خواص عناب این میوه بی‌دردسرِ ریزه‌میزه را می‌دانید؟

خواص عناب این میوه بی‌دردسرِ ریزه‌میزه را می‌دانید؟
عناب یکی از میوه‌های پُرخاصیت است، اما افراد کمی خواص آن را می‌دانند و این میوه را مصرف می‌کنند. از درمان پوکی استخوان تا بهبود کیفیت خواب، مصرف عناب همه جوره به شما کمک می‌کند. در ادامه خواص عناب را بخوانید.
کد خبر: ۲۳۳۴۴
|
۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵

خواص عناب در کنار کالری پایین آن و دسترسی آسان‌اش، آن‌را به یک میوه مفید تبدیل کرده که البته کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مطلب در کنار برشمردن خواص عناب، به شما توصیه می‌کنیم که حتما این میوه را در برنامه غذایی‌تان جا دهید.

زی‌سان: عناب میوه‌ای شیرین است که به دو صورت تازه و خشک مصرف می‌شود. عناب خشک را می‌توان در دسر‌ها استفاده کرد و یا در کنار آجیل به عنوان به یک میان وعده سالم مصرف کرد. این میوه پُرخاصیت به خرمای چینی یا خرمای قرمز نیز مشهور است و وقتی تازه مصرف شود، کالری کم و فیبر و آنتی اکسیدان بالایی دارد. در این مطلب خواص عناب و تأثیر مصرف آن بر سلامتی را توضیح داده‌ایم، پس با زی‌سان همراه شوید.

طبع عناب چیست؟

طبع عناب براساس طب سنتی معتدل و رو به سرد است و به خاطر خاصیت آرام‌بخش، مصرف این میوه به صورت تازه یا خشک شده برای رفع بی‌خوابی و کاهش اضطراب و استرس توصیه می‌شود.

جدول ارزش غذایی عناب

در جدول زیر ارزش غذایی ۱۰۰ گرم عناب خشک را می‌خوانید.

خواص عناب

خواص عناب برای بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر

مطالعات حیوانی درباره خواص عناب نشان می‌دهند، مصرف عناب حافظه را بهبود می‌بخشد و از سلول‌های مغز در برابر آسیب توسط ترکیبات تخریب‌کننده عصبی محافظت می‌کند. تحقیقات روی موش‌ها نشان می‌دهند عصاره دانه عناب به درمان زوال عقل ناشی از ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می‌کند. با این حال برای درک این مسئله که عناب چگونه بر سیستم عصبی انسان‌ها اثر می‌گذارد، تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

خواص عناب در بهبود کیفیت خواب 

به گزارش زی‌سان، تحقیقات نشان می‌دهند آنتی اکسیدان‌های منحصر به فرد موجود در عناب به بهبود کیفیت خواب و آرامش کمک می‌کنند همچنین این میوه سرشار از ترکیباتی مانند سروتونین و ملاتونین است که می‌توانند به افزایش کیفیت خواب و آرامش کمک کنند.

*نکته: یک فنجان چای عناب دَم کنید و قبل از رفتن به رختخواب بنوشید تا خواب آرامی را تجربه کنید.

پیشنهاد: ویتامینی که مصرف آن به خواب عمیق کمک می‌کند!

خواص عناب

خواص عناب برای درمان سرماخوردگی

یکی از روش‌های درمان سرماخوردگی در طب سنتی مصرف جوشانده عناب است. جوشانده عناب گرفتگی صدا را از بین می‌برد و گلو را نرم می‌کند. علاوه بر این مصرف عناب تازه، تنگی نفس و علائم بیماری آسم را نیز کاهش می‌دهد.

خواص عناب در افزایش سیستم ایمنی

عناب یک منبع غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین C و A است. وجود آنتی اکسیدان و ویتامین C و A در عناب، این میوه را به یک بمب افزایش سیستم ایمنی تبدیل کرده است. جالب است بدانید آنتی اکسیدان موجود در عناب باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌شود؛ پس مصرف منظم آن را جدی بگیرید.

خواص عناب برای آقایان

عناب یک منبع غنی از مواد معدنی مانند روی است. این مواد معدنی به ترشح هورمون تستسترون کمک می‌کنند و این هورمون برای سلامت و بهبود عملکرد جنسی آقایان حیاتی است.

از آن جایی که آقایان روزانه با مسائل مختلفی از جمله مسائل کاری یا حتی مسائل خانوادگی درگیر هستند، خاصیت ضد استرس و انرژی بخش عناب می‌تواند به بهبود خلق و خو و افزایش انرژی آقایان کمک کند.

*نکته: از آن جایی که طبع عناب سرد است، آقایانی که از مشکل سرد مزاجی جنسی رنج می‌برند حتماً برای مصرف عناب با پزشک متخصص مشورت کنند.

خواص عناب برای بانوان

به گزارش زی‌سان، سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از علل ناباروری در سال‌های اخیر است. مصرف منظم عناب به درمان این سندروم شایع در بانوان و ایجاد یک چرخه منظم قائدگی کمک می‌کند.

در طب سنتی مصرف عناب را برای درمان نازایی توصیه می‌کنند؛ علاوه بر این در دوران بارداری نیز موجب کاهش حالت تهوع و استفراغ می‌شود و برای رشد جنین مفید است.

خواص مصرف عناب برای پریود شدن 

در طب سنتی برای تنظیم سیکل قائدگی مصرف منظم عناب توصیه می‌شود؛ پس اگر شما هم از این مسئله رنج می‌برید و سیکل قائدگی شما دائماً در حال تغییر است می‌توانید با مصرف منظم عناب به تنظیم آن و کاهش مشکلات هورمونی پیش از قائدگی کمک کنید.

خواص عناب برای پوست

مصرف منظم عناب خون را تصفیه می‌کند و سموم را از بدن دفع می‌کند؛ از این رو باعث روشن شدن پوست صورت و بدن می‌شود.

خواص عناب برای مو

مصرف منظم عناب باعث کاهش ریزش مو و افزایش سرعت رشد آن، درمان شوره سر و براق شدن مو‌ها می‌شود.

پیشنهاد: با مصرف این میوه، طبیعی زیبا شوید!

خواص عناب برای کاهش وزن و لاغری

به گزارش زی‌سان، از آن جایی که عناب حاوی فیبر و پروتئین بالا و کالری کم است، با خوردن چند عدد عناب تازه یا خشک احساس سیری می‌کنید؛ همچنین این میوه کوچک می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان را نیز تأمین کند. پس اگر به دنبال کاهش وزن از راه‌های سالم هستید حتماً عناب را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

پیشنهاد: با مصرف این ۵ خوراکی با اضافه وزن خداحافظی کنید!

خواص عناب برای سلامت قلب و عروق

مصرف عناب به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم کم باعث شُل شدن رگ‌های خونی و کمک به بهبود جریان خون در عروق می‌شود و به کنترل فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر این مواد مغذی موجود در عناب باعث حفظ سلامتی قلب می‌شوند.

خواص عناب برای سلامت دندان‌ها

جالب است بدانید یکی از مهم‌ترین خواص عناب جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها است. مصرف عناب دندان‌ها را مقاوم می‌کند؛ همچنین می‌تواند برای دندان درد هم استفاده شود. اگر به دندان درد دچار شدید کافی است کمی عناب را پودر کنید و پودر عناب را روی دندانی که درد می‌کند، بریزید.

خواص عناب برای افزایش استحکام استخوان‌ها

به گزارش زی‌سان، عناب به دلیل داشتن آهن، فسفر و کلسیم در حفظ سلامت و افزایش استحکام استخوان‌ها همچنین جلوگیری از بروز پوکی استخوان و آرتروز نقش دارد.

خواص عناب برای کبد

مصرف عناب با کاهش سطح آنزیم‌های کبد و چربی کبد به درمان کبد چرب کمک می‌کند. علاوه بر این ترشح صفرا را کنترل می‌کند و برای بهبود عملکرد کیسه صفرا نیز مفید است.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مطلب مطالعه کردید، عناب دارای خواص زیادی برای سلامتی است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم آن را به عنوان یک میان وعده سالم یا به صورت دمنوش مصرف کنید. اما مانند هر میوه دیگر در مصرف عناب نیز نباید زیاده‌روی شود.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: