نگهداشتن عطسه به این ۸ دلیل خطرناک است

نگهداشتن عطسه به این ۸ دلیل خطرناک است
نگه داشتن عطسه فشار داخل دستگاه تنفسی را تا حد زیادی بین ۵ تا ۲۴ برابر بیشتر از فشاری می‌کند که توسط خود عطسه ایجاد می‌شود. کارشناسان می‌گویند نگه داشتن این فشار اضافی در داخل بدن می‌تواند باعث آسیب‌های جدی احتمالی شود.
کد خبر: ۲۷۵۴۸
|
۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵

عطسه در واکنش به هر چیز اضافی در بینی رخ می‌دهد، شامل باکتری، خاک، گرد و غبار، گرده، یا دود. این در حالی است که برخی افراد عطسه خود را به دلایل مختلف نگه می‌دارند که می‌تواند عوارض جسمانی ناگوار و شاید جبران ناپذیری داشته باشد.

بنابر گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث لاین، عطسه از بیماری یا زخمی شدن توسط انواع مختلفی از چیز‌ها یا اشیا کوچک و ریز که ممکن است وارد بینی شود، جلوگیری می‌کند. دانشمندان می‌گویند عطسه به بازگرداندن تنظیمات بینی به حالت عادی کمک می‌کند. ممکن است در یک مکان شلوغ، هنگام صحبت با فرد دیگری یا در موقعیت‌های دیگری که عطسه کردن به‌موقع به نظر نمی‌رسد شما به دلیل رودربایستی یا احترام عطسه خود را نگهدارید. اما تحقیقات نشان می‌دهد که سرکوب عطسه می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد و گاهی اوقات باعث عوارض جدی شود. علاوه بر این، همه عطسه می‌کنند. این تا زمانی که دهان خود را با دست یا دستمالی بپوشانید، کاملا طبیعی و قابل قبول است.

خطرات نگه داشتن عطسه

عطسه یک فعالیت قدرتمند است و می‌تواند قطرات مخاطی را با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت از بینی شما خارج کند.

اما چرا عطسه‌ها اینقدر قوی هستند؟ چون هنگامی که عطسه می‌کنید، بدن شما در سیستم تنفسی شما شامل سینوس‌ها، حفره بینی و پایین گلو به سمت ریه‌ها فشار ایجاد می‌کند. نگه داشتن عطسه فشار داخل دستگاه تنفسی را تا حد زیادی بین ۵ تا ۲۴ برابر بیشتر از فشاری می‌کند که توسط خود عطسه ایجاد می‌شود. کارشناسان می‌گویند نگه داشتن این فشار اضافی در داخل بدن می‌تواند باعث آسیب‌های جدی احتمالی شود.

برخی از این آسیب‌ها عبارتند از:

پارگی پرده گوش

وقتی فشار بالایی را که قبل از عطسه در سیستم تنفسی ایجاد می‌شود، نگه می‌دارید، مقداری هوا وارد گوش می‌شود. این هوای تحت فشار وارد لوله‌ای در گوش شما می‌شود که به گوش میانی و پرده گوش متصل می‌شود که به آن شیپور استاش می‌گویند.

کارشناسان می‌گویند ممکن است فشار ناشی از جلوگیری از عطسه می‌تواند باعث پارگی پرده گوش (یا حتی هر دو پرده گوش) و از دست دادن شنوایی شود. اکثر پرده‌های گوش پاره شده بدون درمان در عرض چند هفته بهبود می‌یابند، هرچند در برخی موارد نیاز به جراحی است.

عفونت گوش میانی

عطسه به پاک کردن بینی شما از هر چیزی که نباید وجود داشته باشد کمک می‌کند. این موارد شامل باکتری‌ها نیز می‌شود. به طور فرضی، هدایت مجدد هوا به داخل گوش از مجاری بینی می‌تواند باکتری یا مخاط عفونی را به گوش میانی شما منتقل کند و باعث عفونت شود. این عفونت‌ها اغلب بسیار دردناک هستند. گاهی اوقات عفونت گوش میانی بدون درمان برطرف می‌شود، اما در موارد دیگر نیاز به آنتی بیوتیک است.

آسیب به رگ‌های خونی

کارشناسان می‌گویند، اگرچه ظاهرا اتفاقی نادر است، اما ممکن است نگه داشتن عطسه به رگ‌های خونی چشم، بینی یا پرده گوش آسیب برساند. افزایش فشار ناشی از نگه داشتن عطسه می‌تواند باعث فشرده شدن و ترکیدن رگ‌های خونی در مجرای بینی شود. چنین آسیبی معمولا باعث آسیب سطحی به ظاهر شما، مانند قرمزی در چشم یا بینی می‌شود.

آسیب به دیافراگم

دیافراگم قسمت عضلانی بالای شکم شماست. در حالی که این آسیب‌ها نادر هستند، پزشکان مواردی را مشاهده کرده‌اند که هوای تحت فشار در دیافراگم گیر کرده و به ریه‌ها را در افرادی که سعی می‌کنند عطسه‌های خود را نگه دارند، آسیب (به اصطلاح باعث فرو ریختن ریه می‌شود) می‌زند. با وجود اینکه این آسیب نادر است، اما در صورت وقوع تهدید کننده زندگی است و نیاز به بستری فوری دارد. معمولا، ممکن است پس از نگه داشتن عطسه به دلیل فشار اضافی هوا، در قفسه سینه خود احساس درد کنید.

آنوریسم

به گفته کارشناسان، فشار ناشی از نگه داشتن عطسه به طور بالقوه می‌تواند منجر به پارگی آنوریسم مغزی شود. این یک آسیب تهدید کننده زندگی است که می‌تواند منجر به خونریزی در اطراف مغز شود. آنوریسم یا رگ برآمدگی به معنای فتق شریان است. اگرچه ممکن است آنوریسم در هر رگی رخ دهد، اما نمونه‌های کشنده آن آنوریسم حلقه‌های ویلیس کف مغز، آنوریسم آئورت و آنوریسم آئورت شکمی هستند.

آسیب گلو

پزشکان حداقل یک مورد از پارگی پشت گلوی شخصی را با نگه داشتن عطسه پیدا کرده اند. گزارش شده است که مرد ۳۴ ساله‌ای که دچار این جراحت شده بود، درد شدیدی داشت و به سختی قادر به صحبت کردن یا قورت دادن آب دهانش نبود. او گفت که بعد از اینکه سعی کرد عطسه را با بستن دهان و فشردن همزمان بینی خود نگه دارد، در گردنش حس ترکیدن گلو کرد و متعاقب آن گردن وی شروع به متورم شدن کرد. این یک آسیب جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

دنده‌های شکسته

برخی افراد اغلب مسن، شکسته شدن دنده‌های خود را در نتیجه عطسه گزارش کرده‌اند. اما نگه داشتن عطسه همچنین می‌تواند باعث شکستن دنده شود، زیرا باعث می‌شود هوای پرفشار با نیروی زیادی وارد ریه‌های شما شود.

آیا نگه داشتن عطسه باعث سکته قلبی می‌شود؟

نه عطسه کردن و نه نگه داشتن عطسه باعث ایست قلبی یا بروز سکته قلبی در شما نمی‌شود. این اتفاق البته ممکن است به طور موقت بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد، اما باعث توقف فعالیت قلب نمی‌شود.

آیا نگه داشتن عطسه باعث مرگ می‌شود؟

در حالی که تاکنون مرگ افراد بر اثر نگه داشتن عطسه گزارش نشده، اما از نظر فنی، مرگ در اثر نگه داشتن عطسه غیرممکن نیست. برخی از آسیب‌های ناشی از نگه داشتن عطسه مانند پارگی آنوریسم مغزی، پارگی گلو، و آسیب به ریه‌ها (یا به اصطلاح فرو ریختن) می‌تواند بسیار جدی باشد، حدود ۴۰ درصد از موارد پارگی آنوریسم مغزی کشنده است.

چطور به سلامت از عطسه جلوگیری کنید

اگر احساس کردید عطسه‌ای در حال آمدن است، می‌توانید قبل از تبدیل شدن به عطسه آن را متوقف کنید. چند راه برای جلوگیری از عطسه عبارتند از:

درمان آلرژی
از محرک‌های موجود در هوا از خود محافظت کنید
اجتناب از نگاه مستقیم به نور
اجتناب از پرخوری
استفاده از اسپری بینی هومیوپاتی
گفتن کلمه «ترشی» (که برخی می‌گویند می‌تواند حواس شما را از عطسه منحرف کند!)
فین کردن
غلغلک دادن سقف دهان با زبان به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه

چگونه عطسه را درمان کنیم

عطسه ناشی از چیز‌هایی است که وارد بینی شما شده و آن را تحریک می‌کند. برخی از افراد بیشتر از دیگران عطسه می‌کنند، زیرا به محرک‌های موجود در هوا حساس‌تر هستند. با دوری از چیز‌هایی که باعث عطسه شما می‌شوند، می‌توانید عطسه خود را بدون نگه داشتن آن به بهترین شکل درمان کنید. این محرک‌ها معمولا شامل مواردی مانند گرد و غبار، گرده، کپک و شوره حیوانات خانگی هستند. برخی افراد با دیدن نور‌های روشن نیز عطسه می‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین

tags # عطسه
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون