آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره تشکیل کابینه دولت چهاردهم:

«پزشکیان» در دو راهی!

«پزشکیان» در دو راهی!
در کنار تمامی خبر‌های منتشر شده از سوی رسانه‌ها و افراد مختلف یکی از مهم‌ترین حواشی کابینه را که توجهات را به سوی خود معطوف کرده است، موضوع سهم‌خواهی چهره‌های شناخته شده و مسن است.
کد خبر: ۲۸۰۲۴
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹

زی‌سان: در شرایطی که تنها یک روز تا موعد تعیین شده از سوی محمد جواد ظریف، رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم برای مشخص شدن نتیجه نهایی بررسی آنها از انتخاب وزرا باقی مانده، همچنان گمانه‌زنی‌ها پیرامون ترکیب کابینه پزشکیان در حال مطرح شدن هستند. 

به گزارش «زی‌سان»، در آخرین موضع‌گیری نیز مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب گفت: از افراد در گروه‌های مختلف سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل که فکر می‌کنند می‌توانند کمک کنند، درخواست کردیم که رزومه دهند و افرادی که امتیاز بیشتری آورده و می‌توانند هماهنگ عمل کنند را انتخاب خواهیم کرد.

«پزشکیان» در دو راهی!

قطعی نبودن هیچ گزینه‌ای در شورای راهبری

در یکی از آخرین موضع‌گیری‌ها، سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره‌ی نتایج منتشر شده از کارگروه‌ها، گفت: تا جایی که اطلاع دارم هنوز هیچ اسمی مشخص و نهایی نشده است. اینها بیشتر کار‌های رسانه‌ای، تبلیغی و ترویجی برای جا انداختن بعضی از افراد است. برخی از آن هم از ناحیه گروه‌های رقیب برای ایجاد یک فضای تشویش و یک عملیات روانی تهیه می‌شود. هنوز نه به دار نه به بار است و فکر می‌کنم در این هفته بناست که آرام آرام نتیجه کار کارگروه‌ها، کمیته‌ها و شورای راهبری استخراج شود و در اختیار رئیس جمهور قرار گیرد.

با این وجود، آنچنان که نام علی طیب‌نیا، محمدرضا عارف و محمدجواد آذری‌جهرمی برای کرسی معاون اولی شنیده می‌شود. هر چند که محمدجواد آذری جهرمی، عضو شورای راهبری بار‌ها حضور خود در دولت را تکذیب کرده و گفته است در دولت پزشکیان سمتی نخواهد گرفت، اما تابناک، رسانه اصولگرا از او به عنوان یکی از گزینه‌های معاون اولی نام برده است. روزنامه دنیای اقتصاد نیز حضور قطعی محمدرضا عارف در کابینه چهاردهم خبر داده است. 

تمامی این گمانه‌زنی‌ها در شرایطی است که علی‌رغم اظهارات صریح ظریف مبنی بر عدم حضور در کابینه، روزنامه‌های خراسان و هم میهن او را معاون سیاسی رئیس جمهور معرفی کردند. همچنین، نام عباس عراقچی، معاون ظریف هم این روز‌ها زیاد شنیده می‌شود و یکی از گزینه‌های جدی برای تصدی کرسی وزارت امور خارجه است.

همچنین برخی از گمانه‌زنی‌ها از حضور برخی از چهره‌های حاضر در دولت سیزدهم، در کابینه پزشکیان خبر می‌دهد. عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، یکی از همان چهره‌هایی است که نامش از گوشه و کنار برای حضور در این وزارت‌خانه مطرح می‌شود. گمانه‌ای که ضرغامی صحبت درباره آن را به بعد موکول کرد. علاوه براین، همچنان نام محمد مخبر به عنوان گزینه معاون اولی مطرح است. 

پزشکیان در دو راهی جوان‌گرایی یا تسلیم برابر پیرمرد‌های سهم‌خواه

طیب‌نیا در راس تیم اقتصادی دولت پزشکیان

با وجود قطعی نبودن هیچ گزینه‌ای در کابینه، تمامی شواهد و قراین از رهبری تیم اقتصادی دولت توسط علی طیب‌نیا حکایت دارد. آن‌چنان که در گزارش روزنامه سازندگی آمده، از همان روز‌ها که جواد ظریف کت از تن درمی‌آورد تا به انتخابات شور‌وحال ببخشد و مسعود پزشکیان را برای یک بازی بزرگ یاری کند، علی طیب‌نیا تازه کت‌وشلوار آبی نفتی به تن کرد و به رقابت‌های انتخابات پیوست.

این روزنامه با نامیدن حلقه فکری اطراف طیب‌نیا تحت عنوان «حلقه امیرآباد» از آنها به عنوان سیاست‌مداران اقتصاددان یاد کرده که قرار است مدیریت دولت را در حوزه اقتصادی عهده‌دار شوند. این حلقه که متشکل از اساتید اقتصاد دانشگاه تهران هستند، در گذشته کارنامه مثبتی را در حوزه مدیریت اقتصادی بر جای گذاشته‌اند. 

اکنون این احتمال وجود دارد که طیب‌نیا ریاست سازمان برنامه و بودجه را بر عهده گیرد و عبد‌الناصر همتی هم به وزارت امور اقتصادی و دارایی برود. در این صورت احتمال دارد که حمید پورمحمدی ریاست بانک مرکزی را بر عهده گیرد. تا اینجای کار، فرماندهی‌اش بر تیم اقتصادی پزشکیان مسجل شده است.

در واقع، به احتمال زیاد مسعود پزشکیان سه پست مهم اقتصادی دولت خود را به اقتصاددانان نزدیک به حلقه امیرآباد می‌سپارد. اقتصاددانان دانشگاه تهران (همان حلقه امیرآباد) بازار آزاد را قبول دارند. 

«پزشکیان» در دو راهی!

جولان پیرمرد‌ها برای گرفتن مناصب حکومتی

در کنار تمامی خبر‌های منتشر شده از سوی رسانه‌ها و افراد مختلف یکی از مهم‌ترین حواشی کابینه را که توجهات را به سوی خود معطوف کرده است، موضوع سهم‌خواهی چهره‌های شناخته شده و مسن است. یعنی بخشی از افرادی که سال‌ها در مناصب مختلفی همانند وزارت و مدیرکلی نهاد‌های مختلف حضور داشته‌اند، حالا به دنبال گرفتن پست‌های در دولت جدی هستند. 

این وضعیت در شرایطی است که جوان‌سازی دولت یکی از اهداف دولت و شورای راهبری پیش‌رویپ برای انتخابات کابینه تعیین شده بود چنانچه ظریف درباره آن بیان کرده بود: «قرار است حاصل کار ما که به رئیس جمهور ارائه خواهد شد شامل ۶۰ درصد افرادی باشد که سن آنها از ۵۰ الی ۵۵ پایین‌تر است و البته ۶۰ درصد آنان برای بار اول وارد هیات دولت می‌شوند. حالا نه این‌که ۶۰ درصد زیر ۵۰ سال باشند و همان ۶۰ درصد نیز بار اولشان باشد. ممکن است ۶۰درصد بار اولشان باشد و یک ۶۰ درصد دیگر یعنی اگر شش تا پیشنهاد می‌کنیم، سه نفر زیر ۵۰ سال باشد و سه نفر از آنان بار اولشان باشد.»

در همین ارتباط، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم و عضو شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم، روز دوشنبه (اول مرداد) در توییتی نوشت: درحالیکه «پیرمرد پرحاشیه سیاست» آمریکا کناره گیری کرد، «پیرمردان پرحاشیه سیاست ایران» همچنان مشغول مجاهده‌اند!

این پست انتقادی آذری جهرمی در شرایطی منتشر شد که او قبل‌تر در شنبه ۳۰ تیر در مطلبی کوتاه نوشته بود: «اربعین حسینی نزدیک است… به زودی خیل مشتاقان حضرت اباعبدالله علیه السلام راهی زیارت اربعین شده و این رویداد بزرگ همزمان با استقرار دولت جدید خواهد بود. در میانه نبرد پیرمرد‌های پرحاشیه سیاست برای اخذ سهم از دولت، امیدوارم رئیس جمهور منتخب توجه ویژه‌ای به برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی به این زوار عزیز داشته باشند.»

با این وجود آخرین جدول ارائه شده از سوی رسانه‌ها از ترکیب احتمالی کابینه به شرح ذیل است:

معاونت‌ها و وزارت‌خانه‌ها

اسامی مطرح شده

معاون اول ریاست جمهوری

علی طیب‌نیا

محمدرضا عارف

محمدجواد آذری جهرمی

محمد شریعتمداری

معاون اجرایی رئیس جمهوری

علی تاجرنیا

معاون سیاسی رئیس جمهوری

محمد جواد ظریف

معاون پارلمانی رئیس جمهوری

عبدالکریم حسین‌زاده*

الیاس حضرتی

محمد دامادی

معاون علی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

سورنا ستاری

اسفندیار اختیاری

رئیس دفتر رئیس جمهور

علی عبدالعلی‌زاده

محسن حاجی‌میرزایی

رضا صالحی‌امیری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سید ابوالحسن فیروزآبادی

مرتضی براری

حمید فتاحی

سجاد بنابی

نصرالله جهانگرد

مهرداد ترابیان

رضا باقری اصل

سید ستار هاشمی

امور اقتصاد و دارایی

عبدالناصر همتی

 

حسین عبده تبریزی

 

کامل تقوی نژاد

وزارت اطلاعات

سیدمحمود علوی

 

مصطفی پورمحمدی

بهداشت، درمان و آموزش پرشکی

محمدرضا واعظ مهدوی

محمدرضا ظفرقندی

انوشیروان محسنی بندپی

محمد رئیس‌زاده

قاسم جان بابایی

ایرج حریرچی

وزارت امور خارجه

عباس عراقچی

مهدی سنایی

علی اکبرصالحی

مجید تخت‌روانچی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

امیرسرتیپ نصیرزاده

حبیب‌الله سیاری

شهرام ایرانی

راه و شهرسازی

عباس آخوندی

 

محسن هاشمی

پورسیدآقایی

 

پیروز حناچی

 

عبدالکریم حسین‌زاده*

فرهنگ و ارشاد

حسین انتظامی

احمد مسجد جامعی

محمد اللهیاری فومنی

حجت‌الله ایوبی

محسن پرویز

وزارت کشور

مصطفی پورمحمدی

مجیدانصاری

حسین دهقان

وزارت صمت

خداداد غریب‌پور

 

افخمی‌راد

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

عزت الله ضرغامی

دبیری شورای عالی امنیت

علی لاریجانی

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی

سپنتا نیکنام

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون