جنجال «سرزمین مادری» در تلویزیون و اعتراض کمال تبریزی

جنجال «سرزمین مادری» در تلویزیون و اعتراض کمال تبریزی
فصل دوم سریال سرزمین مادری در حالی روی آنتن شبکه سوم سیما رفت که علاوه بر ناهماهنگی با تلوبیون نواقص موجود از جمله موسیقی متن آن رفع نشده و همین امر باعث شد کمال تبریزی کارگردان اثر در صفحه اینستاگرام خود نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد.
کد خبر: ۲۳۱۵
|
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹

زی‌سان: «سرزمین مادری» با نام اولیه «سرزمین کهن» یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی علیرضا طالب‌زاده است که از شبکه سه سیما پخ می‌شود. این مجموعه طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ ساخته شده است. پخش این مجموعه تلویزیونی ابتدا در تاریخ سوم بهمن ماه ۱۳۹۲ آغاز شد و تا ۲۴ بهمن همان سال ادامه داشت، اما پس از مدتی به خاطر یک دیالوگ در قسمت چهارم و اعتراض بختیاری‌ها متوقف و البته بعد از گذشت ۱۰ سال در ۲۰ مهرماه سال ۱۴۰۲ مجددا از سر گرفته شد.

به گزارش زی‌سان؛ داستان این سریال در واقع به بررسی وقایع سیاسی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا وقوع انقلاب ۱۳۵۷ می‌پردازد آن هم البته در قالب زندگی پسری به نام «رهی». این سریال قرار است در قالب سه فصل پخش شود که فصل اول آن تمام شده و حالا تازه پخش فصل دوم این سریال آغاز شده است. 

در فصل اول سریال کودکی رهی که شخصیت اصلی سریال است به تصویر کشیده می‌شود و نقش این شخصیت را علی شادمان بازی می‌کند. رهی بعد از بمباران دهکده محل سکونتشان توسط نیرو‌های متفقین از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود و پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهی تهران می‌شود. سال‌ها بعد او در یک خانواده که وابسته به حزب توده هستند بزرگ می‌شود، اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجرا‌هایی او به یک خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می‌برد و همین باعث می‌شود که به یک خانواده مذهبی سپرده شود، اما این پایان ماجرای او و اطرافیانش نیست. 

پخش فصل دوم و جنجال حذفیات سریال 

هفته گذشته درحالی که تلوبیون فقط قسمت پایانی فصل یک «سرزمین مادری» را روی آنتن فرستاد، شبکه سه به پخش دو قسمت در هفته پای‌بند ماند و علاوه بر قسمت پایانی فصل یک، قسمت ابتدایی فصل دو را هم پخش کرد. این درحالی است که طبق گفته کمال تبریزی، قسمت ابتدایی این فصل هنوز آماده و قابل پخش نبوده است.

بر اساس گزارش فیلم نیوز، برخلاف هفته‌های گذشته که تلوبیون چهارشنبه‌شب‌ها دو قسمت از سریال «سرزمین مادری» را منتشر می‌کرد، در هفته‌ای که گذشت، فقط قسمت پایانی فصل اول در این پلتفرم بارگذاری شد. از آنجایی که پنجشنبه ۳۰ آذر مصادف با شب یلدا بود و تلویزیون برای این شب ویژه‌برنامه‌های مناسبتی داشت، به نظر می‌رسید پنجشنبه شب «سرزمین مادری» را روی آنتن نفرستد و جمعه ۱ دی‌ماه، قسمت پایانی فصل یک را پخش کند تا هم باکس ویژه شب یلدا را از دست ندهد و هم با تلوبیون هم‌زمان پیش رود. اما یک مرتبه اتفاق عجیبی افتاد و با قطع ویژه‌برنامه یلدا، قسمت آخر فصل یک روی آنتن رفت. جمعه هم قسمت اول فصل دو پخش شد.

به این ترتیب، تلویزیون یک قسمت از تلوبیون جلو افتاد؛ آنهم درحالی که پیش‌تر تلوبیون شیوه انتشارش را با تلویزیون هماهنگ کرده بود تا قسمت‌ها هماهنگ باهم منتشر شوند. نکته مهم اینجاست که طبق گفته‌های کمال تبریزی، قسمت دوم نواقصی داشته که باید برطرف می‌شده و تلویزیون عملا به آن بی‌اعتنا بوده است. درواقع تلویزیون در شب یلدا، هم به پخش ویژه‌برنامه‌هایش آسیب رساند، هم نظم هم‌زمانی با تلوبیون را بهم زد و هم سریالی با ایراد را روی آنتن فرستاد. 

میترا حجار و بیتا فرهی در پوستر فیلم سرزمین مادری

واکنش کمال تبریزی به نواقص قسمت‌های اول و دوم فصل دوم

روز پنجشنبه هفتم دی ماه بود که قسمت اول و دوم سریال سرزمین مادری در تلوبیون بارگذاری شد، اما کمال تبریزی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام از مخاطبان به دلیل نواقص عذرخواهی کرد.

وی در این پست نوشت: «متاسفانه پس از اتمام نمایش فصل اول، نمایش فصل دوم با عجله و بدون اطلاع من از سوی تلویزیون و تهیه‌کننده با نواقصی شروع شد که ماه‌ها قبل به آن‌ها اشاره کرده بودم، اما اقدامی در رفع نواقص نشده بود و حالا قصد دارند در فرصت کوتاه باقیمانده و در حد امکان انجام دهند. قسمت‌های اول و دوم سریال از تلوبیون پخش شد که منهای نواقص، یکی از ایراد‌های مهم آن استفاده از قطعات موسیقی آقای علیقلی در کنار قطعات آقای پژمان و بدون ذکر نامی از آقای علیقلی است. مضاف بر اینکه اساسا استفاده ترکیبی از قطعات مختلف، از دو آهنگساز متفاوت برای یک اثر نمایشی، کار کاملا اشتباهی است! چون تقریبا ارتباط من با تلویزیون و تهیه کننده برای پخش سریال قطع شده است، از این به بعد سعی خواهم کرد که به نواقص موجود در قسمت‌ها و البته حذفیات در پخش اشاره داشته باشم. از همه مخاطبان سریال و مردم عزیز «سرزمین مادری» بابت این بی‌مبالاتی پوزش می‌طلبم». 

سریال سرزمین مادری در واقع می‌توانست برگ برنده تلویزیون در برابر سایر پلتفرم‌ها باشد، چون استخوان‌بندی اثر با توجه به قرار دادن بخش مهمی از وقایع سیاسی ایران بسیار مستحکم است و فصل اول سریال نیز این موضوع را به خوبی نمایش داده است. حال با توجه به توضیحات آقای تبریزی و البته با توجه به قطع ارتباط تلویزیون و تهیه‌کننده اثر باید دید که در ادامه تلویزیون نسبت به رفع نواقص اقدام خواهد کرد یا خیر. 

زمان و ساعت پخش سریال سرزمین مادری 

سریال سرزمین مادری ابتدا در پلتفرم تلوبیون بارگذاری می‌شود و سپس روز بعد روی آنتن شبکه سوم می‌رود. این سریال روز چهارشنبه از طریق «تلوبیون» پخش می‌شود و پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه روی آنتن شبکه سه می‌شود.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون