طرز تهیه سماق پلو اردبیلی؛ چلو کباب اما با ترکیب متفاوت!

طرز تهیه سماق پلو اردبیلی؛ چلو کباب اما با ترکیب متفاوت!
سماق پلو یکی از غذا‌های خوشمزه ایرانی است که اصالت اردبیلی دارد و با گوشت قلقلی یا کباب تابه‌ای طبخ می‌شود. این غذا به قدری خوشمزه است که اگر یک بار امتحانش کنید، قطعاً در برنامه غذایی‌تان یک جای خالی برایش در نظر خواهید گرفت. در این مطلب طرز تهیه سماق پلو را بخوانید.
کد خبر: ۲۹۲۹۶
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰

زی‌سان: شاید در نگاه اول، نام سماق پلو برایتان عجیب به نظر برسد، اما این غذای خوشمزه یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است. سماق پلو از غذا‌های سنتی اردبیل است و در این شهر طرفداران زیادی دارد. این غذا به قدری خوشمزه است که اگر یک بار آن را امتحان کنید، قطعاً عاشق طعمش خواهید شد. در ادامه طرز تهیه سماق پلو اردبیلی با مرغ، با گوشت قلقلی و با کباب تابه‌ای را به شما آموزش داده‌ایم.

سماق پلو اردبیلی چیست؟

سماق پلو اردبیلی، یک پلو مخلوط است که از ترکیب سماق با گوشت و برنج درست می‌شود. این غذا، یکی از غذا‌های خوشمزه و سنتی اردبیل است.

پیشنهاد: اگر هنوز برای پخت سماق پلو، تردید دارید، خواص شگفت انگیز سماق برای سلامتی را بخوانید.

طرز تهیه سماق پلو با گوشت قلقلی به روش اردبیلی

به گزارش زی‌سان، در طرز پخت اصلی، سماق پلو، با کباب تابه‌ای یا گوشت قلقلی تهیه می‌شود. در ادامه طرز تهیه سماق پلو با گوشت قلقلی را بخوانید.

طرز تهیه سماق پلو

مراحل تهیه سماق پلو اردبیلی با گوشت قلقلی

مرحله اول: گوشت چرخ کرده را درون یک کاسه بزرگ بریزید. پیاز را پوست بگیرید و ریز رنده کنید سپس آب پیاز را کامل بگیرید، پیاز رنده شده آب گرفته را به گوشت اضافه کنید. سیر را نیز رنده کنید و به همراه ادویه‌ها و پودر سوخاری به گوشت اضافه کنید. همه مواد را باهم خوب ورز دهید.

مرحله دوم: وقتی گوشت را خوب ورز دادید، به اندازه یک گردو از گوشت بردارید و با دست گرد کنید. همین طور گلوله گلوله از گوشت بردارید و گرد کنید. کف یک سینی را آرد پاشی کنید و قلقلی‌ها را درون سینی بگذارید. سینی حاوی گوشت قلقلی را ۳۰ دقیقه درون یخچال بگذارید.

مرحله سوم: درون یک تابه مناسب کمی روغن بریزید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه قلقلی‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و درون روغن سرخ کنید.

مرحله چهارم: برنج را حدود ۳۰ دقیقه قبل از پخت با آب گرم و نمک خیس کنید.

مرحله پنجم: درون یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت زیاد اجاق گاز بگذارید و صبر کنید تا آب جوش بیاید.

مرحله ششم: پس از این که آب به نقطه جوش رسید، برنجی که از قبل خیس کرده بودید را به آب در حال جوش اضافه کنید. کمی برنج را به هم بزنید. در این مرحله باید کمی صبر کنید تا برنج نیم‌پز شود.

مرحله هفتم: پس از این که برنج نیم‌پز شد، آن را آبکش کنید.

مرحله هشتم: اکنون می‌توانید یک ته دیگ خوشمزه نیز برای سماق پلو آماده کنید. برای درست کردن ته دیگ سماق پلو، ابتدا یک عدد تخم مرغ را داخل یک کاسه بشکنید سپس به آن، نصف پیمانه ماست، ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع و مقداری زعفران اضافه کنید، کمی از برنج سفید را داخل کاسه بریزید سپس همه مواد را با هم مخلوط کنید.

مرحله نهم: یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. کف قابلمه را مقداری روغن بریزید سپس از مواد ته دیگ کف قابلمه بریزید و با پشت قاشق یا کفگیر مواد ته دیگ را فشرده و صاف کنید. روی مواد ته دیگ را یک لایه برنج بریزید. روی لایه برنج سماق بپاشید و گوشت قلقلی بریزید. به همین ترتیب لایه‌لایه قابلمه را پُر کنید سپس درب قابلمه را دم کنی بگذارید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید. حدود ۴۰ دقیقه صبر کنید تا سماق پلو دم بکشد.

مرحله آخر: ۲۰ دقیقه آخر پُختِ سماق پلو، مقداری کره حیوانی روی برنج بگذارید. پس از گذشت حدود ۴۰ دقیقه، سماق پلو خوشمزه شما آماده است. می‌توانید آن را در ظرف سرو بکشید و با گوجه فرنگی کبابی نوش جان کنید.

طرز تهیه سماق پلو اردبیلی؛ چلو کباب با ترکیب غذایی متفاوت!

طرز تهیه سماق پلو با کباب تابه‌ای

به گزارش زی سان، یکی از روش‌های خوشمزه و اصیل پُختِ سماق پلو، پُخت سماق پلو با کباب تابه‌ای است. در دامه طرز تهیه سماق پلو با کباب تابه‌ای را می‌خوانید.

مرحله اول: برای پُخت سماق پلو با کباب تابه‌ای، ابتدا باید کباب تابه‌ای را آماده کنید. طرز تهیه کباب تابه‌ای را بخوانید.

مرحله دوم: برای درست کردن سماق پلو برای ۴ نفر، ۴ پیمانه برنج را با کمی نمک و آب ولرم حدود ۳۰ دقیقه خیس کنید.

مرحله سوم: پس از این که کباب تابه‌ای را طبق این دستور پُخت، آماده کردید، درون یک قابلمه مقداری آب بریزید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید سپس برنج را درون قابلمه بریزید. برنج را کمی به هم بزنید و صبر کنید تا نیم‌پز شود.

مرحله چهارم: پس از این که برنج نیم‌پز شد، آن را آبکش کنید.

مرحله پنجم: یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. کف آن را کمی روغن بریزید. برای ته دیگ می‌توانید از سیب زمینی یا نان لواش استفاده کنید. پس از این که ته دیگ را آماده کردید، یک لایه برنج روی ته دیگ بریزید. روی لایه برنج را سماق بپاشید و چند عدد از کباب تابه‌ای‌هایی که آماده کرده بودید را روی لایه برنج بریزید و روی آن را مجدد یک لایه دیگر برنج بریزید.

به گزارش زی‌سان، به همین ترتیب لایه‌لایه با این مواد قابلمه را پُر کنید. وقتی قابلمه را از برنج پُر کردید، روی درب آن را دم کنی بگذارید و درب قابلمه را ببندید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و حدود ۴۰ دقیقه صبر کنید تا سماق پلو دم بکشد.

مرحله آخر: ۲۰ دقیقه قبل از سرو، یک تکه کره روی برنج در حال دم کشیدن بگذارید. مجدد درب قابلمه را ببندید. در نهایت پس از گذشت ۴۰ دقیقه، سماق پلو خوشمزه شما آماده است، آن را در ظرف سرو بکشید و با گوجه فرنگی کبابی و سالاد یا ترشی نوش جان کنید.

طرز تهیه سماق پلو با مرغ

اگر خواستید این غذای خوشمزه را طبخ کنید، اما گوشت در دسترس نداشتید، می‌توانید سماق پلو را با مرغ نیز تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه سماق پلو با مرغ را بخوانید.

طرز تهیه سماق پلو

مراحل تهیه سماق پلو با مرغ

مرحله اول: برنج را با آب و نمک از حدود ۱ ساعت قبل از پُخت بخیسانید.

مرحله دوم: به گزارش زی‌سان، مرغ را درون یک قابلمه مناسب بریزید و به آن کمی زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و ۲ عدد برگ بو اضافه کنید.  مقداری آب درون قابلمه بریزید. مواد را کمی به هم بزنید سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا مرغ آب‌پز شود.

مرحله سوم: درون یک قابلمه دیگر مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید سپس برنجی که از قبل خیس کرده بودید را درون قابلمه حاوی آب جوش بریزید.

*نکته: هنگام اضافه کردن برنج باید کمی نمک نیز به آب جوش داخل قابلمه اضافه کنید تا برنج شما وارفته و نرم نشود.

مرحله چهارم: پس از این که برنج نیم پز شد، آن را آبکش کنید.

مرحله پنجم: به گزارش زی‌سان، درون یک قابلمه کمی روغن بریزید و کمی برنج، سیب زمینی یا نان لواش به عنوان ته دیگ کف قابلمه بریزید. آب لبو یا رنگ خوراکی را به برنج سفید اضافه کنید تا رنگ آن قرمز شود.

*نکته: اضافه کردن آب لبو یا رنگ خوراکی دلخواه است و شما می‌توانید آن را حذف کنید.

مرحله ششم: به گزارش زی‌سان، طبق آن چه در دستور پخت‌های قبل نیز توضیح دادیم، یک باید روی ته دیگ را یک لایه برنج بریزید، روی لایه برنج کمی سماق بپاشید و مجدد یک لایه برنج دیگر روی لایه قبلی بریزید و به همین ترتیب قابلمه را از برنج و سماق پُر کنید.

مرحله هفتم: روی درب قابلمه دم کنی بگذارید و اجازه دهید سماق پلو حدود ۴۰ دقیقه دم بکشد.

مرحله آخر: پس از گذشت حدود ۴۰ دقیقه سماق پلو خوشمزه شما آماده است. آن را در ظرف سرو بکشید و با مرغ آب‌پز یا سُرخ شده نوش جان کنید.

سخن پایانی

با توجه به خواص بی‌نظیر سماق برای سلامتی و خوشمزه بودن سماق پلو، پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را طبخ کنید و برای یک بار هم که شده این غذای خوش‌طعم و مفید را امتحان کنید.

 


*طرز پخت: زهرا راستین

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون