گیاه آنغوزه چیست؟ آیا آنقوزه مفید است؟

گیاه آنغوزه چیست؟ آیا آنقوزه مفید است؟
گیاه آنغوزه که به انگلیسی “Asafoetida” نامیده می‌شود، شیره خشک‌شده یا صمغی است که از ریشه گیاهان فرولا (Ferula) به دست می‌آید. درواقع گیاه آنغوزه فرولا است.
کد خبر: ۲۱۰۱
|
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴

زی‌سان: گیاه آنغوزه چیست؟ این گیاه اگرچه بومی افغانستان و ایران است، اما معمولا در غذا‌های هندی استفاده می‌شود. این گیاه بو و طعم تندی دارد، اما در عین حال فواید بی‌نظیرش باعث شده که مردم علاقه زیادی به استفاده از آن، به خصوص استفاده درمانی، پیدا کنند.

گیاه آنغوزه چیست؟

به گزارش زی‌سان؛ گیاه آنغوزه که به انگلیسی “Asafoetida” نامیده می‌شود، شیره خشک‌شده یا صمغی است که از ریشه گیاهان فرولا (Ferula) به دست می‌آید. درواقع گیاه آنغوزه فرولا است.

اغلب بعد از گرفتن صمغ گیاه آنقوزه، آن‌را خشک می‌کنند، به صورت پودر درشت و زرد درمی‌آورند و برای مقاصد آشپزی یا دارویی از آن استفاده می‌کنند.

بوی تند آسافوتیدا به دلیل غلظت بالای ترکیبات گوگردی آن است. در واقع به دلیل بوی نامطبوع آن، گاهی اوقات به آن آدامس بدبو نیز می‌گویند.

با این حال، هنگامی که آنغوزه پخته می‌شود، طعم و عطر آن بسیار مطبوع‌تر خواهد شد و اغلب شبیه تره‌فرنگی، سیر و حتی گوشت توصیف می‌شود.

در طب آیورودا (Ayurveda)، برای کمک به هضم، باد معده، درمان برونشیت و سنگ کلیه استفاده می‌شود. در قرون وسطی، برخی از مردم صمغ آنغوزه را به صورتِ آدامس خشک‌شده به دور گردن خود می‌بستند تا از عفونت و بیماری جلوگیری کنند. با این حال، بسیاری از استفاده‌های سنتی از آنغوزه توسط علم مدرن اثبات نشده است.

گیاه آنغوزه چیست؟ آیا آنقوزه مفید است؟

خواص آنغوزه چیست؟

در حالی که تحقیقات محدود است، آسافوتیدا یا آنقوزه ممکن است چند فواید سلامتی ارائه دهد.

گیاه آنغوزه منبع خوب آنتی اکسیدان است

ترکیبات موجود در این گیاه به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب احتمالی ناشی از مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. درنتیجه، آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین ممکن است به محافظت در برابر التهاب مزمن، بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ کمک کنند.

مشخص شده که asafoetida حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات فنلی مانند تانن‌ها و فلاونوئید‌ها است که به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی قوی خود شناخته شده اند.

در حالی که مطالعات لوله آزمایش و حیوانات نشان داده اند که آسافوتیدا دارای فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است، تحقیقات بیشتری باید در مورد اثرات آنتی اکسیدانی بالقوه آن در انسان انجام شود.

علاوه بر این، از آنجایی که از asafoetida در مقادیر کم در پخت و پز استفاده می‌شود، مشخص نیست که آیا استفاده آشپزی از ادویه این فواید را دارد یا خیر.

آنغوزه ممکن است برای هضم غذا مفید باشد

یکی از رایج‌ترین خواص آنغوزه سوءهاضمه است. در یک مطالعه ۳۰ روزه، ۴۳ بزرگسال مبتلا به سوء‌هاضمه متوسط تا شدید، کسانی‌که کپسول‌های ۲۵۰ میلی‌گرمی حاوی آنقوزه را دوبار در روز مصرف می‌کردند، بهبود قابل توجهی در نفخ، هضم و کیفیت کلی زندگی در مقایسه با گروه دارونما گزارش کردند.

این مطالعه توسط شرکت تولید کننده مکمل آنغوزه تامین مالی شد، بنابراین ممکن است نتایج را تحت تاثیر قرار دهد.

گیاه آنغوزه چیست؟ آیا آنقوزه مفید است؟

خاصیت آنغوزه برای معده

آنغوزه همچنین با افزایش فعالیت آنزیم‌های گوارشی به تقویت هضم کمک می‌کند. به طور خاص، ممکن است ترشح صفرا را از کبد، که برای هضم چربی لازم است، افزایش دهد.
در حالی که این ادویه اغلب برای جلوگیری یا کاهش گاز بعد از خوردن غذا استفاده می‌شود، هیچ تحقیقی در حال حاضر این اثر را تایید نمی‌کند.

طریقه مصرف آنغوزه برای معده

برای درمان درد معده و یا اسپاسم معده، یک تکه آنغوزه یا پودر شده آن مقدار را با نصف قاشق چای خوری نمک و نصف قاشق چای خوری دارچین مخلوط کرده و با یک لیوان آب گرم میل نمایید.

 

سایر مزایای گیاه آنغوزه چیست؟ (این مزایا احتمالی است)

در حالی که مطالعات روی “asafoetida” محدود است، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که صمغ آنغوزه ممکن است مزایای بیشتری داشته باشد، از جمله:

اثرات ضد باکتری، ضد قارچی و ضد میکروبی / مطالعات برمبنای آزمایش نشان داده اند که آنغوزه ممکن است در برابر پاتوژن‌ها مانند سویه‌های مختلف باکتری استرپتوکوک محافظت کند.

کاهنده فشار خون / آسافوتیدا ممکن است با شل کردن عروق خونی به کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، تحقیقات به حیوانات محدود شده است/

اثرات ضد سرطان / اثرات ضد سرطانی بالقوه مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که آسافوتیدا ممکن است به توقف رشد و گسترش سلول‌های سرطانی خاص، از جمله سرطان سینه و کبد کمک کند.

محافظت از سلامت مغز / چندین مطالعه حیوانی نشان داده که گیاه آنغوزه ممکن است به محافظت در برابر از دست دادن حافظه و آسیب عصبی در مغز کمک کند.

کاهش علائم آسم / مطالعات حیوانی نشان داده که آسافوتیدا دارای اثر آرامش بخش روی عضلاتِ راهِ هوایی است که برای درمان آسم مهم است.

کاهش‌دهنده قند خون / یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که ۲۲.۷ میلی‌گرم عصاره آسافوتیدا، به ازای هر ۵۰ میلی‌گرم از هر کیلوگرم از وزن بدن، به کاهش سطح قند خون ناشتا کمک می‌کند.

در حالی که این مطالعات حیوانی آزمایشگاهی ممکن است امیدوارکننده باشد، اما تحقیقات انسانی وجود ندارد.

همچنین شایان ذکر است که در این مطالعات به جای مقادیری که معمولاً هنگام پخت‌وپز استفاده می‌شود، از شکل غلیظ آسافوتیدا استفاده می‌شود. در نتیجه، استفاده از ادویه در آشپزی ممکن است کمترین تأثیر را داشته باشد.

گیاه آنغوزه چیست؟ آیا آنقوزه مفید است؟

عوارض آنغوزه چیست؟

در حالی که تحقیقات در مورد ایمنی آسافوتیدا در انسان محدود است، تصور می‌شود که مقادیری از آسافوتیدا که معمولاً در پخت و پز استفاده می‌شود، بی‌خطر باشد.

یک مطالعه ۳۰ روزه روی انسان نشان داد که شرکت کنندگان ۲۵۰ میلی گرم از این گیاه را دو بار در روز را به خوبی تحمل کردند.

با این حال، مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که دوز‌های زیاد آسافوتیدا ممکن است باعث گاز، اسهال، اضطراب، سردرد و تورم دهان شود. علاوه بر این، به دلیل کمبود تحقیقات، آنغوزه برای کودکان یا کسانی که باردار یا شیرده هستند توصیه نمی‌شود.

از آن‌جایی‌که آنغوزه می‌تواند باعث کاهش فشار خون یا رقیق‌شدن خون شود، افرادی که از دارو‌های فشار خون یا دارو‌های رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، باید از مکمل‌های آسافوتیدا اجتناب کنند. هنگامی که آنغوزه به عنوان ادویه استفاده می‌شود، اغلب با آرد گندم یا برنج مخلوط می‌شود. در نتیجه، این محصولات بدون گلوتن نیستند. پس اگر کسی به گلوتن حساسیت دارد نباید آن‌را بخورد.

tags # آنغوزه
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون