طرز تهیه مربای به خانگی؛ یک دسر خوش‌عطر پاییزی برای صبحانه و میان‌وعده

طرز تهیه مربای به خانگی؛ یک دسر خوش‌عطر پاییزی برای صبحانه و میان‌وعده
مربای بِه به قدری خوشمزه و جذاب است که حتی اگر مربا دوست نداشته باشید، عاشق طعم این مربا خواهید شد. در این مطلب طرز تهیه مربای به خانگی را بخوانید و حتماً این مربا را در خانه درست کنید.
کد خبر: ۳۲۹۲۹
|
۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷

طرز تهیه مربای به خانگی به انواع روش‌ها را در این مطلب یاد می‌گیرید. با آشپزی زی‌سان همراه باشید.

به گزارش راستان، صبحانه یکی از وعده‌های غذایی اصلی در ایران است و خانواده‌های ایرانی به خوردن صبحانه اهمیت زیادی می‌دهند، حتی گاهی اوقات برای خوردن صبحانه به رستوران یا کافه‌هایی که در آنها صبحانه سرو می‌شود، می‌روند. با این حال گاهی پیش می‌آید افراد خانواده میلی به خوردن صبحانه ندارند، در این زمان یک مربای خوش‌رنگ و خوشمزه می‌تواند اشتهایشان را باز کند.

شما می‌توانید با میوه‌های فصلی مربا‌های خوشمزه و سالم درست کنید که علاوه بر رنگ و لعاب بخشیدن به سفره‌های صبحانه‌تان، برای سلامتی‌تان نیز مفید باشد. یکی از میوه‌های پُرخاصیت و خوشمزه‌ای که می‌توانید با آن مربا درست کنید، بِه است. در ادامه طرز تهیه مربای بِه خوش‌طعم و سالم به شما آموزش داده‌ایم که می‌توانید با آن وعده صبحانه را به یک وعده جذاب و شیرین تبدیل کنید.

آنچه در ادامه خواهید آموخت:

  • آموزش مربای به
  • طرز تهیه مربای به با شیره انگور
  • طرز تهیه مربای به با گردو
  • طرز تهیه مربای به خوش‌رنگ قرمز
  • طرز تهیه مربای به و سیب
  • طرز تهیه مربای به با قند

آموزش مربای به

درست کردن مربای به در منزل کار بسیار آسانی است و با صرف کمی وقت می‌توانید یک مربای به خوشمزه درست کنید. در ادامه آموزش درست کردن مربای به را بخوانید. 

طرز تهیه مربای به خانگی

مراحل تهیه مربای به

مرحله اول: به گزارش راستان، به‌ها را بشویید و نگینی خُرد کنید.

مرحله دوم: یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و به‌های نگینی خردشده را داخل آن بریزید. روی آن را با آب بپوشانید. زمان دهید تا به‌های نگینی حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در آب بجشوند. در این مدت به‌ها کمی نرم می‌شوند.

*نکته: اگر به آب بیشتری احتیاج داشتند حتما به آن آب اضافه کنید.

مرحله سوم: در این مرحله می‌توانید شکر و آب لیمو ترش را به قابلمه اضافه کنید. وقتی شکر و آب لیمو را به قابلمه اضافه کردید شعله اجاق گاز را روی متوسط تنظیم کنید و اجازه دهید شکر در مربا حل شود و مربا غلیظ شود.

مرحله چهارم: پس از گذشت ۳۰ دقیقه، کمی از مربا بردارید و درون یک ظرف بریزید. صبر کنید مربا کمی خُنک شود. پس از این که مربا کمی خُنک شد، اگر مربا به غلظت دلخواه‌تان رسیده بود، اجاق گاز را خاموش کنید و قابلمه را از روی آن بردارید.

مرحله آخر: به گزارش راستان، اجازه دهید تا مربا درون همان قابلمه و در دمای محیط کاملاً خُنک شود سپس آن را درون ظرف‌های شیشه‌ای تمیز بریزید و درون یخچال نگهداری کنید.

پیشنهاد: طرز تهیه مربای توت فرنگی خوش‌رنگ و لذیذ به شیوه خاله‌ها!

طرز تهیه مربای به با شیره انگور

اگر به خاطر ضرر مصرف قند و شکر، از خوردن مربای به صرف نظر می‌کنید، سخت در اشتباهید؛ زیرا می‌توانید این مربای خوشمزه را بدون قند و شکر و با شیره انگور درست کنید و نوش جان کنید. در ادامه طرز تهیه مربای به با شیره انگور را بخوانید. 

طرز تهیه مربای به خانگی

مراحل تهیه مربای به با شیره انگور

مرحله اول: به‌ها را بشویید، پوست بگیرید و رنده کنید یا نگینی خُرد کنید.

مرحله دوم: به‌های خُرد شده را درون یک قابلمه مناسب بریزید و شیره انگور را نیز به قابلمه حاوی به اضافه کنید.

مرحله سوم: قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا مربا بپزد و نرم شود.

*نکته: دقت کنید به‌ها زیاد نرم و لِه نشوند.

مرحله چهارم: پس از گذشت ۳۰ دقیقه، یک قاشق از مربا بردارید و درون یک ظرف بریزید. اگر مربا به غلظت دلخواه‌تان رسیده بود، ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش به مربا اضافه کنید، مربا را کمی هم بزنید و از روی حرارت بردارید.

مرحله آخر: روی درب قابلمه دم کنی بگذارید و درب قابلمه را ببندید، صبر کنید تا مربا دم بکشد و در دمای محیط خُنک شود. پس از این که مربا کاملاً خُنک شد، آن را درون شیشه‌های تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای به با گردو

به گزارش راستان، اضافه کردن مغز گردو می‌تواند طعم مربای به را بسیار بهتر کند. برای درست کردن مربای به با گردو، مربا را طبق دستور پخت (آموزش مربای به) بپزید سپس در مرحله آخر و قبل از این که مربا را از روی حرارت بردارید، حدود ۱۰۰ گرم مغز گردوی خُرد شده به مربا اضافه کنید، کمی مربا را هم بزنید سپس از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه مربای به خانگی؛ یک دسر خوش‌عطر پاییزی برای صبحانه و میان‌وعده

طرز تهیه مربای به خوش‌رنگ قرمز

تا این جا، طرز تهیه مربای به به روش معمولی را آموختید. در ادامه طرز تهیه مربای به خوش‌رنگ و قرمز را می‌آموزید. 

طرز تهیه مربای به خانگی

مراحل تهیه مربای به خوش‌رنگ قرمز

مرحله اول: به‌ها را بشویید، روی یک دستمال آشپزخانه پهن کنید تا خُشک شوند سپس آنها را پوست بگیرید و مکعبی خُرد کنید.

مرحله دوم: به گزارش راستان، داخل یک قابلمه مناسب حدود ۷ لیوان آب بریزید. به‌های خرد شده را به آب داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مواد داخل قابلمه روی شعله زیاد گاز به جوش بیایند. بعد از جوش آمدن درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و درب را روی قابلمه بگذارید. ۱ ساعت صبر کنید تا مربا روی شعله ملایم گاز بپزد.

*نکته: برای تهیه مربای به خوش‌رنگ و شفاف، بهتر است از قابلمه روحی یا قابلمه مسی ترجیحا سفید استفاده کنید. جنس قابلمه در براق و شفاف شدن رنگ مربا موثر است.

مرحله سوم: حدود ۳۰ دقیقه پس از این که مربا پُخت، شکر و دانه‌های هل را به قابلمه اضافه کنید و مجدد درب قابلمه را ببندید.

مرحله چهارم: قابلمه را روی شعله پخش کن بگذارید و حرارت گاز را کم کنید و اجازه دهید مربا با حرارت خیلی کم حدود ۱ ساعت دیگر بپزد.

مرحله پنجم: پس از گذشت ۱ ساعت از پخت مربا، مقدار کمی از شهد مربا را با قاشق خشک و تمیز بردارید و در یک لیوان آب سرد بریزید. اگر شهد به ته لیوان رسید و متلاشی نشد (مثل عسل) مربا به اندازه کافی غلیظ شده است. اما اگر شهد متلاشی شد مربا هنوز برای غلیظ شدن به زمان بیشتری نیاز دارد. در این صورت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه دیگر اجازه دهید مربا بپزد تا غلیظ‌تر شود.

مرحله ششم: به گزارش راستان، وقتی مربا به اندازه کافی غلیظ شد، گلاب، زعفران دم کرده و آب لیمو ترش را به آن اضافه کنید، کمی هم بزنید تا مواد با مربا مخلوط شوند سپس حدود ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا مربا روی حرارت بماند.

مرحله آخر: پس از گذشت ۱۰ دقیقه، مربا را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. دم کنی روی درب قابلمه مربا را عوض کنید و یک دم کنی تمیز و خُشک روی درب قابلمه بگذارید. مجدد درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا مربا در همان قابلمه خُنک شود. پس از این که مربا کاملاً خُنک شد، آن را درون ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای به و سیب

جالب است بدانید با کمی به و چند دانه سیب می‌توانید یک مربای خوشمزه و سالم درست کنید. در ادامه طرز تهیه مربای به و سیب را بخوانید. 

طرز تهیه مربای به خانگی

مراحل تهیه مربای به و سیب

مرحله اول: به گزارش راستان، به‌ها و سیب‌ها را بشویید، پوست بگیرید و هسته‌های آنها را خارج کنید سپس آنها را مکعبی خرد کنید.

مرحله دوم: به و سیب خُرد شده را درون قابلمه بریزید و شکر را روی آنها بپاشید، روی قابلمه را بپوشانید سپس قابلمه را چند ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد درون آن آب بیندازد.

مرحله سوم: پس از این که مواد داخل قابلمه آب انداخت، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و ۵ لیوان آب به آن اضافه کنید، پس از این که آب به جوش آمد حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید مربا بپزد.

مرحله چهارم: حدود ۲ تا ۴ ساعت زمان لازم است تا مربا آماده شود.

*نکته: در زمان پخت بهتر است در قابلمه را ببندید یا از دم کنی استفاده کنید تا مربا خوش‌رنگ شود.

مرحله پنجم: پس از گذشت حدود ۲ ساعت، با روشی که در دستور پخت قبل به شما آموزش دادیم، غلظت مربا را بسنجید. اگر مربا به غلظت کافی رسیده بود، آب لیمو ترش را به آن اضافه کنید. پس از اضافه کردن آب لیمو ترش ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مربا روی حرارت بماند سپس آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله آخر: به گزارش راستان، پس از این که مربا را از روی حرارت برداشتید، دم کنی را روی درب قابلمه بگذارید و درب قابلمه را ببندید. صبر کنید تا مربا در همان قابلمه خُنک شود سپس آن را درون ظرف‌های شیشه‌ای تمیز بریزید و درون یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای به با قند

اگر در خانه شکر نداشتید، اما دلتان یک مربای به خوشمزه خواست، اصلاً نگران نباشید؛ زیرا با مقداری قند نیز می‌توانید مربای به خوشمزه درست کنید. در ادامه طرز تهیه مربای به با قند را بخوانید.

طرز تهیه مربای به خانگی

مراحل تهیه مربای به با قند

مرحله اول: به‌ها را بشویید و مکعبی خُرد کنید.

مرحله دوم: به گزارش راستان، به‌ها را داخل یک قابلمه مسی بریزید و روی آن آب بریزید. آب را به قدری بریزید که روی به‌ها را بپوشاند. پس از این که روی به آب ریختید، قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب درون قابلمه به جوش بیاید و کمی بجوشد.

مرحله سوم: خُرده قند‌ها را درون یک قابلمه دیگر بریزید. کمی آب روی خُرده قند‌ها بریزید و اجازه دهید خرده قند‌ها آب شوند.

*نکته: وقتی خُرده قند‌ها آب شدند، حتماً آنها را از صافی ریز رد کنید تا آلودگی‌ها و مواد اضافی وارد مربا نشود.

مرحله چهارم: قند آب شده را به به اضافه کنید. وقتی قند را اضافه کردید، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مربا به آرامی بپزد.

مرحله آخر: به گزارش راستان، پس از گذشت ۲ الی ۳ ساعت، مقداری هل، گلاب، زعفران دم کرده و آب لیمو ترش به مربا اضافه کنید. کمی مربا را هم بزنید. حدود ۱۵ دقیقه دیگر به مربا زمان دهید سپس آن را از روی حرارت بردارید. قابلمه را کنار بگذارید و روی درب قابلمه دم کنی بگذارید. صبر کنید تا مربا درون همان قابلمه خُنک شود. پس از این که مربا کاملاً خُنک شد، آن را درون ظرف‌های شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

سخن پایانی

در این مطلب طرز تهیه چند نوع مربای به را به شما آموزش دادیم، در نهایت امیدواریم از این پس در خانه مربای به خوشمزه درست کنید و با این مربای خوش‌طعم و خوش‌رنگ، سفره‌های صبحانه‌تان را جذاب‌تر کنید. 

 

*طرز پخت: زهرا راستین

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: