برنامه غذایی هفتگی / این هفته چی بپزم؟ (شنبه ۳۱ شهریور تا جمعه ۶ مهر)

برنامه غذایی هفتگی / این هفته چی بپزم؟ (شنبه ۳۱ شهریور تا جمعه ۶ مهر)
داشتن یک برنامه غذایی به شما کمک می‌کند تا به زندگی‌تان نظم ببخشید و بتوانید هزینه‌های خانه را تا حدودی مدیریت کنید. در این مطلب یک برنامه غذایی سالم برای ناهار و شام یک هفته را بخوانید و هفته آینده طبق این برنامه، آشپزی کنید.
کد خبر: ۳۴۳۳۴
|
۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷

زی‌سان: با آغاز فصل پاییز و باز شدن مجدد مدارس و دانشگاه‌ها، داشتن یک برنامه ریزی برای انجام کارها، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و از آن جایی که برنامه ریزی برای پخت غذا، یکی از بخش‌های اصلی برنامه ریزی روزانه محسوب می‌شود، در ادامه یک برنامه هفتگی سالم برای ناهار و شام یک هفته برایتان گردآوری کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم، با زی‌سان همراه باشید و این برنامه غذایی را یادداشت کنید. 

لیست خرید مواد غذایی برای یک هفته:

۱_ گوشت گوسفند یا گوساله (برای خورش)

۲_ گوشت چرخ کرده

۳_ مرغ

۴_ برنج

۵_ ماهی

۶_ لپه

۷_ عدس

۸_ ماکارونی

۹_ پاستا (مدل پِنِه)

۱۰_ نخود

۱۱_ هویج

۱۲_ فلفل دلمه‌ای

۱۳_ تخم مرغ

۱۴_ سیب زمینی 

۱۵_ بادمجان

۱۶_ قارچ

۱۷_ سبزی قورمه، سبزی قلیه ماهی و شوید تازه

۱۸_ پیاز و سیر

۱۹_ گوجه فرنگی 

۲۰_ رب گوجه فرنگی

۲۱_ کشمش پلویی

۲۲_ کشک

۲۳_ نان باگت

۲۴_ سس کچاپ و سس خردل

۲۵_ خیار شور

۲۶_ نخود فرنگی

۲۷_ کنسرو ذرت

۲۸_ لوبیا چیتی

۲۹_ سس مایونز

۳۰_ شیر

۳۱_ خامه صبحانه

۳۲_ پنیر پارمزان

۳۳_ ماش

برنامه غذایی سالم برای ناهار و شام یک هفته (۷)

پیشنهاد غذا برای روز شنبه

ناهار شنبه: کوفته تبریزی

کوفته تبریزی یک غذای خوشمزه، بی‌دردسر و سالم است که در کمترین زمان آماده می‌شود و دقیقاً مناسب اولین روز یک هفته شلوغ کاری است. یکی از مزیت‌های این غذا این است که کوفته‌ها را می‌توانید از قبل درست کنید و در فریزر بگذارید و یک ساعت قبل از ناهار، به تعداد نفرات کوفته از فریزر بیرون بیاورید و آنها را درون یک سُس خوشمزه بپزید.

ترکیب کوفته تبریزی در کنار نان و سبزی تازه، یک ترکیب بسیار خوشمزه است که همه اعضای خانواده از خوردن آن لذت می‌برند. طرز تهیه کوفته تبریزی اصیل و خوشمزه را بخوانید.

شام شنبه: عدسی

به گزارش زی‌سان، عدسی یک شام راحت و مقوی و خوشمزه است که می‌توانید با دستور پخت مورد علاقه‌تان آن را درست کنید. عدس یک منبع غنی از آهن و فولیک اسید است که به تقویت سیستم ایمنی، افزایش سوخت و ساز و کنترل وزن کمک می‌کند. 
حتی به شما پیشنهاد می‌کنیم این شام فوق العاده مقوی را کمی بیشتر درست کنید و برای صبحانه نیز نوش جان کنید تا در طول روز انرژی کافی داشته باشید.

پیشنهاد غذا برای روز یکشنبه

ناهار یکشنبه: شوید واویشکا با مرغ

شوید واویشکا با مرغ یکی از غذا‌های بسیار خوشمزه شمالی است که از تکه‌های مرغ سرخ شده با پیاز داغ، شوید و تخم مرغ تهیه می‌شود. این غذا در عین سادگی بسیار خوش‌طعم و مقوی است و هم با برنج کته‌ای هم با نان می‌توانید آن را میل کنید. طرز تهیه شوید واویشکا با مرغ را بخوانید.

شام یکشنبه: فلافل

برای شام یکشنبه می‌توانید فلافل درست کنید. فلافل را می‌توانید به صورت آماده از سوپرمارکت‌ها خریداری کنید و یا با صرف کمی وقت مواد اولیه آن را در منزل تهیه کنید و یک فلافل خوشمزه خانگی درست کنید. 
برای درست کردن خمیر فلافل در خانه کافی است مقداری نخود را از شب قبل خیس کنید سپس به همراه ادویه مخصوص فلافل، فلفل سبز، پیاز و سیر، مقداری تخم گشنیز و جعفری درون غذاساز بریزید و مخلوط کنید. وقتی مخلوط یکدست شد خمیر فلافل آماده است، می‌توانید آن را سرخ کنید و با نان باگت، خیار شور و گوجه فرنگی نوش جان کنید.

پیشنهاد غذا برای روز دوشنبه

ناهار دوشنبه: عدس پلو

به گزارش زی‌سان، با ترکیب کمی عدس و برنج به همراه گوشت چرخ کرده، می‌توانید یکی از غذا‌های خوشمزه و ساده ایرانی را درست کنید. عدس پلو یک غذای مقوی و خوشمزه است که می‌توانید برای ناهار روز دوشنبه درست کنید و با سالاد نوش جان کنید. طرز تهیه عدس پلو را بخوانید.

شام دوشنبه: کشکو دامغانی

کشک بادمجان یک غذای محبوب و اصیل ایرانی است و می‌تواند یک شام خوشمزه برای دوشنبه باشد. پیشنهاد می‌کنیم این هفته کشک بادمجان را به روش مردم دامغان طبخ کنید و یک طعم متفاوت و خوشمزه‌تر از کشک بادمجان ساده را، تجربه کنید. طرز تهیه کشکو دامغانی را بخوانید.

پیشنهاد غذا برای روز سه شنبه

ناهار سه شنبه: ماکارونی

ماکارونی یک غذای ساده و همه پسند است که می‌توانید برای ناهار روز سه شنبه درست کنید و با سالاد شیرازی نوش جان کنید.

شام سه شنبه: شُله امیری ایلام

به گزارش زی‌سان، شُله امیری یکی از غذا‌های محلی استان ایلام است و به خاطر این‌که در مواد تشکیل دهنده این آش، ماش وجود دارد؛ جزو غذا‌های فیبر‌دار و سرشار از ویتامین‌های A و D محسوب می‌شود. علاوه بر این، شُله امیری در دسته غذا‌های کم‌کالری قرار می‌گیرد. پس بدون نگرانی از بابت رژیم و تناسب اندام می‌توانید این غذای خوشمزه را برای شام طبخ کنید و از طعم آن لذت ببرید. طرز تهیه شُله امیری ایلام را بخوانید.

پیشنهاد غذا برای روز چهارشنبه

ناهار چهارشنبه: قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از خورش‌های خوشمزه و اصیل ایرانی است و معمولاً با چلو سفید سرو می‌شود. یکی از مزیت‌های این خورش این است که می‌توانید آن را از شب قبل درست کنید و در یخچال بگذارید و چند دقیقه قبل از زمان ناهار، آن را از یخچال بیرون بیاورید، گرم و نوش جان کنید.

شام چهارشنبه: سالاد الویه

سالاد الویه یک شام خوشمزه است و طرز پخت آسانی دارد. پیشنهاد می‌کنیم این شام خوشمزه را با همکاری اعضای خانواده درست کنید و در کنار هم از خوردن آن لذت ببرید. طرز تهیه سالاد الویه را بخوانید.

پیشنهاد غذا برای روز پنجشنبه

ناهار پنجشنبه: بادمجان پلو قزوینی

اگر طعم بادمجان را دوست دارید، عاشق این غذا خواهید شد. بادمجان پلو در عین سادگی یک غذای مجلسی به‌شمار می‌آید و حتی گزینه خوبی برای ناهار یک مهمانی محسوب می‌شود. طرز تهیه بادمجان پلو قزوینی در کمتر از ۳۰ دقیقه را بخوانید.

شام پنجشنبه: پاستا مرغ و قارچ

به گزارش زی سان، پاستا مرغ و قارچ یک غذای بسیار ساده و در عین حال خوشمزه است که در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده می‌شود و همه اعضای خانواده مخصوصاً بچه‌ها عاشقش می‌شوند. طرز تهیه پاستا مرغ و قارچ به روش کافه‌های گران قیمت را بخوانید.

پیشنهاد غذا برای روز جمعه

ناهار جمعه: قلیه ماهی

روز‌های جمعه معمولاً فرصتی است برای دورهم جمع شدن اعضای خانواده، پس پیشنهاد می‌کنیم در این روز که وقت بیشتری برای طبخ غذا دارید، قلیه ماهی درست کنید که یک غذای خوشمزه، سالم و مقوی است. طرز تهیه قلیه ماهی به روش مردم بندرعباس را بخوانید.

شام جمعه: ساندویچ کالباس خانگی

به گزارش زی‌سان، ساندویچ کالباس، ساده‌ترین غذایی است که می‌توانید برای شام درست کنید. اما کالباس‌های آماده برای سلامتی مضر هستند، اما اگر خودتان در منزل کالباس درست کنید، نه تنها برای سلامتی مضر نیست، بلکه بسیار سالم و مقوی است. پس طرز تهیه کالباس خانگی را بخوانید و از این پس کالباس سالم و خوشمزه نوش جان کنید.

سخن پایانی

در این مطلب یک برنامه غذایی سالم برای ناهار و شام یک هفته به شما ارائه کردیم. در نهایت امیدواریم این برنامه غذایی را یادداشت کنید و دیگر دغدغه این که برای ناهار یا شام چی بپزید، نداشته باشید. 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: