مرغ شکم پر گیلانی را به این روش ساده درست کنید

مرغ شکم پر گیلانی را به این روش ساده درست کنید
مرغ شکم پر یکی از غذا‌هایی است که هر کسی شیفته عطر و طعم بی‌نظیرش می‌شود. برخی افراد فکر می‌کنند پخت مرغ شکم گیلانی سخت و زمان‌بر است، اما این غذای لذیذ ده است، فقط باید فوت‌وفن‌اش را یاد بگیرید.
کد خبر: ۴۶۱۱
|
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

مرغ شکم پر گیلانی از جمله غذا‌های اصیل ایران است که معمولاً با پلوی زعفرانی سرو می‌شود و در هر منطقه از ایران به شیوه‌های متفاوتی پخته می‌شود. یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های طبخ این غذای لذیذ متعلق به استان گیلان است.

در این مطلب از آشپزی زی‌سان طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی را به ساده‌ترین روش در فر و در قابلمه به شما آموزش داده‌ایم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه خواهید آموخت:

  • مواد لازم مرغ شکم پر گیلانی
  • طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی در فر
  • طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی در قابلمه
  • فوت‌و‌فن‌های پخت مرغ شکم پر

طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی در فر

مرغ شکم پر گیلانی را به به این روش ساده درست کنید

مرحله اول: برای داشتن یک مرغ شکم پر خوشمزه، باید مرغ را از شب قبل مزه‌دار کنید. برای این کار ابتدا محتویات شکم مرغ را خارج کنید و مرغ را خوب بشویید. (نکته: قطعات بدن مرغ را جدا نکنید و پوست آن را نکنید).

بعد از شستن مرغ، اجازه دهید کمی خشک شود سپس آب باقی مانده را به وسیله دستمال تمیز خشک کنید. برای طعم‌دار کردن مرغ، مقداری نمک را به همراه آب لیمو و زعفران دم کرده در ظرفی مخلوط کنید سپس به وسیله برس آشپزخانه یا دست، روی سطح مرغ و داخل شکم آن را به مخلوط زعفرانی آغشته کنید. مرغ را در ظرف مناسب بگذارید، روی آن را سلفون بکشید و به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال استراحت دهید.

مرحله دوم: پیاز‌ها را ریز خرد کنید و به همراه نمک، زردچوبه و فلفل سیاه و فلفل قرمز تفت دهید.

مرحله سوم: بعد از این‌که پیاز طلایی شد، سبزی‌های معطر را که از قبل خرد کرده بودید به پیاز اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه سبزی‌ها بپزند.

مرحله چهارم: آلوبخارا، زرشک و گردو را به سبزی اضافه کنید، کمی دیگر تفت دهید سپس مواد را از روی اجاق گاز بردارید.

مرحله پنجم: در این مرحله باید شکم مرغ را از مواد پر کنید و کره دستور را زیر پوست مرغ بگذارید، این کار باعث می‌شود مرغ بعد از پخت خشک نشود. بعد از پر کردن شکم مرغ آن را با نخ بدوزید یا با خلال دندان ببندید. پا‌های مرغ را هم با نخ ببندید تا حین پخت مواد بیرون نریزد.

مرحله ششم: مرغ را در روغن خوب سرخ کنید. سپس در ظرف مناسب فر قرار دهید و روی آن را فویل آلومینیومی بپوشانید. فر را روی دمای ۲۰۰ درجه تنظیم کنید و مرغ را به مدت ۲ ساعت در فر بپزید. بعد از ۲ ساعت فویل را از روی ظرف بردارید و اجازه دهید روی سطح مرغ به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه طلایی شود.

مرغ شکم پر خوشمزه شما آماده است، در ظرف سرو بکشید و با پلوی زعفرانی یا کَته رَشتی نوش جان کنید.

طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی در قابلمه

در این روش نیز باید تمام مراحل روش قبل را تکرار کنید تنها فرق پخت مرغ شکم پر در قابلمه با فر این است که پس از سرخ کردن مرغ، آن را در یک قابلمه مناسب قرار دهید و ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید آب به جوش بیاید سپس درب قابلمه را دم‌کنی بگذارید و مرغ را با شعله کم به مدت ۱ تا ۵/۱ ساعت بپزید.

فوت‌و‌فن‌های پخت مرغ شکم پر

این مرغ شکم پر با سبزی معطر شمالی طبخ می‌شود، اما اگر به سبزی شمالی دسترسی ندارید ازگشنیز، جعفری، نعنا یا پونه و ریحان استفاده کنید.‌

می‌توانید به جای زرشک از دانه انار ترش نیز استغاده کنید. در کل این غذا طعم ترش دارد پس اگر به ذائقه شما سازگار نیست، ولی دوست دارید مرغ شکم پر گیلانی را تست کنید می‌توانید کمی شکر به مواد داخل شکم مرغ اضافه کنید.

برای جلوگیری از چسبیدن مرغ به کف ظرف، کمی هویج یا سیب زمینی را خرد کنید و زیر مرغ قرار دهید.

توجه داشته باشید که مواد ذکر شده در این دستور برای ۶ نفر مناسب است.

 

*دستور پخت: زهرا راستین

سایر اخبار
اخبار مرتبط
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون