این مورد می‌تواند مغز شما را کوچک کند

این مورد می‌تواند مغز شما را کوچک کند
مطالعه جدیدی در پرتال “Neurology” منتشر شده که نشان می‌دهد، رفتار پرتکراری که خیلی از ما انجام می‌دهیم، می‌تواند منجر به کوچک‌شدن مغزمان شود.
کد خبر: ۱۹۴۹
|
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷

یک مطالعه اخیرا انجام شد که موارد مورد مطالعه آن، شامل ۱۴۷ بزرگسال با میانگین سنی ۵۴ سال بود. همه این افراد، تحت دو اسکن مغزی قرار گرفتند، یکی در شروع مطالعه و دیگری به‌طور متوسط سه‌سال‌ونیم بعد. شرکت‌کنندگان قبل از گرفتن اسکن، پرسشنامه‌ای درباره عادات خواب خود تکمیل کردند.

در مجموع ۳۵ درصد از شرکت کنندگان معیار‌های کیفیت خواب ضعیفی داشتند. آن‌ها به طور میانگین از ۲۱ امتیاز در پرسشنامه خواب ۸.۵ امتیاز گرفتند. این بررسی مدت زمان خواب افراد، مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا آن‌ها در شب به خواب بروند، استفاده از دارو‌های خواب آور و عوامل دیگر را بررسی کرد.

نتایج نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگانی که کیفیت خواب پایینی داشتند، در یک قسمت از قشر پیشانی خود کوچک شد. آن‌ها همچنین در سه بخش دیگر از مغز که در استدلال، برنامه‌ریزی، حافظه و حل مسئله دخیل هستند، زوال یافتند. نتایج در افراد بالای ۶۰ سال بارزتر بود.

بیشتر بخوانید: چرا داشتن ساعت خواب ثابت بهتر از 8 ساعت خواب است؟

 

سرپرست این تیم تحقیق، که دستیار پژوهشی پسا دکتری در دانشگاه آکسفورد در بریتانیا است، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «هنوز مشخص نیست که کیفیت خواب ضعیف دلیل یا پیامد تغییرات در ساختار مغز است یا خیر.»

این پزشک می‌گوید که درمان‌های موثری برای مشکلات خواب وجود دارد، بنابراین تحقیقات آینده باید آزمایش کنند که آیا بهبود کیفیت خواب افراد می‌تواند سرعت کاهش حجم مغز را کاهش دهد یا خیر. اگر اینطور باشد، بهبود عادات خواب افراد می‌تواند راه مهمی برای بهبود سلامت مغز باشد.

برای بهبود کیفیت خواب چه کنیم؟

کار‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود خواب خود انجام دهید.

  • هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و صبح در زمان مشخصی از خواب بیدار شوید.
  • از چیز‌هایی مانند الکل و کافئین به‌خصوص در اواخر بعدازظهر اجتناب کنید.
  • قبل از خواب، محیطی مناسب برای خواب ایجاد کنید: خنک، تاریک و ساکت.
  • تمام وسایل الکترونیکی را یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید.
سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون