زیسان: روزهای گذشته، کاربران فارسی زبان در فضای مجازی با دو رویداد غیرمنتظره مواجه بودند.
اولی رسیدن به روزهای پایانی سال و افزایش نرخ دلار به بهانههای متفاوت و البته بعدا کمی کاهش قیمت و ژستهای قهرمانانه!، بعدی هم حضور عجیب ویتنی رایت (پورناستار آمریکایی) در تهران.
در اینباره برخی فعالان فضای مجازی با ارائه آماری نسبت به این مسئله موضعگیری کردند. اولی متن مهدی نصیری (فعال رسانهای) بود که کانال تلگرامی چند ثانیه منتشر کرد: «به یک خانم بازیگر فیلمهای غیراخلاقی اجازه ورود به ایران میدهند...
پس از گردش در ایران به ویژه بازدید از سفارت سابق آمریکا، عکسهای این سِیر را در اینستاگرام به اشتراک میگذارد و رسانههایی هم به آن میپردازند.
عدهای از مردم کنجکاو میشوند این ستاره! که به ایران آمده و مدام در شبکههای اجتماعی در موردش صحبت میشود کیه؟
به این میگویند یک نمونه کار فرهنگی موفق!»
عکس زیر مقایسه جستجوی نام او و انتخابات مجلس در گوگل است.
دو مسئلهای که طی روزهای اخیر ذهن ایرانیان را مشغول کرد
نفر بعدی هم محمد رهبری (فعال رسانهای) بود که خود را علاقمند به مطالعات شبکههای اجتماعی معرفی میکند. او، اما مسئله نرخ دلار را بحث اصلی مردم ایران طی این روزها دانست: «در هفته پیش که قیمت دلار بالا رفت، کاربران انقلابی تقریبا نسبت به این موضوع ساکت بودند. این را شبکه لایکهای توئیتهای مربوط به این موضوع نشان میدهد. کاربران عادی و روزمرهنویس بیشترین واکنش را به افزایش قیمت دلار داشتند؛ بعد از آنها هم اصلاحطلبان و مخالفان جمهوری اسلامی.
بر همین اساس، کاربران روزمرهنویس ۳۰ درصد، کاربران برانداز ۲۹ درصد، کاربران میانهرو و اصلاحطلب ۲۸ درصد و کاربران انقلابی تنها ۱۲ درصد از شبکه را بهخود اختصاص دادهاند. بقیه گروهها نیز در مجموع ۱ درصد از شبکه را شکل دادهاند.
نکته قابل توجه دیگر در یافتههای این گراف، جایگاه قرارگیری کاربران روزمرهنویس است. آنها دور از کاربران ارزشی و انقلابی قرار دارند. این یعنی آن که توئیتهای آنها را یا نمیبینند یا اگر میبینند لایک نمیکنند. اما چنین اتفاقی درخصوص کاربران اصلاحطلب یا مخالف جمهوری اسلامی نمیافتد.»
منبع: برترینها