تصمیمی که قیمت بازیکنان ایرانی را نجومی‌تر کرد!

تصمیمی که قیمت بازیکنان ایرانی را نجومی‌تر کرد!
قیمت بازیکنان داخلی در فصل نقل‌وانتقالات به شکل عجیبی نسبت به فصل قبل افزایش داشته است.
کد خبر: ۲۷۶۱۹
|
۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱

سپهر ستاری در خبرآنلاین نوشت: فصل نقل‌وانتقالات تابستانی این روز‌ها با هیجان زیادی دنبال می‌شود و تیم‌های لیگ برتری مشغول جذب نفرات مورد نظر خود برای فصل آینده هستند. در این بین ۴ تیم مدعی استقلال، پرسپولیس، تراکتور و سپاهان برای جذب ستاره‌ها رقابت شدیدی دارند و به‌دنبال این هستند تا رقبای خود را در بازار نقل‌وانتقالات شکست دهند. فدراسیون فوتبال در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده تا با اجرای قوانین مختلف وضعیت نقل‌وانتقالات و قرارداد‌های بازیکنان و مربیان لیگ برتری را بهبود ببخشد ولی بعضی قوانین بیشتر از اینکه به این موضوع کمک کند، باعث شده شرایط برای جذب بازیکن بدتر شود و قیمت بازیکنان ایرانی به شکل سرسام‌آوری بالاتر برود.

از کاهش سهمیه تا قرارداد‌های یک‌ساله!

هر تیم لیگ برتری در فصل گذشته مجاز به داشتن ۱+۵ بازیکن خارجی بود ولی این سهمیه برای این فصل به ۱+۴ کاهش یافته و در عوض بازیکنان لژیونر ایرانی که وارد لیگ برتر می‌شود، دیگر شامل سهمیه خارجی نخواهند بود. سال گذشته نفراتی، چون مهرداد محمدی و محمدحسین کنعانی‌زادگان سهمیه خارجی محسوب می‌شدند ولی نفراتی، چون علی علیپور و محمدامین حزباوی که امسال به لیگ برتر برگشته‌اند دیگر سهمیه خارجی تیم‌ها را پر نمی‌کنند. با این حال کاهش سهمیه خارجی دست تیم‌ها را تا حد زیادی بسته و مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

از طرفی یکی دیگر از قوانین جدید فدراسیون فوتبال، الزام تیم‌ها به امضای قرارداد یک‌ساله با بازیکنان بالای ۳۰ سال است. این یعنی نفراتی، چون سروش رفیعی، روزبه چشمی و مهرداد محمدی که نقشی کلیدی در استقلال و پرسپولیس دارند باید حتما قرارداد یک‌ساله امضا کنند و اینگونه در پایان لیگ برتر بیست‌وچهارم بازیکن آزاد خواهند بود. طبق این قانون مهدی طارمی که با اینتر قرارداد ۳ ساله بسته، اگر به ایران بیاید باید قرارداد یک‌ساله امضا کند و تیمی نمی‌تواند با او قرارداد بلندمدت ببندد!

افزایش سرسام‌آور دستمزد بازیکنان ایرانی

کاهش سهمیه بازیکنان خارجی باعث شده تیم‌ها مجبور به جذب بازیکن داخلی شوند و این موضوع دستمزد آنها را تا حد زیادی افزایش داده است. اتفاقی که باعث شده حتی بعضی بازیکنان ذخیره و نیمکت‌نشین هم دستمزد ۳۰ میلیارد طلب کنند. در حال حاضر هر ۲ تیم استقلال و پرسپولیس با معضل پر بودن لیست خارجی خود مواجه هستند و دست‌شان برای جذب بازیکن خارجی باز نیست. پرسپولیس در فهرست خارجی خود ایوب العملود، عبدالکریم حسن، گیورگی گولسیانی و اوستون اورونوف را دارد و تنها یک بازیکن خارجی می‌تواند جذب کند. استقلال با ودران کیوسفسکی، رافائل سیلوا، منتظر محمد، آلمدین زیلکیلیچ، جلال‌الدین ماشاریپوف و گوستاوو بلانکو قرارداد دارد و همین حالا باید حداقل یک بازیکن خارجی خود را به فروش برساند.

همین موضوع باعث شده توجه اسقلال و پرسپولیس بیشتر به لیگ داخلی باشد و بازیکنان لیگ برتری هم با علم به این موضوع مبالغ عجیب و غیرمنطقی را طلب کنند.

رقابت نابرابر تیم‌های ایرانی در لیگ نخبگان

در شرایطی که فدراسیون فوتبال با بعضی قوانین کار را برای تیم‌های لیگ برتری و به‌خصوص مدعیان سخت کرده، ۳ نماینده ایران باید به‌زودی در لیگ نخبگان آسیا به میدان بروند. استقلال و پرسپولیس ۲ نماینده ایران هستند که سهمیه مستقیم حضور در این رقابت‌ها را به‌دست آورده‌اند و سپاهان هم در صورت برتری مقابل شباب‌الاهلی و الغرافه سومین نماینده ایران در نخستین دوره لیگ نخبگان آسیا خواهد بود. براساس اعلام AFC، سهمیه بازیکنان خارجی در لیگ نخبگان ۱+۵ است ولی تیم‌های آسیایی در لیگ‌های داخلی بیشتر از این عدد را تعیین کرده‌اند تا دست‌شان برای حضور در لیگ نخبگان بازتر باشد. تیم‌های حاضر در لیگ حرفه‌ای عربستان امکان استفاده از ۸ بازیکن خارجی و ۲ بازیکن خارجی متولد بعد از سال ۲۰۰۳ را دارند و در قطر هم تعداد سهمیه خارجی به عدد ۷ رسیده است. تیم‌های اماراتی هم می‌تواند ۵ بازیکن خارجی به همراه ۵ خارجی مقیم کشورشان در فهرست داشته باشند.

در لیگ ژاپن محدودیتی برای جذب بازیکن خارجی وجود ندارد ولی تیم‌ها در هر بازی می‌توانند فقط ۶ خارجی وارد لیست کنند و بازیکنان کشور‌های شریک جی‌لیگ یعنی تایلند، ویتنام، مراکش، مالزی، کامبوج، سنگاپور، اندونزی، عربستان سعودی، فلسطین، آرژانتین، استرالیا، برزیل، تونس، مصر و قطر هم از این محدودیت مستثنی هستند. تعداد بازیکن خارجی در لیگ کره‌جنوبی هم ۶ نفر بدون محدودیت است.

جلسه سرنوشت‌ساز فدراسیون فوتبال

پس از اعتراض تیم‌های لیگ برتری به کاهش سهمیه بازیکنان خارجی، حالا به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال تا حدی از این موضوع عقب‌نشینی کرده است. قرار است روز شنبه جلسه‌ای در فدراسیون فوتبال برگزار شود تا در تصمیمی در خصوص افزایش سهمیه بازیکنان خارجی اتخاذ شود که این موضوع بیش از همه به سود تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان آسیا خواهد بود.

امیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون درباره این موضوع گفت: «با توجه به درخواست مکتوب چند باشگاه لیگ برتری از ریاست فدراسیون برای افزایش سهمیه بازیکن خارجی جهت بهره‌مندی در فهرست تیم‌ها در فصل جدید مسابقات، م وضوع به قید فوریت به کارگروه نقل‌وانتقالات ارجاع شد. بر این اساس، درباره این درخواست در جلسه روز شنبه آینده تصمیم‌گیری خواهد شد. پس از تصمیم‌گیری کارگروه، موضوع برای جمع‌بندی نهایی در جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون مطرح خواهد شد.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون