همه چیز درباره سریال «ریپلی»؛ یک شاهکار اقتباسی

همه چیز درباره سریال «ریپلی»؛ یک شاهکار اقتباسی
سریال «ریپلی» اثری در ژانر مهیج و روانشناختی به شمار می‌رود که بر اساس رمانی به نام The Talented Mr. Ripley نوشته پاتریشیا های‌اسمیت ساخته شده است و در آن، اندرو اسکات نقش تام ریپلی را بازی می‌کند.
کد خبر: ۲۰۳۸۲
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳

زی‌سان: سریال «ریپلی/ Ripley» داستان کلاهبرداری به نام تام ریپلی را دنبال می‌کند که به ایتالیا سفر می‌کند تا دیکی گرینلیف پسر سرکش یک خانواده ثروتمند را قانع کند تا به نیویورک بازگردد و کسب و کار خانوادگی‌اش را به آنجا ببرد. 

به‌گزارش زی‌سان، سریال اقتباسی تلویزیونی از شاهکار کلاسیک پاتریشیا های‌اسمیت فقید، یعنی The Talented Mr Ripley (آقای ریپلی با استعداد) است که در سال ۱۹۵۵ منتشر شد.

سریال «ریپلی»

داستان سریال «ریپلی» برخلاف رمان The Talented Mr. Ripley که در دهه‌ی ۵۰ روایت می‌شد؛ در دهه‌ی ۶۰ رخ می‌دهد.

از رمان The Talented Mr. Ripley تاکنون نمایش‌نامه‌های بسیار بر صحنه‌ی تئاتر رقته است و همچنین دو اقتباس سینمایی به نام Purple Noon (ظهر بنفش) اثر رنه کلمان فقید با بازی آلن دلون و فیلمی به نام The Talented Mr. Ripley اثر آنتونی مینگلا و با بازی مت دیمون تولید شده است.

این سریال نتفلیکس، دارای هشت قسمت دارد و تماما به صورت سیاه و سفید توسط رابرت السویت (Robert Elswit) فیلم‌برداری شده است، همین تصمیم باعث شده جنبه‌های نوآر سریال در مرکزیت اصلی سریال قرار گیرند و متمایز از هر سریال درام دیگر در چند سال اخیر باشد.

سریال «ریپلی»

سریال توسط استیون زیلیان، نویسنده‌ی آثار تحسین‌شده‌ای همچون The Irishman (مرد ایرلندی) و The Schindler’s List (فهرست شیندلر) خلق شده است. از بازیگران این اثر می‌توان به اندرو اسکات و جانی فلین اشاره کرد.

«ریپلی» سریالی است که به شدت روی روایت بصری تکیه دارد. این سریال فقط تماشاچیان را تشویق به درگیر شدن با اتمسفر و روایت خود نمی‌کند، بلکه می‌خواهد شخص تمام و کمال حواس و تمرکز خود را صرف آن کند.

این کار را سریال فقط با تصاویر زیبا و خیره‌کننده‌اش انجام نمی‌دهد، بلکه تمام هشت ساعت خود را مملو از صحنه‌ها و سکانس‌های بدون دیالوگ کرده است. قطعاً از تمام فوت و فن‌هایی که «ریپلی» در آستین خود دارد، هیچکدامشان به اندازه‌ی باور و تأکید سریال روی «سکوت»، تاثیرگذار و دلچسب نیستند.

سریال «ریپلی»

سریال «ریپلی» صحنه‌های احساسی یا هیجان‌انگیز خود را از طریق دیالوگ به مخاطب القا نمی‌کند، بلکه این کار را از طریق تصاویر و تدوین انجام می‌دهد. این بدین معناست که شما در طول آن به راحتی سریال‌های دیگر نمی‌توانید لحظاتی به صفحه نمایش نگاه نکنید بدون این‌که چیزی را از دست بدهید، چون این سریال روایتی تصویر محور دارد و قطعاً روایت و لحظات کلیدی سریال را از دست خواهید داد.

سریال «ریپلی» از جدیدترین آثار در سال ۲۰۲۴ است که توانسته نمرات بسیار خوبی از منتقدان و طرفداران دریافت کند.

نمرات سریال «ریپلی» به این شرح است که وب‌سایت جمع‌آوری نقد Rotten Tomatoes بر اساس ۷۹ بررسی منتقدان، نمره ۸۶ ٪ را به سریال «ریپلی» داده است. اجماع منتقدان این وب‌سایت می‌گوید:

غرق در سیاه و سفیدی مجلل با حضور «اندرو اسکات» که صفحه نمایش را به گروگان گرفته است؛ تفسیر عالی «استیون زیلیان» از ریپلی، جان تازه‌ای به «پاتریشیا هایسمیت» می‌دهد.

سریال «ریپلی»

همچنین، این اثر از سایت IMDB نمره ۷.۸/۱۰ را دریافت کرده است. در ادامه با ما برای نقد سریال ریپلی همراه باشید.

لوسی منگان در روزنامه گاردین نوشت: من را کسانی که در ابتدا این اثر را کند یا زیبایی تک رنگی بودن آن را کمی طاقت فرسا می‌دانند، کاملا درک می‌کنم؛  اما به این سریال سخت نگیرید. به خودتان اجازه دهید که تسلیم این موضوع شوید و بگذارید تا ریپلی شما را اغوا کند. اینجا جادویی در کار است.

آلن سپین وال در رولینگ استون درباره سریال نوشت: اگر این اثر یک کلاسیک فوری مانند نسخه «دیمون» نباشد، می‌تواند بسیار نزدیکتر از هر اثر دیگری به موفقیت تجاری باشد. یکی از هیجان انگیزترین نمایش‌های سال تاکنون، سریال ریپلی است.

سریال «ریپلی»

رودریگو پرز نیز درباره سریال نوشت: سیاه و سفیدی این اثر ممکن است باعث شود تا ریپلی از بیرون کمی سرد به نظر برسد؛ اما در واقع از لحاظ سینمایی فوق‌العاده است و شما را به طرز ناراحت کننده‌ای، روانی می‌کند که به طرز وحشتناکی احساس ناپایداری کنید. «اسکات» یک بازی واقعی را از یک شخصیت ناامید به نمایش می‌گذارد. طوری که در ظاهر بسیار خونسرد و مطمئن است؛ اما همه اینها فقط یک نمایش بوده، حتی اگر تلاش او برای پنهان کردن چیز‌های که تقریبا تحمل آنها برایش سخت است، «تام ریپلی» را روانی کند.

سریال «ریپلی» داستان جذابی دارد و اگر به ترکیب ژانر هیجان انگیز و روانشناختی علاقه دارید، تماشای این سریال را از دست ندهید.

tags # سریال
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون