نتیجه جنجالی انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا؛ مادورو پیروز اعلام شد

نتیجه جنجالی انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا؛ مادورو پیروز اعلام شد
این سومین باری است که مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا به پیروزی می‌رسد.
کد خبر: ۲۸۷۱۰
|
۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲

زی‌سان: مقام‌های انتخاباتی در ونزوئلا می‌گویند نیکلاس مادورو برای سومین بار برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شده است، امری که در تضاد با نتایج نظرسنجی‌های انجام‌شده قرار دارد.

مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا در ساعات اولیه دوشنبه ۲۹ ژوئیه (۸ مرداد) علیرغم نظرسنجی‌های متعدد که حاکی از پیروزی نامزد اپوزیسیون بودند، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور فعلی این کشور را با ۵۱ درصد آرا برنده انتخابات اعلام کردند.

این سومین باری است که آقای مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا به پیروزی می‌رسد.

یک مقام ونزوئلایی گفت که ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان، ۴۴ درصد آرا را به دست آورده است. این در حالی است که مخالفان پیش‌تر گفته بودند «دلایلی برای جشن گرفتن» دارند و از هواداران خواسته بودند تا بر شمارش آرا نظارت کنند.

در پی اعلام نتایج آرا، آقای مادورو با حضور در کاخ ریاست‌جمهوری از حامیانش تشکر کرد و گفت انتخاب مجدد او «پیروزی صلح و ثبات» است. وی همچنین ادعای کارزار انتخاباتی خود مبنی بر «شفاف بودن سیستم انتخاباتی ونزوئلا» را تکرار کرد.

نیکلاس مادورو اضافه کرد که او روز دوشنبه فرمانی را برای انجام «گفتگوی بزرگ ملی» امضا خواهد کرد.

در سوی مقابل ماریا کورینا ماچادو، از رهبران برجسته اپوزسیون، که در کنار آقای گونزالس حاضر شده بود در مصاحبه‌ای گفت: «ونزوئلا یک رئیس‌جمهور منتخب دارد و او ادموندو گونزالس است.»

وی اضافه کرد «ما در تمامی مناطق و استان‌های کشور برنده شده‌ایم.»

وی با تقاضا از ارتش این کشور برای حمایت از نتایج رای‌گیری انتخابات گفت: «پیامی برای ارتش: مردم ونزوئلا حرف خودشان را زده‌اند: آنها مادورو را نمی‌خواهند.»

این در حالی است که ارتش ونزوئلا همواره از نیکلاس مادورو، راننده اتوبوس و وزیر امور خارجه سابق، حمایت کرده است و هیچ نشانه عمومی مبنی بر جدایی فرماندهان نیرو‌های مسلح از دولت ونزوئلا وجود ندارد.

گونزالس خود نیز قبل از اعلام نتایج در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده بود: «نتایج را نمی‌توان پنهان کرد. کشور به طور مسالمت‌آمیزی تغییر را انتخاب کرده است.»

چندین موسسه نظرسنجی معتبر قبل از این برآورد کرده بودند که نامزد اپوزسیون با اختلاف بالا انتخابات را برنده خواهد شد.

بنابر نظرسنجی خروجی موسسه «ادیسون ریسرچ»، که برای نظرسنجی‌هایش در انتخابات ایالات متحده معروف است و آرای شهروندان را پس از خروج از شعب اخذ رای پرسیده بود، گونزالس ۶۵ درصد آرا و مادورو ۳۱ درصد آرا را به دست می‌آوردند.

موسسه نظرسنجی محلی «مگانالیسیس» نیز ۶۵ درصد آرا را برای گونزالس و کمی کمتر از ۱۴ درصد را برای مادورو پیش بینی کرده بود.

الویس آموروسو، رئیس شورای ملی انتخابات، در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت که حدود ۸۰ درصد صندوق‌های رای شمارش شده است و افزود که نتایج به دلیل «خرابکاری» در سیستم انتقال داده‌های انتخاباتی اعلام نتایج انتخابات به تعویق افتاده بود.

وی با بیان اینکه از دادستان کل خواسته است تا درباره «اقدامات تروریستی» تحقیق کند، گفت مشارکت در انتخابات ۵۹ درصد بوده است.

قرار بوده است که شورای ملی انتخابات یک نهاد مستقل باشد، با این حال اپوزسیون آن را «بازوی دولت» دانسته‌اند.

مخالفان گفته‌اند به یک مقام ارشد آنها که قرار بود ناظر شمارش کلی آرا در سطح کشوری ملی باشد اجازه نظارت داده نشده است و در چندین مرکز رای‌گیری نیز ناظران اپوزسیون مجوز حضور در سر صندوق‌ها را به هنگام شمارش آرا نداشته‌اند.

اپوزیسیون پیشتر گفته بود که رای‌دهندگان پس از ۲۵ سال حکومت حزب سوسیالیست «تغییر» را انتخاب کرده‌اند.
نخستین واکنش‌های آمریکا و اروپا

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت ایالات متحده «نگرانی‌هایی جدی دارد که نتیجه اعلام‌شده منعکس‌کننده اراده یا آرای مردم ونزوئلا نیست.»

آقای بلینکن از مقامات انتخاباتی خواسته است تا جدول دقیق نتایج آرا را منتشر کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز با با بیان اینکه باید به مردم ونزوئلا احترام گذاشته شود خواستار «شفافیت در روند انتخابات شامل جزئیات شمارش آرا و دسترسی به آمار صندوق‌ها» شده است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون