با موافقت مجلس

بالاخره شنبه‌ها تعطیل می‌شود

بالاخره شنبه‌ها تعطیل می‌شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که روز‌های جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته باشد البته باید این مصوبه به تایید شورای نگهبان برسد.
کد خبر: ۲۰۵۹۴
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰

زی‌سان: پس از قریب به دوماه جنجال امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ بالاخره نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند روز‌های جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته باشد.

به گزارش «زی‌سان»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه صحن مجلس در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش تعطیلی آخر هفته با تصویب تبصره ۳ لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

تبصره ۳- تمامی دستگاه‌های اجرائی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحد‌های نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحد‌های خدمت رسانی از قبیل بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم نمایند فهرست کامل بخش عملیاتی واحد‌های خدمات رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

تصمیم که بالاخره گرفته شد

لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری اواخر اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۲) به شکل جید به مجلس راه یافت. در ۱۹ اسفند نمایندگان با ۱۴۶ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه با کلیات این لایحه موافقت کردند. بر اساس اصلاحیه صورت گرفته کاهش ساعات کاری هفته و افزایش تعطیلی‌ها به دو روز تصویب شد. 

به گزارش «زی‌سان»، پس از قریب به دو ماه، جدیدترین تحولات از قطعی یا نهایی شدن تعطیلی دو روز در هفته حکایت دارد. به نظر می‌رسد، ایران دیگر تصمیم قاطع خود را برای خداحافظی با تعطیلی روز جمعه در هفته گرفته و نمی‌خواهد دیگر در کنار جیبوتی باشد.

بالاخره شنبه‌ها تعطیل می‌شود

آیا تعطیلی تنها مشمول کارمندان ادارات دولتی است یا بخش خصوصی را هم شامل می‌شود؟ 

افزایش تعطیلی‌ها به دور روز در بطن خود با مشکلات و پیچیدگی‌هایی همراه است که شفاف‌سازی و تصمیم‌گیری صحیح قانونی پیرامون آنها یک ضرورت است. در همین راستا، در اسفند سال گذشته حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر در مخالفت با تصویب کلیات لایحه کاهش ساعت کاری ادارات گفته بود: حالا اگر ساعت کار بخش دولتی را کم کردیم، با بخش خصوصی می‌خواهیم چه کار کنیم؟ این لایحه تبعیض آمیز است. از طرف دیگر هزینه کارگران شرکت‌ها در بخش تولید و خدمات را بر عهده چه کسی بگذاریم؟ اگر ساعت کار آنها را هم کم کنیم، فردا قیمت تمام کالا‌ها را افزایش می‌دهد.

همچنین صدیف بدری، نماینده اردبیل در مجلس عنوان کرده بود: ساعت کاری متفاوت ادارات موجب ناهماهنگی در ارائه خدمات می‌شود. برای رسیدن به رسد اقتصادی ۸ درصد لازم است که بیشتر کار کنیم نه اینکه ساعت کاری ادارات را کاهش دهیم. لازم است که کارکنان بیش از گذشته به صورت جهادی کار کنند.

اما در مقابل، عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس تاکید کرده بود: اولا مفهوم تعطیلی به معنای بیکار بودن نیست و در اسلام چیزی به نام تعطیلی با ترجمه بیکاری نداریم بلکه ما اموری را در زندگی داریم که در طول هفته فرصت پرداختن به آن وجود ندارد و هر انسان نیازمند فرصتی است تا به دیگر امور خود بپردازد.

۱۰ سال تعلل در تصویب دو روز تعطیلی در هفته

حدود ٨ سال‌است که موضوع ساماندهی تعطیلات رسمی و ایده افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، هر از چند گاهی مورد‌توجه دولت و مجلس قرار می‌گیرد. ارجاع لایحه اصلاح ماده‌٨٧ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال‌١٣٨٦ که به‌نام لایحه افزایش تعطیلات دو‌روزه پایان هفته درمیان افکار عمومی شناخته می‌شود، از سوی دولت به مجلس، فرصت مناسبی برای ورود به این مطالبه اجتماعی و بررسی ابعاد این موضوع را فراهم آورده است. در حال‌حاضر به دلیل عدم‌همخوانی تعطیلات آخر هفته ایران با بیش از ٩٠‌درصد کشور‌های جهان، ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی عملا چهار روز در هفته با دنیا قطع است؛ این در حالی است که کشور‌های منطقه در حال انطباق تعطیلات خود با کشور‌های دیگر هستند و تعطیلاتشان را از روز‌های پنج‌شنبه و جمعه به شنبه و یکشنبه منتقل می‌کنند.

بالاخره شنبه‌ها تعطیل می‌شود

ضرورت‌های لازم برای اجرای تعطیلی دو روز در هفته

درخصوص تعطیلی دو روز آخر هفته لازم است رویه واحدی برای تعطیلات آخر هفته در سطح کشور تعریف شود، زیرا به دلیل غیررسمی بودن تعطیلی پنج‌شنبه ها، برای بسیاری از شرکت‌ها و موسسات خصوصی و حتی ادارات دولتی و وزارتخانه ها، پذیرش دو روز تعطیلی در هفته دشوار است، لذا پس از اجماع‌نظر بر سر این موضوع در داخل کشور، لازم است اقدامات بعدی در مسیر رفع اختلاف بین روز‌های تعطیل با سایر کشور‌های دنیا با هدف بهبود مبادلات و مراودات تجاری صورت پذیرد.

موضوع انطباق روز‌های تعطیل با روند تعطیلات در سایر کشور‌های جهان از منظر تعالی توان اجتماعی و بهبود محیط کسب‌وکار و تقویت رشد اقتصادی بسیار حائزاهمیت است. از طرف دیگر لازم است برای پرداختن به بحث افزایش تعطیلات آخرهفته در کشور، به این موضوع توجه شود که شمار تعطیلات اغلب کشور‌های جهان بین ١١٠ تا ١٢٩ روز است؛ در ایران، اما با احتساب ٢٧ روز تعطیلی رسمی اعم از تعطیلات ملی، شمسی و قمری و ٥٢ روز تعطیلی جمعه آخر هفته، تعداد روز‌های تعطیل به ٧٩ روز می‌رسد.

ایران دیگر نمی‌خواهد مثل جیبوتی باشد! 

براساس مطالعات انجام شده، ایران و جیبوتی تنها کشور‌های جهان هستند که روز تعطیل هفتگی آنها به جمعه‌ها محدود می‌شود، بنابراین اگر تعطیلات آخرهفته به ۲ روز افزایش یابد، شمار کل تعطیلات در ایران ١٢٥روز خواهد شد که با الگوی جهانی تعطیلات نیروی کار و حتی کشور‌های منطقه و حوزه خلیج‌فارس مطابقت دارد. ١٥سال پیش عمده کشور‌های اسلامی و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، برای جبران زیان اقتصادی و بهره مندی از تعاملات بین‌المللی، به دلیل عدم‌انطباق تعطیلات با سایر کشور‌های جهان، در تصمیمی واحد، روز‌های تعطیلات پایان هفته خود را از پنج‌شنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر دادند. این اقدام کشور‌ها موید اهمیت همگامی با تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای است.

بالاخره شنبه‌ها تعطیل می‌شود

به موجب لایحه اصلاح ماده‌٨٧ قانون مدیریت خدمات کشوری، ساعات کار کارمندان دولت از ٤٤ ساعت به ۴۲.۵ساعت در هفته تغییریافته و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیات‌وزیران تعیین می‌شود. پس از ابلاغ این قانون، ساعت کار در هفته به ۴۲.۵ ساعت و ساعات کار در ماه به ١٧٠ ساعت اصلاح می‌شود. اگرچه هدف و کلیت این لایحه ارجاعی به مجلس برای افزایش تعطیلات آخر هفته، ارتقای بهره وری نیروی کار و توسعه گردشگری اعلام‌شده، اما این لایحه در بعد عدالت اجتماعی و همچنین از بعد اقتصادی به‌ویژه در زمینه انطباق با مراودات منطقه‌ای و تعاملات بین‌المللی نیاز به اصلاحاتی دارد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون