درخواست نخست‌وزیر انگلیس از ایران در گفتگو با پزشکیان

درخواست نخست‌وزیر انگلیس از ایران در گفتگو با پزشکیان
نخست وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور ایران با ابراز نگرانی درباره وضعیت غرب آسیا خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه شد.
کد خبر: ۳۰۵۴۳
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳

کر استارمر، نخست وزیر انگلیس و مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران شامگاه دوشنبه با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو و درباره اوضاع منطقه تبادل نظر کردند.

بنابر اعلام دفتر نخست وزیری انگلیس، استارمر در اظهارات خود نسبت به وضعیت منطقه غرب آسیا به شدت ابراز نگرانی کرد و از تمام طرف‌ها خواست تا تنش را کاهش دهند و از رویارویی بیشتر منطقه‌ای جلوگیری کنند.

وی گفت: خطر جدی اشتباه محاسباتی وجود دارد و اکنون زمان آرامش و بررسی دقیق است. ما از ایران می‌خواهیم که از حمله به اسرائیل خودداری کند. استارمر افزود جنگ به نفع هیچ‌کس نیست.

نخست وزیر انگلیس همچنین بر تعهد خود به آتش‌بس فوری در نوار غزه، آزادی همه اسرا و افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه تاکید کرد و گفت اکنون، تمرکز باید روی مذاکرات دیپلماتیک برای دستیابی به این نتایج باشد.

وی همچنین به موضوع بازداشت شهروندان خارجی در ایران اشاره کرد و خواستار دریافت مراقبت‌های پزشکی لازم برای آنها شد.

در ادامه بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس آمده است سران ۲ کشور همچنین در صحبت‌های خود توافق کردند که گفت‌وگوی سازنده بین انگلیس و ایران به نفع هر ۲ طرف است.

پس از ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه فلسطینی حماس در ۳۱ ژوئیه در تهران و همچنین شهادت فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله توسط رژیم صهیونیستی در حمله هوایی به حومه جنوبی بیروت در ۳۰ ژوئیه، تنش‌ها در غرب آسیا افزایش یافته است.

ایران و حماس، رژیم صهیونیستی را عامل ترور هنیه می‌دانند و گفته‌اند که به این اقدام جنایتکارانه پاسخ خواهند داد.

در همین راستا، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران با تاکید بر اینکه «بدون شک، جنایت شنیع ترور مهمان بلند پایه و رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در تهران، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد و حقوق بین‌المللی بشر محسوب می‌شود و مسئولیت قطعی رژیم جنایتکار صهیونیستی و همچنین حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران بر دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل را در پی دارد» تصریح کرد: این جنایت تروریستی از یک سو مصداق روشن «قتل خودسرانه» و «اعدام فراقضایی» است که نقض اساسی‌ترین حق بشر، یعنی حق حیات به شمار می‌آید که در چارچوب اسناد بین المللی و لازم‌الاجرای حقوق بشری، از جمله ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی به‌عنوان حق غیرقابل تعلیق شناسایی شده است و نقض آن، به بیان دیوان بین‌المللی دادگستری حتی در شرایط مخاصمات مسلحانه نیز ممنوع می‌باشد.

به گفته غریب آبادی، این جنایت تروریستی که رهبر سیاسی یک جنبش مقاومت شناخته شده و محبوب فلسطینی را هدف قرار داده، نقض آشکار ماده ۴۸ پروتکل الحاقی اول کنوانسیون ژنو ناظر بر ممنوعیت مطلق حمله به اهداف و اموال و افراد غیر نظامی را نیز در پی دارد.

منبع: ایسنا

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون