اوضاع جسمانی پادشاه عربستان رو به وخامت رفت

ماموریت دشوار محمد بن سلمان برای انتقال قدرت

ماموریت دشوار محمد بن سلمان برای انتقال قدرت
پس از بستری شدن و تشدید وخاومت اضاع جسمانی ملک سلمان، بار دیگر موضوع انتقال قدرت و جانشینی پادشاه عربستان به کانون بحث محافل رسانه‌ای و ناظران سیاسی بازگشته است.
کد خبر: ۲۱۰۴۷
|
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱

زی‌سان: رسانه‌های دولتی عربستان سعودی روز یکشنبه ۱۹ مه (۳۰ اردیبهشت) گزارش دادند که ملک سلمان، پادشاه این کشور از «درجه حرارت بالا و درد مفاصل» رنج می‌برد که همین امر باعث شده تا او دومین دور آزمایش‌های پزشکی خود را در کمتر از یک ماه دیگر انجام دهد.

به گزارش «زی‌سان»، یورونیوز در ابن ارتباط نوشت، دربار پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی عربستان سعودی منتشر شد، اعلام کرد که این آزمایش‌ها در یک کلینیک در کاخ السلام در جده انجام می‌شود.

در این بیانیه آمده است که ملک سلمان «از درجه حرارت بالا و درد در مفاصل رنج می‌برد. در نتیجه تیم پزشکی معالج تصمیم گرفتند تا برای تشخیص وضعیت بیماری و اطمینان از سلامت دست به انجام آزمایشات پزشکی بزنند.»

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود هم اکنون ۸۸ سال سن دارد و از سال ۲۰۱۵ بر تخت سلطنت عربستان نشسته است، هرچند که محمد بن سلمان، پسر ۳۸ ساله او در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان ولیعهد معرفی شد و از آن تاریخ در عمل به عنوان حاکم عربستان ظاهر شده است.

آغاز ماموریت دشوار محمد بن سلمان برای انتقال قدرت

سوابق بیماری و بستری شدن‌های ملک سلمان

خبررسانی درباره وضعیت سلامتی پادشاه عربستان سعودی به ندرت انجام می‌شود، تا اینکه دربار سلطنتی در ماه آوریل ۲۰۲۴ فاش کرد که ملک سلمان برای «معاینه‌های معمول» در بیمارستان تخصصی ملک فیصل بستری شده است. او اواخر همان روز از این بیمارستان مرخص شد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در آن زمان گزارش داد که قبل از آن، آخرین بستری شدن ملک سلمان در بیمارستان به ماه مه ۲۰۲۲ مربوط بوده است و او تحت کولونوسکوپی قرار گرفت و برای انجام آزمایشات اضافی و «سپری کردن دوران نقاهت» بیشتر از یک هفته در بیمارستان ماند.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، سال‌ها است که به دنبال فرونشاندن گمانه‌زنی‌ها در مورد وضعیت سلامت ملک سلمان بوده است.

ریاض در سال ۲۰۱۷، گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌های فزاینده مبنی بر اینکه پادشاه قصد کناره‌گیری به نفع شاهزاده محمد بن سلمان را دارد، تکذیب کرد.

ملک سلمان در سال ۲۰۲۰ برای برداشتن کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار گرفت.

او همچنین در مارس ۲۰۲۲ در بیمارستان بستری شد تا آنطور که رسانه‌های دولتی عنوان کردند، «آزمایش‌های پزشکی موفقیت آمیز» را انجام داده و باتری ضربان‌ساز قلبی خود را تعویض کند.

انتشار تصاویر تازه‌ای از ملک سلمان پادشاه عربستان، پس از شایعه مرگ او

ملک سلمان چندین دهه به عنوان فرماندار ریاض و همچنین وزیر دفاع عربستان خدمت کرد.

آغاز ماموریت دشوار محمد بن سلمان برای انتقال قدرت

افزایش نگرانی‌های درباره آینده تخت پادشاهی

همزمان با تشدید بیماری ملک سلمان، مجددا موضوع جنجال بر سر جانشینی اوج گرفته است.  کارشناسان بر این باورند که جامعه جهانی بیش از آنکه نگران زندگی و حیات ملک سلمان باشد، در وحشت برهم خوردن ثبات در عربستان سعودی و به تبع آن اختلال در انتقال انرژی در آستانه فرا رسیدن زمستان است.

موسسه تحقیقات امنیت ملی رژیم اسرائیل در تحقیقی در این زمینه پیش‌بینی کرد بعد از مرگ ملک سلمان بحران رهبری در عربستان سعودی به اوج خود برسد و چالش‌های فعلی عربستان هم بر شدت این بحران خواهد افزود.

این مرکز پژوهشی اسرائیلی به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان همچنان با مخالفت سرسخت درون خانوادگی برای رسیدن به کرسی پدرش مواجه است و رقبای قدرتمندی هم پیش روی خود می‌بیند که می‌توانند مشروعیت حکومت او را زیر سوال ببرند.

در اینجا باید به این مساله هم اشاره کرد که تاریخ پادشاهی عربستان سعودی ثابت کرده است ولیعهدی در این کشور لزوماً به معنای جانشینی پادشاه بعد از مرگ او نیست که در این زمینه نمونه‌های زیادی را می‌توان برشمرد.

این در حالی است که ملک فیصل عموی محمد بن سلمان نیز به دست یکی از برادرزاده‌هایش- که بعد‌ها گفته شد دچار مشکلات روانی است- کشته شد.

در این بین به نوشته رسانه‌های غربی، محمد بن سلمان تا به امروز نتوانسته است در شورای بیعت خانواده سلطنتی آرای کافی به منظور پادشاهی خود جمع‌آوری کند، که شاید یکی از دلایل آن، حضور عمویش شاهزاده احمد بن عبدالعزیز باشد که تنها پسر باقی‌مانده از عبدالعزیز موسس این پادشاهی است؛ بر اساس معیار‌های انتخاب پادشاه او بر محمد بن سلمان مقدم است و تا به امروز از نظر خانواده سلطنتی شاهزاده احمد واجد شرایط احراز این مقام خواهد بود.

با این همه محمد بن سلمان همچنان رؤیای رسیدن به کرسی پادشاهی را در سر می‌پروراند و در این راه تلاش می‌کند، و این میان به قدرت رسیدن محمد بن زاید در امارات و چارلز در بریتانیا بر ولع او در رسیدن به کرسی افزوده است.

آغاز ماموریت دشوار محمد بن سلمان برای انتقال قدرت

احتمال اقدام پیش‌دستانه محمد بن سلمان

برخی از ناظران سیاسی بر این باور هستند در صورتی که پادشاه در روز‌های آینده از بیمارستان مرخص نشود این امکان وجود دارد که محمد بن سلمان دست به اقدامات پیشگیرانه زده و به نام پدرش در صدد انتقال اختیارات پادشاهی به خودش باشد. اما در این زمینه اختلافات زیادی در آل سعود و میان شاهزادگان وجود دارد به ویژه که آنها ضربات متعددی بعد از کودتای محمد بن سلمان برای رسیدن به منصب ولیعهدی متحمل شدند.

در واقع، شمار زیادی از شاهزادگان سعودی هنوز وفادار به محمد بن نایف و شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» هستند که به دستور بن سلمان در بازداشت به سر می‌برند و همین مسئله تهدید بزرگی برای محمد بن سلمان به شمار می‌رود.

 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون