«کوی پلا»، مرگ‌بارترین غذای جهان، چه مواد غذایی دارد؟

«کوی پلا»، مرگ‌بارترین غذای جهان، چه مواد غذایی دارد؟
کوی پلا (Koi Pla) که توسط مردم لائوس و منطقه آیسان تایلند تهیه می‌شود، از ماهی خام خردشده، آب‌لیمو، گیاهان، ادویه‌جات و ترشی جات تشکیل شده است
کد خبر: ۲۸۱۳۳
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹

همان‌طور که احتمالا تا الان حدس زده باشید، «ماهی» ماده مشکل‌ساز این غذاست؛ نه خودِ ماهی، که انگل‌های موجود در آن. کوی پلا معمولاً با ماهی‌های خام آب شیرین از حوضه مکونگ ساخته می‌شود که اغلب با کرم‌های مسطح انگلی معروف به فلوک‌های زنده، آلوده شده‌اند.

به گزارش راستان، مدت‌هاست که این انگل‌ها عامل ایجاد یکی از تهاجمی‌ترین انواع سرطان شناخته شده برای انسان، سرطان مجرای صفراوی هستند که تنها در تایلند باعث مرگ حدود ۲۰۰۰۰ نفر می‌شود.

خونتیکیئو که والدینش هر دو پس از یک عمر خوردن کوی پلا بر اثر سرطان مجرا درگذشتند، سال‌های زیادی را صرف سفر به مناطق روستایی شمال شرق تایلند کرده و به مردم در مورد خطرات مصرف این غذای ارزان، اما خطرناک هشدار داده است.

به گزارش راستان، متأسفانه این غذای سنتی در منطقه آیسان تایلند آنقدر محبوب است که ترغیب مردم به ترک خوردن آن بسیار سخت است.

برخی از مردم فقط جملاتی مانند «اوه خب، راه‌های زیادی برای مردن وجود دارد» را می‌گویند، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که پختن ماهی قبل از افزودن آن به غذا، طعم آن را کاملا از بین می‌برد.

نسل‌های قدیمی‌تری که با کوی پلا بزرگ شده‌اند، بسیار تمایلی به ترک آن ندارند، اما پزشکانی مانند نارونگ خونتیکیئو امیدوارند که حداقل نسل جوان شود که با خوردن آن در معرض چه خطری قرار می‌گیرد.

«کوی پلا»، مرگ‌بارترین غذای جهان، چه مواد غذایی دارد؟

گفته می‌شود که یک لقمه کوی پلا از نظر فنی برای ایجاد سرطان مجرای صفراوی کافی است.

این بیماری که به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می‌شود، یکی از کمترین میزان بقای بدون جراحی را دارد. ایسان، بزرگترین استان تایلند، به دلیل محبوبیت تزلزل ناپذیر کوی پلا، دارای بالاترین موارد گزارش شده سرطان مجرای صفراوی در جهان است.

دکتر خونتیکیئو آزمایشات گسترده‌ای را در میان روستاییان استان ایسان تایلند انجام داد و دریافت که ۸۰ درصد از آنها فلوک‌های زنده را بلعیده بودند، و در حالی که همه آنها از سرطان مجرای صفرا رنج نمی‌بردند، خطر ابتلا به این بیماری کشنده بیشتر در آینده وجود داشت.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون