دو لحظه سرنوشت ساز در زندگی؛ دو سوال مهم که سرنوشت یک رابطه را مشخص می‌کند!

دو لحظه سرنوشت ساز در زندگی؛ دو سوال مهم که سرنوشت یک رابطه را مشخص می‌کند!
محققان دریافتند که اگرچه مدیریت تنش و اختلافات در رابطه می‌تواند منجر به بازسازی رابطه و جلوگیری از گسترش بحران و در نهایت قطع رابطه شود بلکه از طرف دیگر نحوه واکنش به رویدادهای مثبت زندگی یکی از طرفین نیز به همان اندازه در برقراری یک رابطه پایدار اهمیت دارد.
کد خبر: ۱۱۰۰
|
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

زی‌سان: تنش در روابط معمولا همیشه وجود دارد اما مهمتر از آن مدیریت تنش و اختلافات است. نکته مهم اما صرفا این نیست بلکه سوی دیگر رابطه نیز اهمیت دارد. یعنی زمانی که اتفاقات یا رویدادهای خوب در زندگی یکی از طرفین رابطه اتفاق می‌افتد. 

به گزارش زی‌سان، یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در مجله Frontiers in Psychology منتشر شد، اهمیت رابطه سالم را نه صرفا در لحظات پرتنش مانند یک دعوا یا شرایط اضطراری، بلکه همچنین در هنگام تجربه لحظات خوب مانند پیشرفت یا تعطیلات عاشقانه، برجسته کرد. واکنش و نحوه ارتباط شریک در این لحظات می‌تواند منجر به افزایش سطح رضایت از رابطه یا برعکس نشان دهنده پایان رابطه باشد. در اینجا دو لحظه حیاتی در یک رابطه وجود دارد که می‌تواند بر آینده آن تأثیر بگذارد.

شریک زندگی شما موقع مشاجره و اختلاف چه واکنشی از خود نشان می‌دهد

تحقیقات نشان می‌دهد که مشاجرات و اختلافات موجود در رابطه از دلایل اصلی پایان دادن به روابط هستند. با این حال، موضوع صرفا به اختلاف مربوط نیست، بلکه نحوه ارتباط دو نفر در طول مشاجره و اختلافات نیز مهم است. به عنوان مثال، لحن صدای شریک زندگی، تمایل آن‌ها به قطع صحبت یا صحبت کردن با طرف مقابل، و اینکه آیا آن‌ها در فرآیند صحیت کردن احساس تحقیر می‌کنند یا اینکه مشکلاتشان در نهایت به حداقل می‌رسد، همگی در نتیجه نهایی یک درگیری نقش دارند. تحقیقات نشان می‌دهد اختلاف نظر به خودی خود مضر نیست، بلکه رفتار تدافعی، لجبازی یا کناره گیری از گفتگو می‌تواند برای روابط مضر باشد. 

در مقابل، «درک کردن شریک زندگی»، که بیانگر چگونگی مراقبت، درک و اعتبار بخشیدن اوست، در مواقع سختی و فشار اثر شفابخشی در رابطه دارد. حتی در طول یک مشاجره شدید، ممکن است لحن محترمانه خود را حفظ کنید و به شریکتان بگویید که علیرغم مخالفت با او، به او اهمیت می‌دهید. «حق نزاع» همچنین به پرداختن به نگرانی‌ها بدون استفاده از زبان سرزنش و ادامه رفتار با احترام به یکدیگر بستگی دارد.

محققان بیشتر بر اهمیت «سازش» در بحث و جدل‌ها تأکید می‌کنند، که شامل روش‌هاییست که افراد برای حل تعارضات و ایجاد دوباره هماهنگی در روابط به کار می‌گیرند. در حالت کلی چهار نوع پاسخ برای ایجاد سازش در مشاجرات و اختلافات وجود دارد. 

فعال – سازنده: افراد در رابطه عمداً در مورد مسائل بحث می‌کنند و فعالانه برای حل مشکلات کار می‌کنند.
منفعل – سازنده: یکی از طرفین رابطه ممکن است سکوت کند و صبورانه منتظر بهبود شرایط باشد، بدون ابراز مخالفت آشکار.
فعال – مخرب: در اینجا، افراد تمایل دارند از شریک زندگی خود انتقاد کنند و حتی ممکن است تهدید به پایان دادن به رابطه برای حل مسائل کنند. 
منفعل – مخرب: افراد هم شریک زندگی خود و هم مشکلات اساسی را نادیده می‌گیرند که منجر به فقدان ارتباط سازنده یا راه حل احتمالی می‌شود.
یک پاسخ فعال - سازنده به احتمال زیاد به نفع رابطه است و ممکن است شامل سازش کردن یا همکاری با یکدیگر برای یافتن راه حل‌های سودمند و متقابل باشد. 

چگونه شریک زندگی شما به اخبار خوب واکنش نشان می‌دهد

به اشتراک گذاشتن خبر‌های خوب و لحظات شادی با شریک زندگی می‌تواند کیفیت رابطه را بر اساس نوع پاسخ به این نوع خبر‌ها افزایش دهد یا مانع از برقراری رابطه شود. 

یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ نشان داد که قدردانی شدن از یک سمت باعث می‌شود که سمت دیگر رابطه نسبت نیز قدردانی بیشتری داشته باشید. در اینجا نیز واکنش فعال - سازنده با اشتیاق، حمایت و علاقه واقعی مشخص می‌شود و بیشترین تأثیر مثبت را بر رضایت از رابطه دارد. این امر احساس پاسخگویی، ارتباط و صمیمیت عاطفی فرد درک شده را تقویت می‌کند و به افراد اجازه می‌دهد تا رویداد‌های مثبت را به طور کامل از طریق واکنش‌های مشتاقانه عزیزان خود تجربه کنند. از سوی دیگر، پاسخ‌های منفعلانه یا مخرب می‌تواند باعث شود که شریک زندگی نادیده گرفته شود یا مورد قدردانی قرار نگیرد، در این شرایط شریک زندگی شما یا چیزی جز یک تأیید زودگذر دریافت نمی‌کند یا مورد انتقاد و بی‌اعتباری قرار می‌گیرد. در درازمدت، این نوع پاسخ‌ها منجر به از هم گسیختگی روابط می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که پاسخ‌های فعال - سازنده که به عنوان مثال از شریک زندگی خود می‌خواهند تا اخبار خوب را بیشتر توضیح دهد، شادی مشترک را تقویت می‌کنند و منجر به رضایت جنسی بیشتری نیز می‌شود، در حالی که انواع دیگر پاسخ‌ها با رضایت کمتر یا حتی ناراحتی جنسی مرتبط بودند.

وقتی شریک زندگی‌تان در شادی شما شریک است، نشان می‌دهد که او به شادی و رفاه شما اهمیت می‌دهد. این لحظات می‌تواند نشان دهنده میزان فضای عاطفی آن‌ها برای شما باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ اهمیت مراقبت از سلامت روان در تبدیل شدن به شریکی پاسخگوتر را نشان می‌دهد. محققان دریافتند که افراد زمانی که خودشان احساسات مثبت را تجربه می‌کنند، بهتر می‌توانند با اشتیاق به اخبار خوب شریک زندگی‌شان پاسخ دهند. هر روز می‌توان فرصت‌هایی را برای تعاملات پیدا کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی شریک زندگی شما تلاشی کوچک برای برقراری ارتباط انجام می‌دهد، مانند یک نظر، سوال یا اشاره‌ای که به دنبال جلب توجه یا مشارکت شماست، پاسخ مثبت و با دقت بسیار مهم است. 

به عنوان مثال، شریک زندگی شما ممکن است به گل زیبایی که در حین پیاده روی دیده اشاره کند. برای ارتباط با شما و به اشتراک گذاشتن شادی خود، ممکن است بگوید «خیلی خوشحالم که امروز برای پیاده روی طولانی رفتیم!» پاسخ مثبت شما، مانند ذکر یک لحظه خاص در طول پیاده روی یا پیشنهاد گذراندن اوقات فراغت بیشتری با هم، مانند «من هم واقعاً از آن لذت بردم! چطور می‌شود این آخر هفته مسیر پیاده‌روی جدید را امتحان کنیم؟» 

اولویت دادن به روابط حمایتی و پاسخگویانه می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا روابط سالم‌تر و رضایت بخش تری ایجاد کنند. نحوه برقراری ارتباط شرکای زندگی با یکدیگر در هر دو زمان چالش برانگیز و شاد فرصتی برای رشد و گسترش روابط است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون