برنامه غذایی هفتگی برای ناهار و شام + لیست مواد غذایی / شنبه ۱۳ مرداد تا جمعه ۱۹ مرداد

برنامه غذایی هفتگی برای ناهار و شام + لیست مواد غذایی / شنبه ۱۳ مرداد تا جمعه ۱۹ مرداد
این سوأل که برای ناهار چی بپزم؟ یا شام چی درست کنم؟ یکی از سوألات رایج در بین خانواده‌های ایرانی است. در این مطلب به شما برنامه غذایی سالم برای ناهار و شام یک هفته ارائه کردیم تا دیگر برای پخت ناهار یا شام به نظر اعضای خانواده احتیاج نداشته باشید!
کد خبر: ۲۹۰۱۷
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱

زی‌سان: معمولاً یکی از سوألاتی که ذهن بیشتر خانم‌های ایرانی را درگیر می‌کند این است که ناهار یا شام چی بپزند؟ این مسئله به خودی خود یک مسئله آزاردهنده است، اما زمانی که خانم شاغل باشد، آزاردهنده‌تر نیز می‌شود؛ از این رو تصمیم گرفتیم با ارائه یک برنامه غذایی هفتگی، کارتان را برای انتخاب غذا آسان کنیم. پس در ادامه با زی‌سان همراه شوید و برای هفته بعد طبق این برنامه غذا درست کنید.

لیست خرید مواد غذایی برای یک هفته:

  1. گوشت قرمز (گوساله یا گوسفندی)
  2. سیب زمینی
  3. پیاز
  4. لوبیا سبز
  5. هویج
  6. فلفل دلمه‌ای
  7. رب گوجه فرنگی
  8. نخود
  9. زعفران
  10. کره حیوانی
  11. گلاب
  12. تُن ماهی
  13. نان باگت
  14. کنسرو ذرت
  15. خیار شور
  16. سُس مایونز و سُس خردل
  17. سبزی تازه (پیازچه، شوید، جعفری)
  18. لوبیا چیتی
  19. قارچ
  20. سیر
  21. تخم مرغ
  22. گوجه فرنگی
  23. مرغ
  24. گوشت چرخ کرده
  25. کرفس
  26. برنج
  27. زرشک
  28. خلال پسته یا بادام (قابل حذف)
  29. مغز گردو
  30. شیر
  31. عدس قرمز (دال عدس)
  32. تمرهندی
  33. پودر سوخاری
  34. ماکارونی
  35.  بامیه

برنامه غذایی سالم برای ناهار و شام یک هفته

پیشنهاد غذا برای روز شنبه/ امروز چی بپزم؟

ناهار شنبه: خوراک لوبیا سبز

به گزارش زی‌سان، از آن جایی که روز‌های اول هفته معمولاً روز‌های پُرکاری هستند، پس برای این روز یک ناهار سَبُک و کَم دردسر برایتان در نظر گرفته‌ایم. خوراک لوبیا سبز با گوشت یک گزینه عالی برای ناهار روز شنبه است. طرز تهیه خوراک لوبیا سبز را بخوانید.

شام شنبه: دوپیازه آلو 

دوپیازه آلو، یکی از غذا‌های سنتی و بسیار خوشمزه شیرازی است که از ترکیب سیب زمینی، پیاز و ادویه تهیه می‌شود. ترکیب دوپیازه آلو شیرازی و سبزی تازه، یک ترکیب خوشمزه و سالم برای شام روز شنبه است.

طرز تهیه دوپیازه آلو شیرازی را از اینجا بخوانید.

پیشنهاد غذا برای روز یکشنبه:

ناهار یکشنبه: خورش قیمه نجفی

برای ناهار روز یکشنبه می‌توانید خورش قیمه را امتحان کنید. قیمه نجفی، یکی از غذا‌های معروف کشور عراق است و مردم این کشور این خورش خوشمزه را در مراسمات مختلف طبخ می‌کنند. قیمه نجفی را می‌توانید با چلو سفید یا زعفرانی نوش جان کنید.

طرز تهیه قیمه نجفی را از اینجا بخوانید.

شام یکشنبه 

ساندویچ تُن ماهی یک غذای ساده، سریع و خوشمزه است که می‌توانید برای شام روز یکشنبه درست کنید. این ساندویچ بسیار خوشمزه است، به طوری که حتی کودکان بدغذا نیز عاشق آن می‌شوند. طرز تهیه ساندویچ تُن ماهی را از اینجا بخوانید.

پیشنهاد غذا برای روز دوشنبه:

ناهار دوشنبه: خوراک لوبیا چیتی

به گزارش زی‌سان، به جرعت می‌توان گفت خوراک لوبیا چیتی با قارچ یکی از غذا‌های خوشمزه و بسیار مقوی است که می‌توانید برای ناهار روز دوشنبه طبخ کنید. این غذا را می‌توانید با کَته یا نان میل کنید. طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی را از اینجا بخوانید.

شام دوشنبه : املت اردبیلی چیغیرتمای

شام روز دوشنبه می‌تواند یک شام کم دردسر و خوشمزه مثل املت اردبیلی یا چیغیرتمای مرغ اردبیلی باشد. طرز تهیه املت اردبیلی را از اینجا بخوانید.

پیشنهاد غذا برای روز سه شنبه:

ناهار سه شنبه: کبابا تابه‌ای گوشت

به گزارش زی‌سان، غذای روز سه شنبه را کمی مُفصل‌تر در نظر گرفته‌ایم. کباب تابه‌ای گوشت یک غذای مجلسی در عین حال آسان است که می‌توانید آن را برای ناهار روز سه شنبه طبخ کنید و با چلو سفید یا زعفرانی نوش جان کنید. طرز تهیه کباب تابه‌ای گوشت را از اینجا بخوانید.

شام سه شنبه: سالاد سیب زمینی

سالاد سیب زمینی یکی از سالاد‌های بسیار خوشمزه و پُرکالری است که حتی مقدار کمی از آن نیز می‌تواند شما را سیر کند. حتی اگر سه شنبه شب مهمان نیز داشته باشید، این سالاد می‌تواند انتخاب خوبی برای شام باشد. طرز تهیه سالاد سیب زمینی را از اینجا بخوانید.

پیشنهاد غذا برای روز چهارشنبه:

ناهار چهارشنبه: هویج پلو

به گزارش زی‌سان، برای ناهار روز چهارشنبه هویج پلو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. جالب اینجاست که این غذای خوشمزه را می‌توانید هم با گوشت، هم با مرغ و هم بدون گوشت و مرغ طبخ کنید. هویج پلو چه با گوشت و چه بدون گوشت، یک غذای بسیار خوش‌طعم است. طرز تهیه هویج پلو را از اینجا بخوانید.

شام چهارشنبه: کوکو لوبیا سبز

کوکو یکی از غذا‌های سنتی و خوشمزه ایرانی است که ترکیب آن با نان تازه، کمی گوجه فرنگی، خیار شور و سبزی خوردن می‌تواند اشتهای هر کسی را باز کند. از این رو کوکو لوبیا سبز تبریزی پیشنهاد زی‌سان به شما برای شام چهارشنبه شب است. طرز تهیه کوکو لوبیا سبز تبریزی را از اینجا بخوانید.

پیشنهاد غذا برای روز پنجشنبه:

ناهار پنجشنب: خورش دال عدی جنوبی 

به گزارش زی‌سان، اگر حتی یک بار به جنوب سفر کرده باشید، می‌دانید که غذا‌های جنوبی در عین سادگی بسیار خوشمزه هستند. عدس قرمز یا دال عدس، یکی از حبوباتی است که معمولاً توجه کمی به آن می‌شود، اما در جنوب، پایه ثابت یک خورش خوش‌طعم به نام خورش دال عدس است.

مطمئنیم اگر یک بار خورش دال عدس جنوبی را امتحان کنید، دیگر نمی‌توانید از آن دل بکنید. طرز تهیه این خورش خوشمزه را از اینجا بخوانید.

شام پنجشنه: مرغ سوخاری  

از آن جایی که معمولاً پنجشنبه شب‌ها فرصتی پیش می‌آید که مهمان دعوت کنید یا به مهمانی بروید، پیشنهاد می‌کنیم برای شام پنجشنبه مرغ سوخاری را امتحان کنید. خوبی این غذا این است که اگر میزبان هستید یا حتی اگر قصد دارید پنجشنبه وقت‌تان را صرف خرید منزل کنید، می‌توانید مواد اولیه مرغ سوخاری را از ظهر یا صبح آماده کنید و در یخچال بگذارید و ۲۰ دقیقه قبل از شام آن را از یخچال بیرون بیاورید و سرخ کنید. طرز تهیه مرغ سوخاری را از اینجا بخوانید.

پیشنهاد غذا برای روز جمعه:

ناهار جمع: ماکارونی 

به گزارش زی‌سان، برای بیشتر افراد روز جمعه فرصتی برای نظافت منزل و استراحت کردن است؛ از این رو برای ناهار روز جمعه ماکارونی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. از آن جایی که ماکارونی غذای مورد علاقه بیشتر بچه‌ها است، می‌توانید آن را به عنوان پاداش برای بچه‌ها نیز در نظر بگیرید.

شام جمع: خوراک بامیه 

برای شام جمعه شب می‌توانید یک خوراک سَبُک و مقوی مانند خوراک بامیه را امتحان کنید. طرز تهیه خوراک بامیه را از اینجا بخوانید.

سخن پایانی

در این مطلب یک برنامه غذایی سالم برای یک هفته به شما ارائه کردیم. در نهایت امیدواریم غذا‌هایی که در این برنامه گنجاندیم، مورد پسندتان واقع شود و آنها را امتحان کنید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون