چه سرنوشتی در انتظار فضانوردان گرفتار‌شده درایستگاه فضایی بین‌المللی است؟

چه سرنوشتی در انتظار فضانوردان گرفتار‌شده درایستگاه فضایی بین‌المللی است؟
سونیتا ویلیامز و بوچ ویلمور بیش از دو ماه پیش با یک پرواز آزمایشی فضاپیمای استارلاینر بوئینگ جهت انجام ماموریتی هشت روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی منقل شدند. از آن زمان، اما به دلیل بروز یک نشتی در سامانه پیشرانه‌های استارلاینر، آنها در ایستگاه گرفتار شده‌اند و چشم‌انداز روشن و تاریخ مشخصی برای بازگشت آنها وجود ندارد. در واقع تا زمانی که مهندسان نتوانند این فضاپیما را تعمیر کنند، پرواز بازگشت ویلیامز و ویلمور بعید به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۳۰۴۰۵
|
۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹

مقامات سازمان ناسا می‌گویند به دلیل بروز اشکال در فضاپیمایی که دو فضانورد این سازمان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرده است، ممکن است آنها نتوانند به این زودی‌ها به زمین بازگردند.
 
سونیتا ویلیامز و بوچ ویلمور بیش از دو ماه پیش با یک پرواز آزمایشی فضاپیمای استارلاینر بوئینگ جهت انجام ماموریتی هشت روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی منقل شدند.
 
از آن زمان، اما به دلیل بروز یک نشتی در سامانه پیشرانه‌های استارلاینر، آنها در ایستگاه گرفتار شده‌اند و چشم‌انداز روشن و تاریخ مشخصی برای بازگشت آنها وجود ندارد.
 
در واقع تا زمانی که مهندسان نتوانند این فضاپیما را تعمیر کنند، پرواز بازگشت ویلیامز و ویلمور بعید به نظر می‌رسد.
 
ناسا پیش‌بینی می‌کند بازگشت آنها تا فوریه ۲۰۲۵ به تعویق بیفتد. اما آنها در این مدت در ایستگاه چه خواهند کرد؟
 
باورساکس می‌گوید: «با بودن آنها در آن‌جا ما نیروی کمکی بیشتری خواهیم داشت. آنها می‌توانند کار‌های بسیار بیشتری انجام دهند، اما طبیعتا از منابع و مواد مصرفی بیشتری هم استفاده می‌شود. به همین خاطر بالاخره باید به اندازه خدمه عادی برگردیم.»
 
ویکتور گلوور، فضانورد ناسا که در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ شش ماه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی گذرانده است، می‌گوید این ایستگاه فضایی هفت اتاق خواب و سه حمام دارد که با ماندن اضافه فضانوردان ممکن است کمی شلوغ شود. هرچند آب و غذا برای افراد به مقدار کافی وجود دارد.
 
کن کرمر، موسس و سردبیر وب‌سایت خبری فضایی «اسپیس‌اپ کلوز»، می‌گوید: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فضانوردان آن بالا به حال خود رها می‌شوند، اما این درست نیست.»
 
وی اضافه کرد: «فضانوردان از آموزش‌دیده‌ترین افرادی هستند که تا به حال دیده‌اید. آن‌ها تقریباً برای هر حادثه‌ای آماده هستند.»
 
برنامه‌ریزان ماموریت‌های فضایی آنها را در برنامه‌های روزانه ادغام کرده و از تخصص‌هایشان برای حفظ ایستگاه، تعمیر تجهیزات و لباس‌های فضایی، سازمان‌دهی محموله‌ها و انجام آزمایش‌های علمی بهره می‌گیرند.
 
گرفتار شدن فضانوردان در ایستگاه‌های فضایی البته چیز تازه و عجیبی نیست. هنگامی که سرگئی کریکالف فضانورد شوروی در ماه مه ۱۹۹۱ به ایستگاه فضایی میر سفر کرد، قرار بود تنها چند ماه را در مدار بگذراند.
 
اما ماموریت او با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تعلیق برنامه‌های فضایی این کشور مصادف شد و در نتیجه وی مجبور شد تقریبا یک سال در فضا ماندگار شود.
 
او درباره تجربه خود می‌گوید: «ما هر روز با زمین ارتباط داشتیم، آزمایش‌ها در حال انجام بود و و غذا و آب مورد نیاز را در اختیار داشتیم. همه چیز اساساً طبق برنامه به ما می‌رسید.»
 
در مورد دو فضانورد گرفتار شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ناسا می‌گوید احتمالا تا چند هفته دیگر تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی می‌تواند آنها را بازگرداند؛ در سپتامبر امسال یا بعدتر.
 
با این حال آنچه واضح است این است که هیچ فضانوردی از تصور گرفتار شدن در ایستگاه فضایی وحشت‌زده نمی‌شود. آنها تن‌ها کافی است مدتی صبر کنند تا مرکز کنترل زمینی راهی برای بازگرداندن آنها پیدا کند.
 
منبع: یورونیوز

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون