آمارها نشان می‌دهد نقدینگی به سمت سپرده‌های بلند حرکت می‌کند

سمت و سوی قیمت دلار در روزهای پایانی سال

سمت و سوی قیمت دلار در روزهای پایانی سال
در داخل کشور نیز تمام تلاش دولت کاهش تورم و حجم نقدینگی از طریق سیاست‌های انقباضی همچون افزایش نرخ سود است که به عقیده کارشناسان مانند مُسکِن عمل می‌کند و تاثیر ماندگاری بر بازار نخواهد داشت. این روزها بانک مرکزی به شدت بازار ارز را کنترل کرده تا التهاب خاورمیانه باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها نشود.
کد خبر: ۶۵۲۹
|
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

زی‌سان: دلار آمریکا در بازار تهران روز شنبه هفته گذشته ۵۷ هزار تومان قیمت خورد. روز یکشنبه ۵۵،۴۰۰، دوشنبه ۵۲،۲۵۰ تومان و سه‌شنبه ۵۵،۶۵۰ تومان معامله شد. اسکناس آمریکایی روز چهارشنبه تا ۵۵،۹۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و روز پنجشنبه در محدوده ۵۵،۷۰۰ تومان بسته شد.

به گزارش زی‌سان، در هفته‌ای که گذشت تنش‌های ژئوپلتیک در منطقه ادامه داشت. آمریکا به طور مداوم به مواضع گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران در عراق و سوریه حمله کرد. در ادامه این روند اواخر هفته در یک حمله پهپادی در عراق دو تن از فرماندهان ارشد کتائب حزب الله شهید شدند. درگیری‌های پراکنده میان حزب‌الله لبنان و رژیم اسرائیل هم ادامه داشت و خبر مهم دیگر این بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پیشنهاد صلح با حماس را رد کرد.  

در تحولی دیگر روز گذشته بلومبرگ خبر داد که کاخ سفید به دنبال تنگ‌تر کردن حلقه فروش نفت ایران با توجه به تشدید بحران در منطقه است. براساس این گزارش گزینه‌های مورد بررسی کاخ سفید شامل رهگیری کشتی‌های نفتی ایران و مجازات خریداران آن است. این اقدام می‌تواند منابع ارزی ایران را کاهش دهد و بازار ارز ایران را متلاطم کند.

این اولین باری نیست که دولت بایدن به دنبال تنگ کردن حلقه درآمدهای نفتی ایران بوده است.

در بهمن‌ماه سال گذشته هم در حالیکه بازار ارز تحت فشار قرار داشت، رابرت مالی نماینده وقت ایالات متحده آمریکا در امور ایران مدعی شد که آمریکا چین را برای توقف خرید نفت از ایران تحت فشار قرار می‌دهد، ادعایی که در آن زمان اگرچه مورد توجه بازار ارز قرار گرفت ولی با گذشت زمان و انتشار گزارش‌ها از میزان فروش نفت ایران خنثی شد، چرا که گزارش‌های داخلی و بین‌المللی خبر از رکوردشکنی درآمدهای نفتی ایران دادند.

در داخل کشور نیز تمام تلاش دولت کاهش تورم و حجم نقدینگی از طریق سیاست‌های انقباضی همچون افزایش نرخ سود است. بانک مرکزی به شدت بازار ارز را کنترل کرده تا التهاب خاورمیانه باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها نشود.

همانطور که انتظار می‌رفت دلار در دو هفته اخیر دچار اصلاح قیمت شد. برخی تحلیلگران بنیادی معتقدند دلار حالا در محدوده ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان کف‌سازی انجام می‌دهد و ممکن است که این کف‌سازی تا انتخابات مجلس طول بکشد و بازارساز این محدوده را حفظ کند. پس از پایان دوره اصلاح زمانی و کف‌سازی، ممکن است دلار به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و سررسید پرداخت‌های ارزی شرکت‌ها، روند صعودی تشدید می‌شود. نکته مهم در بازار این است که درهم امارات اصلاح کمتری نسبت به دلار داشته است که این نشان می‌دهد تقاضای درهم در بازار بالاست و قیمت دلار با فشار بازارساز کنترل شده است.

اما برخی دیگر از تحلیلگران می‌گویند دست بازار ساز برای کنترل بازار باز است و هر چند که با نزدیک شدن به آخر سال تقاضا افزایش می‌یابد اما بازارساز می‌تواند پاسخگوی تقاضاها باشد.

«یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق» در گفتگویی با خبرآنلاین در مورد «پیش‌بینی وضعیت بازار ارز تا پایان امسال» گفته یک بخشی از نیاز‌های ارزی پایان سال «واقعی» است؛ مثل «تسویه‌حساب‌ها و برخی از سفرها» که ممکن است «تقاضا یک مقداری بالا رود.»، اما این میزان تقاضا به قدری نیست که نوسان ایجاد کند. طبق اظهارات او «در صورتی که شرایط منطقه عادی شود، نرخ ارز به قبل برمی‌گردد.»

کوچ نقدینگی به سپرده‌های بلندمدت

بررسی آمار منتشر شده از سپرده‌های بانکی نشان می‌دهد پس از بازگرداندن سپرده‌های سه ساله توسط شورای پول و اعتبار در اواخر سال گذشته، این سپرده‌ها با استقبال گرم سپرده‌گذاران مواجه شده‌اند و به طور کلی میزان سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بلندمدت یک ساله و سه ساله افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این، اخیرا بانک مرکزی با ۲۸۰ همت سپرده‌پذیری در گواهی سپرده خاص موافقت کرده است که به شدت مورد استقبال قرار گرفت، به همین خاطر به نظر می‌رسد ابزار سیاست پولی انقباضی برای مهار و کنترل تورم به کار گرفته شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

کوچ نقدینگی به سپرده‌های بلندمدت از قدرت نقدینگی در سایر بازارها می‌کاهد و از اثر تورمی نقدینگی می‌کاهد ولی در نقطه مقابل باعث رکود و افزایش مخارج دولت می‌شود.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون