چطور صبح زود بیدار شویم؟ ۶ راه‌حل فوق‌العاده آسان

چطور صبح زود بیدار شویم؟ ۶ راه‌حل فوق‌العاده آسان
چطور صبح زود بیدار شویم؟ در این مطلب راهکار‌هایی برای سحرخیز شدن را به شما آموزش داده‌ایم؛ پس اگر می‌خواهید صبح زود بیدار شوید و در زندگی‌تان نظم ایجاد کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید.
کد خبر: ۲۷۷۴۶
|
۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸

چطور صبح زود بیدار شویم؟ پیدا کردن پاسخ‌هایی کاربردی برای این سوال از این جهت اهمیت دارد که می‌دانیم سحرخیزی تأثیرات مثبت زیادی در زندگی شخصی و حرفه‌ای افراد دارد.

زی‌سان: بیش از نیمی از بزرگسالان هنگام بیدار شدن در صبح، دکمه چُرت زدنِ ساعتِ رومیزی یا تلفن همراه را فشار می‌دهند، که این کار نشان می‌دهد بیدار شدن با اولین زنگ هشدار برای آنها دشوار است.

طبق تحقیقات بسیاری از افرادی که در طول روز چُرت می‌زنند ممکن است این کار را انجام دهند؛ زیرا خواب آنها مختل شده است یا به طور طبیعی «جغد شب» هستند. برای برخی افراد سخت‌ترین کار در زندگی صبح زود بیدار شدن است؛ به خصوص با شروع شدن فصل بهار و تابستان افراد میل بیشتری به خوابیدن پیدا می‌کنند.

 حالا چگونه میل به خوابیدن را کمتر کنیم و صبح زود بیدار شویم؟ در این مطلب به این سوألات پاسخ داده‌ایم. پس اگر می‌خواهید سحرخیز باشید، اما نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید؛ این مطلب را تا انتها بخوانید.

چطور صبح زود بیدار شویم؟

فواید صبح زود بیدار شدن از خواب

به گزارش زی‌سان، صبح زود بیدار شدن یا در اصطلاح (سحرخیزی) تأثیرات مثبت زیادی در زندگی شخصی و حرفه‌ای افراد دارد که در ادامه چند مورد از آن‌ها را می‌خوانید.

۱_ افزایش بهره‌وری و داشتن زمان کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه: صبح زود بیدار شدن یکی از راه‌های مؤثر برای افزایش بهره‌وری و سلامتی فرد است. افرادی که صبح زود بیدار می‌شوند، انسان‌های موفق‌تر، سالم‌تر و شاداب‌تری هستند. صبح زود بیدار شدن به شما کمک می‌کند تا وقت بیشتری برای انجام کار‌های روزانه‌تان داشته باشید.

۲_ بهبود خُلق و خو و سلامت روان: به گزارش زی‌سان، وقتی صبح زود بیدار شوید، فرصت کافی برای انجام یک مدیتیشن کوتاه و کمی شکرگزاری دارید؛ انجام این ۲ کار حس مثبت و آرامش بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد.

۳_ سلامت جسم: اولین و مهم‌ترین فایده صبح زود بیدار شدن این است که شما فرصت کافی برای خوردن صبحانه کامل پیدا می‌کنید و خوردن یک صبحانه کامل باعث بهتر شدن کارآیی بدن‌تان در طول روز می‌شود.
تعجب می‌کنید اگر بگوییم صبح زود بیدار شدن باعث لاغری و تناسب اندام می‌شود. داشتن خواب کافی در شب باعث می‌شود که فعالیت هورمون‌ها بیشتر شود و سوخت و ساز بدن تنظیم شود. علاوه بر این افرادی که صبح در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند بیشتر مستعد لاغری و رسیدن به تناسب اندام هستند.

۴_ رسیدن به موفقیت در زمینه تحصیلی و کاری: اگر دانش آموز یا دانشجو هستید، با صبح زود بیدار شدن فرصت بیشتری برای مطالعه خواهید داشت و عملکرد مغز نیز صبح زود به مراتب بیشتر از باقی روز است.

مطالعات نشان می‌دهند، افراد در صبح زود کمترین میزان حواس‌پرتی را نسبت به طول روز دارند؛ پس صبح زود یک فرصت عالی برای انجام کار‌های مهم است.

چطور سحرخیز باشیم؟

به گزارش زی‌سان، بسیاری از افراد پس از دانستن فواید سحرخیز بودن در زندگی شخصی و کاری‌شان، تصمیم می‌گیرند سحرخیز شوند، اما تغییر روتین زندگی کار ساده‌ای نیست و نمی‌توانید یک شبه انتظار داشته باشید همه کار‌ها طبق برنامه ریزی شما پیش برود. در ادامه اولین گام‌های سحرخیزی را به شما آموزش داده‌ایم که با رعایت کردن آنها می‌توانید زودتر به هدف‌تان برسید.

۱_ زودتر بخوابید: وقتی شب‌ها دیر بخوابید نباید انتظار سحرخیز بودن داشته باشید. حتی اگر صبح زود نیز بیدار شوید، این کار در طولانی مدت سلامت جسمی‌تان را به خطر می‌اندازد؛ پس شب زودتر بخوابید تا صبح زود بیدار شدن برایتان آسان‌تر شود.

پیشنهاد: ویتامینی که مصرف آن به خواب عمیق کمک می‌کند!

۲_ از وسایل الکترونیکی دوری کنید: به گزارش زی‌سان، حداقل ۳۰ دقیقه قبل از خواب، تلفن همراه، کامپیوتر یا لپ تاپ‌تان را کنار بگذارید؛ زیرا تحقیقات نشان می‌دهند نوری که از سطح مانیتور‌ها و گوشی‌های هوشمند ساطع می‌شود، ترشح هورمون ملاتونین را با مشکل مواجه می‌کند. 
هورمون ملاتونین، به هورمون خواب معروف است و برای این که احساس نیاز به خواب و همچنین یک خواب خوب را تجربه کنید بدن‌تان به ترشح این هورمون نیاز دارد.

پیشنهاد: چرا نباید قبل از خواب از تلفن همراه استفاده کرد و چگونه می‌توان این عادت را ترک کرد؟

چطور صبح زود بیدار شویم؟

۳_ از مصرف کافئین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا پرهیز کنید: مصرف مقدار کمی قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا در طول روز؛ یعنی تا قبل از ساعت ۵ عصر، برای افزایش سطح انرژی و هوشیاری مانعی ندارد. اما هیچ گاه بعد از این ساعت نوشیدنی‌های کافئین‌دار و انرژی‌زا مصرف نکنید؛ زیرا خواب‌تان را مختل خواهند کرد.

*نکته: بر اساس تحقیقات، بهترین زمان نوشیدن قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر و ۲ بعد از ظهر تا ۵ عصر است.

۴_ شام سَبُک و ساده میل کنید: به گزارش زی‌سان، مصرف یک وعده سَبُک می‌تواند به بهتر خوابیدن شما کمک کند. توجه داشته باشید که قبل از خواب چیزی نخورید، حتی اگر خیلی گرسنه بودید فقط یک میوه مانند سیب میل کنید. بیشتر افراد در ساعات پایانی شب و قبل از خواب احساس گرسنگی را تجربه می‌کنند که طبق تحقیقات این احساس ناشی از خستگی است و به اشتباه ذهن احساس گرسنگی را به فرد القا می‌کند.

۵_ مهمانی‌های شبانه را کنسل کنید: اگر می‌خواهید سحرخیز باشید باید شب نشینی‌هایتان را کنار بگذارید و سَرِ یک ساعت مشخص بخوابید. سعی کنید مهمانی‌های شبانه را زودتر به پایان برسانید و اگر میزبان هستید، مهمانی‌هایتان را طوری برنامه ریزی کنید که با برنامه خواب‌تان تداخل نداشته باشد.

۶_ شرایط بیداری را برای خودتان فراهم کنید: به گزارش زی‌سان، اگر اتاق تان پنجره دارد، پرده‌ها را کنار بکشید تا صبح با طلوع خورشید فضای اتاق روشن شود. این یک راهکار عالی برای کمتر شدنِ میل به خواب است.

پیشنهاد: ۴ فایده نور طبیعی که نمی‌دانستید!

دومین راهکار این است که ساعت یا تلفن همراه‌تان را دورتر از تخت خواب بگذارید تا مجبور شوید برای خاموش کردن زنگ ساعت از تخت خواب بلند شوید. این کار باعث می‌شود به اصطلاح خواب‌تان بپرد.

سخن پایانی

اگر تا به حال یک روتین منظم برای خواب و بیداری نداشته‌اید، توقع نداشته باشید یک شبه به یک انسان سحرخیز تبدیل شوید. اما اگر اراده کردید صبح زود بیدار شوید، به اراده و یک روتین منظم برای ساعت خواب و بیداری‌تان پایبند باشید، قطعاً پس از گذشت مدتی نتیجه را خواهید دید.

tags # خواب
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون