نسل جدید پژو ۴۰۵ به ایران رسید
چندی پیش خبرهایی مربوط به ورود مجدد پژو به ایران با محصولی به نام ۴۰۸ X مطرح شد. حالا با گذشت زمان، ایران خودرو رسما این خودرو را به کشورمان آورده و در اختیار خبرنگاران قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چندی پیش خبری مبنی بر عرضه محصولات پژو توسط یک شرکت خصوصی منتشر شد. بلافاصله پس از این خبر، مطلع شدیم که ایران خودرو فورا دست به کار شده و قصد واردات پژو ۴۰۸ X به ایران را دارد. این خبر در حالی منتشر شد که همکاری ایران خودرو و پژو چند سال است که به واسطه تحریمها قطع شده و با محدودیت و موانعی بسیاری که وجود دارد، احتمال ورود این خودروهای فرانسوی به شدت کم به نظر میرسید.
حالا پس از گذشت تقریبا یک ماه از انتشار این خبر، ایران خودرو از خبرنگاران دعوت کرده تا به تست و بررسی پژو ۴۰۸ X، یکی از جدیدترین محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران بپردازند. جالب اینجاست که ۴۰۸ X دقیقا با خود نشان پژو در کنار لوگوی ایران خودرو و ایکاپ حضور پیدا کرده است. شرکت ایکاپ یک شرکت سرمایهگذاری مشترک با سهم ۵۰٪ ایران خودرو و ۵۰٪ پژو بود که در سال ۱۳۹۵ با امضای قرارداد بین ایران خودرو و پژو در تهران افتتاح شد. هدف از ایجاد این شرکت، تولید محصولات جدید پژو در ایران و صادرات به خاورمیانه و در نهایت ایجاد هاب تولید محصولات پژو در غرب آسیا بود که در سال ۹۷ با اعمال مجدد تحریمها، این همکاری لغو شد.
نکته جالب دیگر این است که لوگوی ایکاپ نیز متناسب با لوگوی جدید پژو تغییرات زیادی کرده و میتواند بیانگر این باشد که ایران خودرو و پژو احتمالا به شکل دیگری با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
نمونه وارد شده به ایران حاصل همکاری پژو و دانگ فنگ بوده و در چین به تولید رسیده است. ۴۰۸ در دو نمونه سدان و کراس کوپه در چین عرضه میشود که نسخه کراس کوپه با پسوند X از نسخههای دیگر بازار جهانی متمایز میشود.
نسل جدید ۴۰۸ یک کراس اوور اسپرت و کوپه یا به عبارت بهتر یک کراس کوپه است. البته بسیاری از خبرنگاران در سراسر دنیا آن را یک فستبک با ارتفاعی بلندتر از حد معمول نامیدهاند؛ این تعریف چندان هم غلط به نظر نمیرسد، چراکه طریقه نامگذاری این محصول که از کد دو صفر بین ۴ و ۸ استفاده نشده است، نشان از آن دارد که شاید خود کمپانی پژو نیز نمیخواسته به صورت صد درصدی ۴۰۸ جدید را یک کراس اوور کوپه تمام عیار بنامد. در نمای جلو برخلاف ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ و ۵۰۸ جدید خبری از موتیف سه خطی پژو به عنوان دی لایت نیست و صرفاً مانند ۳۰۸ یک انشعاب عمودی را از چراغهای جلو شاهد هستیم. استفاده از فلاپهای ضربهگیر در قسمت پایینی بدنه هم چهرهای خشن و تا حدی آفرودی طور به ۴۰۸ بخشیده است.
این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۶۸۷، ۱۸۵۹ و ۱۴۷۸ میلی متر بوده و فاصله محوری آن ۲۷۸۷ میلی متر است. صندوق بار این خودرو، ۵۳۶ لیتر فضا دارد. جمع کردن صندلیهای ردیف دوم، این فضا را به ۱۶۱۱ لیتر افزایش میدهد.
پژو ۴۰۸ در بازار جهانی مشخصات فنی گوناگونی اعم از ۱.۲ لیتری توربوشارژ بنزینی تا انواع پلاگین و برقی دارد. نسخه وارداتی به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ به همراه گیربکس ۸ سرعته AT ساخت آیسین مجهز است. این پیشرانه در بازار چین قادر به تولید ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم بوده و رینگهای ۱۸ و ۱۹ اینچی در بازار چین برای این خودرو قابل سفارش هستند.