عکس | چهره جدید ال ۹۰ در ایران
خودردیی که تحت عنوان P ۹۰ شناخته میشود و نسبت به ال ۹۰، طراحی بهروزتری دارد، در حال انجام تستهای فنی با پلاک گذر رؤیت شده است که نشان از عرضه نزدیک آن دارد.
به گزارش اسب بخار، پی ۹۰ در اصل همان لوگان رنو و داچیا است که شاکله کلی آن خودروها با چاشنی فیس لیفت همراه شده است. در نمای جلو شاهد تغییر مجموعه سپر، کاپوت، چراغها و جلوپنجره هستیم. تغییرات بخش عقب خودرو نیز تقریباً همینقدر گسترده بوده و برای طراحی چراغهای عقب به نظر میرسد طراحان نگاهی به محصولات جدید رنو نیز داشتهاند، اما در نمای کناری و خصوصا بخش درها و ستونها دقیقاً همان L ۹۰ را شاهد هستیم. مهندسان پارس خودرو میگویند که برای اخذ مجوز استانداردهای جدید، در کنار فیس لیفت ظاهری انجامشده بر روی اتاق تندر ۹۰ به سراغ تقویت سازه این خودرو رفتهاند و بخش کف خودرو به صورت عرضی برای تصادفهای جانبی تقویت شده است.
کابین و امکانات
کابین خودرو از ساندرو به عاریت گرفته شده است، با این تفاوت که غربیلک فرمان مشابه سهند و اطلس بوده و کلاستر نیز ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال است. یک مانیتور هم در پنل مرکزی داشبورد، جانمایی شده است. سدان P ۹۰ در بحث امکانات به مواردی همچون مانیتور، کلاستر نیمه دیجیتال، سیستم کنترل پایداری و کشش، شیشههای برقی، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و… اشاره کرد.
مشخصات فنی
سدان پروژه P ۹۰ پارس خودرو به پیشرانه ME ۱۶ سایپا و مگا موتور مجهز است. این پیشرانه نمونه ایرانیزه EC ۵ گروه PSA یا همان TU ۵+ ایران خودرو است که از قراردادهای دوران برجام به سایپا رسیده است و امروز در کارخانه مگا موتور تولید میشود.
پیشرانه P ۹۰ پارس خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد و با چیدمان ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تولید میشود. این پیشرانه فناوری زمانبندی متغیر سوپاپهای ورودی را دارد. نسل جدید دینامها و پمپ روغن هم برای ME ۱۶ استفاده شده است و در نهایت میبینیم که این خودرو قدرت ۱۱۱ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر دارد. همچنین جعبه دنده ۵ سرعته دستی توان را به چرخهای جلوی سدان P ۹۰ دنده دستی میرساند و در نسخه اتوماتیک، جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT برند DAE وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.