سلطان برونئی کیست؟

حسن البلقیه؛ مردی که اصلاح مویش ۱۵ هزار پوند هزینه دارد!

حسن البلقیه؛ مردی که اصلاح مویش ۱۵ هزار پوند هزینه دارد!
سلطان حسن البلقیه حاکم یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان است و در بزرگ‌ترین کاخ مسکونی جهان با ۱۷۸۸ اتاق سکونت دارد
کد خبر: ۳۳۴۱۴
|
۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲

زیسان: سلطان برونئی با ناوگانی متشکل از ۷۰۰۰ خودرو و هزینه ۱۵ هزار پوندی اصلاح مویش، نمی‌توانست بیش از این با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، متفاوت باشد که طی این سال‌ها بر تربیت ساده‌زیستانه‌اش تاکید کرده است.

مودی این هفته در اولین سفر دوجانبه یک نخست‌وزیر از هند به این کشور کوچک نفت‌خیز در جنوب شرق آسیا، با سلطان گفتگو و بر اهمیت فزاینده برونئی برای بلندپروازی‌های ژئوپلیتیکی هند در منطقه تاکید می‌کند.

مودی، که گفته می‌شود در کودکی در یک ایستگاه راه‌آهن چای می‌فروخت، اشاره کرده است که قصد دارد روابط هند با این کشور کوچک در ساحل شمالی جزیره بورنئو در جنوب شرق آسیا را تقویت کند.

برونئی یک شریک مهم در «سیاست کنش شرق و چشم‌انداز هند‌ـ‌آرام» هند است‌ــ سیاست‌هایی که به‌منظور تقویت روابط بازرگانی و کاری با جنوب شرق آسیا و سایر کشور‌های منطقه هند‌ـ‌آرام تدوین شده‌اند.

حسن البلقیه؛ مردی که اصلاح مویش ۱۵ هزار پوند هزینه دارد!

حاجی حسن البلقیه کیست؟

سلطان برونئی، که ثروتش حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، به‌دلیل سبک زندگی مجللش مشهور است. گزارش‌ها حاکی از آن است که مجموعه خودرو‌های او ۵ میلیارد دلار ارزش دارد و ۷۰۰۰ خودرو را شامل می‌شود، از جمله یک رولز رویس طلا که برای مراسم عروسی دخترش تهیه کرد.

او در سال ۱۹۶۸ به‌عنوان بیست‌و‌نهمین سلطان برونئی تاج‌گذاری کرد و پس از الیزابت دوم، ملکه فقید بریتانیا، دومین پادشاه با طولانی‌ترین دوره سلطنت است. او در ایستان نورالایمان، بزرگ‌ترین کاخ مسکونی جهان با ۱۷۸۸ اتاق، سکونت دارد.

قدرت سلطان حسن البلقیه، که همچنین نخست‌وزیر برونئی است، بسیار فراتر از پادشاهی معمولی است. بر اساس زندگی‌نامه رسمی سلطان حسن البلقیه، او چند سمت رده‌بالا دارد، که وزارت دفاع، دارایی و امور خارجه را شامل می‌شود.

او در سال ۱۹۶۱ در سن ۱۵ سالگی به ولیعهدی انتخاب شد و شش سال بعد پدرش، سلطان حاجی عمر علی سیف‌الدین، از سلطنت کناره‌گیری کرد. گرچه برونئی آن زمان هنوز تحت‌الحمایه بریتانیا بود، سلطان حسن البلقیه پیش‌تر در بریتانیا آموزش نظامی دیده و در مالزی تحصیل کرده بود.

حسن البلقیه؛ مردی که اصلاح مویش ۱۵ هزار پوند هزینه دارد!

در وب‌سایت رسمی آمده است سلطان در فاصله سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷ به‌عنوان افسر آکادمی نظامی سلطنتی در سندهرست در بریتانیا آموزش دیده بود.

او همچنین خلبانی ماهر است و توانایی پرواز با هواپیما و هلیکوپتر را دارد.

برونئی در دوره حکومت سلطان حسن البلقیه با تکیه بر ثروت عظیم نفتی و دارا بودن درآمد سرانه بالا پس از کسب استقلال در سال ۱۹۸۴، جایگاهش را به‌عنوان یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان تثبیت کرد. آخرین انتخابات پارلمانی در برونئی، کشوری تقریبا هم‌اندازه دلاور در آمریکا، در سال ۱۹۶۸ برگزار شد.

هزینه‌های گزاف سلطان دهه‌ها است که توجه خارجی‌ها را جلب کرده است. کاخ او دارای یک مجتمع چوگان گسترده است، که با حدود ۱۰۰ اسبچه و یک مزرعه پرورش اسب کامل می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که او ۱۷ میلیون دلار به مایکل جکسون پرداخت تا در جشن تولد ۵۰ سالگی‌اش اجرا کند، و ولیعهد وقت بریتانیا، شاهزاده چارلز، نیز در جشن تولدش حضور داشت. این جشن‌ها بیش از دو هفته ادامه داشت.

حسن البلقیه؛ مردی که اصلاح مویش ۱۵ هزار پوند هزینه دارد!

تصور بر این است که سلطان حسن البلقیه مجموعه‌ای شخصی شامل ۵۰۰ رولز رویس داشته باشد و گزارش‌ها حاکی از آن است که در دهه ۱۹۹۰، نزدیک به نیمی از خودرو‌های لوکس جهان را خاندان بلقیه خریداری کرده بودند.

شاهزاده عبدالمتین، یکی از ۱۲ فرزند سلطان، اغلب تصاویری از سبک زندگی مجللش در اینستاگرام منتشر می‌کند. شاهزاده متین ششمین نفر در صف جانشینی تاج و تخت برونئی و خلبان و چوگان‌باز است و بیش از ۲.۴ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد. پست‌های اینستاگرامی شاهزاده متین، که در گذشته اغلب با شاهزاده هری بریتانیا مقایسه می‌شد، ترکیبی از وظایف رسمی و قایق‌سواری، سفر با هواپیمای جت شخصی، و اقامت در هتل‌های در سطح جهانی را نشان می‌دهد.

دولت برونئی، به نمایندگی از سلطان، برادر کوچک‌تر سلطان حسن البلقیه، شاهزاده جفری بلقیه، را به اختلاس حدود ۴۰ میلیارد دلاری از وجوه دولتی متهم کرد، که یکی از جنجالی‌ترین رسوایی‌های سلطنتی در آسیا محسوب می‌شد. سلطان در سال ۲۰۰۰ از برادر کوچک‌ترش شکایت کرد که به خصومتی طولانی‌مدت بین آن دو منجر شد.

حسن البلقیه؛ مردی که اصلاح مویش ۱۵ هزار پوند هزینه دارد!

برونئی، کشوری کوچک با جمعیت حدود ۴۶۳ هزار نفر و اکثریت مسلمان است، که در آن الکل، رقص، قمار و همجنس‌گرایی ممنوع است. سلطان به‌ویژه پس از سال ۲۰۱۹، که برونئی تفسیرش از قوانین اسلامی را ارائه و شلاق و سنگسار تا حد مرگ کسانی را که در موارد زنا، لواط و تجاوز گناهکار شناخته می‌شوند مجاز اعلام کرد، بیش از پیش زیر نگاه موشکافانه بین‌المللی بوده است.

این تدابیر جدید با اعتراض جهانی مواجه شد و ترس و نگرانی جامعه همجنس‌گرایان برونئی را برانگیخت. با اینکه همجنس‌گرایی پیش‌تر نیز در این کشور غیرقانونی بود، اجرای این مجازات‌های شدیدتر به درخواست‌ها برای تحریم هتل‌های لوکس متعلق به سلطان، از جمله هتل دورچستر در لندن، هتل بورلی هیلز، و هتل بل‌-ایر در لس‌آنجلس، منجر شد.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و سایر کشورها، همراه چندین چهره مشهور از جمله جورج کلونی، الن دی‌جنرس، و التون جان به این قانون اعتراض کردند. سلطان حسن البلقیه در تلاش برای کاهش واکنش‌های منفی که در راس آن چهره‌های مشهور قرار داشتند، تعلیق مجازات اعدام را تمدید کرد، اما منتقدان گفتند سایر مجازات‌های شدید شامل شلاق و قطع عضو همچنان باقی است و خواستار اصلاحات جدی‌تر این قانون شدند.

«کاخ پرنده» سلطان ناوگانی از هواپیما‌های شخصی فوق‌العاده لوکس است، از جمله یک بویینگ ۷۴۷-۸ (وی‌۸-بی‌کی‌اچ)، هواپیمایی لوکس برای سفر‌های طولانی، یک بویینگ ۷۶۷-۲۰۰ (وی‌۸-ام‌اچ‌بی)، هواپیمای درجه یک دیگری برای پرواز‌های طولانی، و یک بویینگ ۷۸۷-۸ (وی۸-اوای‌اس)، هواپیمای جت مدرن و جاداری که برای راحتی طراحی شده است؛ سوا از هلیپکوپتر‌های سیکورسکی اس‌۷۰ و اس‌۷۶ که برای مسیر‌های کوتاه‌تر و سفر‌های داخلی استفاده می‌شوند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سلطان برای هر اصلاح مو حدود ۱۵ هزار پوند هزینه می‌کند و ترتیبی می‌دهد تا آرایشگر موردعلاقه‌اش، که در هتل دورچستر لندن کار می‌کند، با پرواز درجه یک به برونئی برود.

سلطان ۷۸ ساله برونئی همچنین یک باغ‌وحش شخصی با ۳۰ ببر بنگال و مجموعه‌ای از پرندگان نادر مانند شاهین، فلامینگو و طوطی کاکلی دارد که، به گزارش نشریه جی‌کیو، گفته می‌شود قادرند سوار دوچرخه‌های کوچک شوند، توپ‌بازی کنند، آواز بخوانند، و صدای سایر حیوانات را تقلید کنند.

حسن البلقیه؛ مردی که اصلاح مویش ۱۵ هزار پوند هزینه دارد!

ناظران می‌گویند سبک زندگی مجلل سلطان در تضاد شدید با زندگی مردم عادی است، که در کشوری با قوانین سختگیرانه و وضعیتی اضطراری زندگی می‌کنند که از مدت‌ها قبل آزادی‌های فردی را محدود کرده است. سلطان همچنین به‌دلیل ترویج تفسیری محافظه‌کارانه از اسلام که با سبک زندگی افراد خانواده سلطنتی تضاد شدید دارد، آماج انتقاد قرار گرفته است.

همسر فعلی سلطان راجا ایستری پنگیران آنا حاجه صالحه است. سلطان از سه همسرش ۱۲ فرزند دارد. در سال ۲۰۲۰، شاهزاده عبدالعظیم، پسر ۳۸ ساله سلطان و چهارمین نفر در صف جانشینی تاج و تخت، درگذشت. عظیم همچنین به‌دلیل فعالیتش به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم در هالیوود شناخته‌شده بود.

عظیم را همچنین به دلیل حضور پررنگش در صحنه مهمانی‌های بین‌المللی می‌شناختند، و اغلب با چهره‌های مشهوری مانند پاملا اندرسون، جنت جکسون، و ماریا کری دیده می‌شد.

در گزارش سال ۲۰۱۷ سی‌ان‌ان، به نقل از مایکل آوسلین از موسسه هوور، گفته شد: «آن‌ها [خانواده سلطنتی]احتمالا به‌خوبی از انتقاد‌ها در امان‌اند، زیرا مردم برونئی نسبت به تقریبا هر کس دیگری در آسیا بهتر زندگی می‌کنند. این‌جا دارید از ثروت نفتی صحبت می‌کنید که در کل جامعه توزیع شده است، و اکثر مردم از آن بهره‌مندند.

«سبک زندگی آنها برای اکثریت عظیمی از آدم‌ها تقریبا تصورناپذیر است. تجمل فراتر از باور است. هرآنچه می‌توانید در مورد سبک زندگی افراد ثروتمند و مشهور تصور کنید را در نظر بگیرید و چند برابر کنید.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون