طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۸ نفر | یک دورهمی خوش‌طعم به یاد مادربزرگ!

طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۸ نفر | یک دورهمی خوش‌طعم به یاد مادربزرگ!
کوفته تبریزی از آن غذا‌های همه پسند و خوشمزه است که اگر امتحانش کنید، پایه ثابت سفره‌هایتان خواهد شد. در این مطلب طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۸ نفر را بخوانید.
کد خبر: ۳۱۳۶۱
|
۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵

زی‌سان: کوفته تبریزی، همان طور که از اسمش پیداست، غذای سنتی منطقه آذربایجان و به خصوص شهر تبریز است. اما به خاطر طعم خوب و خاص، کوفته تبریزی به یک غذای همه پسند تبدیل شده است. با این که کسی پیدا نمی‌شود که کوفته تبریزی دوست نداشته باشد، اما، چون عموم مردم گمان می‌کنند تهیه کوفته تبریزی در خانه بسیار سخت است، افراد کمی این غذای خوشمزه را طبخ می‌کنند.

اگر کوفته تبریزی غذای مورد علاقه‌تان است، اما، چون فکر می‌کنید طرز تهیه این غذا بسیار سخت است، آن را درست نمی‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید. در ادامه آسان‌ترین و خوشمزه‌ترین دستور پخت کوفته تبریزی به همراه تمام نکات پخت این غذای خوشمزه را به شما آموزش داده‌ایم.

آنچه در ادامه خواهید آموخت:

  • مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی برای ۸ نفر
  • دستور پخت کوفته تبریزی اصیل
  • نکات پخت کوفته تبریزی

طرز تهیه کوفته تبریزی برای ۸ نفر

*نکته: گوشتی که برای تهیه کوفته تبریزی استفاده می‌کنید باید مخلوطی از گوشت گوساله و گوسفند باشد.

دستور پخت کوفته تبریزی اصیل

مرحله اول: لپه را چند ساعت خیس کنید سپس لپه‌های خیس شده را با کمی آب بپزید.

*نکته: لپه نباید لِه شود.

مرحله دوم: به گزارش زی‌سان، برنج را با مقداری آب، کمی نمک و زعفران دم کرده به صورت کته‌ای بپزید.

*نکته: برنج باید نیم‌پز شود. دقت کنید که دانه‌های برنج کاملاً پخته نشوند.

مرحله سوم: ۲ عدد از پیاز‌های دستور را به ۴ قسمت تقسیم کنید و به همراه گوشت و لپه درون غذاساز بریزید و کاملاً مخلوط کنید.

*نکته: اگر غذاساز ندارید، می‌توانید گوشت و پیاز و لپه را با تیغه ریز چرخ گوشت، ۲ بار چرخ کنید تا کاملاً یکدست شوند.

پیشنهاد: طرز تهیه سماق پلو اردبیلی؛ چلو کباب، اما با ترکیب متفاوت!

مرحله چهارم: به گزارش زی‌سان، در این مرحله برنج نیم پز شده را به همراه تره خُرد شده و مرزه به مواد گوشتی اضافه کنید و خوب ورز دهید.

مرحله پنجم: پس از اضافه کردن برنج و سبزی معطر نوبت به اضافه کردن ادویه‌ها است. ادویه‌ها را نیز اضافه کنید و مجدد همه مواد را با هم ورز دهید.

مرحله ششم: حدود ۱۰ دقیقه مواد را ورز دهید تا حالت چسبنده پیدا کنند.

مرحله هفتم: مقداری از مواد کوفته را بردارید، با دست گرد کنید سپس وسط آن را گود کنید. نصف یک تخم مرغ آب‌پز، کمی پیاز داغ، مقداری گردوی خُرد شده و آلو را وسط کوفته بگذارید سپس کوفته را جمع و گرد کنید.

مرحله هشتم: به گزارش زی‌سان، پس از این که همه کوفته‌ها را به همین صورت از مواد پُر کردید، آنها را درون یک سینی بگذارید و حدود ۳۰ دقیقه در فریزر قرار دهید.

مرحله نهم: یک عدد پیاز را نگینی خُرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله دهم: پس از گذشت ۳۰ دقیقه کوفته‌ها را از فریزر خارج کنید و با کمی روغن سرخ کنید.

پیشنهاد: طرز تهیه شوید واویشکا با مرغ، غذای آسان و خوشمزه گیلانی!

مرحله دهم: پس از سرخ شدن کوفته‌ها، آنها را از تابه خارج کنید. پیازی که از قبل خُرد کرده بودید را داخل همان تابه سُرخ کنید.

مرحله یازدهم: به گزارش زی‌سان، پیاز که طلایی شد، کمی نمک، زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید و تفت دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود. در این مرحله رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کنید و مواد را تفت دهید تا رب گوجه فرنگی سُرخ شود.

مرحله دوازدهم: وقتی رب گوجه فرنگی سُرخ شد، مقداری آب جوش به تابه اضافه کنید و صبر کنید تا سُس کوفته مقداری بجوشد.

مرحله سیزدهم: وقتی سُس کوفته جوشید، زعفران دم کرده را به سُس اضافه کنید سپس کوفته‌ها را به آرامی درون سُس بگذارید.

مرحله آخر: درب تابه را بگذارید و شعله اجاق گاز را کم کنید. حدود ۴۰ دقیقه زمان دهید تا کوفته بپزد. پس از حدود ۴۰ دقیقه کوفته خوشمزه شما آماده است. آن را در ظرف سرو بکشید و با نان و سبزی تازه نوش جان کنید.

نکات پخت کوفته تبریزی

۱_ در تهیه کوفته تبریزی، بسیار مهم است که گوشت را ۲ الی ۳ بار چرخ کنید. چون اگر گوشت را فقط ۱ بار چرخ کنید باعث وا رفتن کوفته می‌شود. علاوه بر این برای تهیه کوفته بهتر است از گوشت گوساله با چربی کمتر و یا به نسبت مساوی از ترکیب گوشت گوساله و گوسفندی استفاده کنید.

۲_ باید مقدار مواد اولیه متناسب باشد یعنی باید در اندازه گیری مواد اولیه دقت کافی داشته باشید اگر میزان گوشت به نسبت بقیه مواد زیاد شود کوفته سفت می‌شود و اگر میزان لپه و برنج زیاد باشد کوفته وا می‌رود.

۳_ در ۲۰ دقیقه اول که کوفته‌ها درون سس مایع قرار می‌گیرند به هیچ عنوان کوفته و قابلمه را تکان ندهید، چون زمان حساسی است و ممکن است کوفته‌ها ترک بخورد.

سخن پایانی

در این مطلب طرز تهیه کوفته تبریزی با همه نکات تهیه آن را به شما آموزش دادیم. امیدواریم این غذای خوشمزه و اصیل ایرانی را برای دورهمی یا حتی یک ناهار خانوادگی طبخ کنید و در کنار عزیزان‌تان نوش جان کنید. 

 

*طرز پخت: زهرا راستین

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون