این رژیم غذایی برای زنان یائسه عالی است!

این رژیم غذایی برای زنان یائسه عالی است!
یک مطالعه اخیرا توسط پزشکان انجام شده که نشان می‌دهد نوع رژیم غذایی خاصی می‌تواند به زنان یائسه کمک کند تا کم‌تر دچار گرُگرفتگی و دیگر مشکلات یائسگی شوند.
کد خبر: ۲۰۰۸
|
۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

زی‌سان: بنابر مطالعات جدید داشتنِ یک رژیم غذایی گیاهخواری ممکن است کلیدی برای یافتن رهایی از گرگرفتگی یائسگی باشد. این تحقیق ارتباط بین رژیم غذایی کم‌چرب و گیاهیِ غنی‌شده با سویای پخته‌شده و کاهش خیره‌کنندهِ ۹۵ درصدی گُرگرفتگی را نشان می‌دهد.

این مطالعه روی زنان یائسه انجام شد که روزانه حداقل دو گرگرفتگی متوسط تا شدید را تجربه می‌کردند. نتایج نشان داد که ارتباط مستقیمی بین انتخاب‌های غذایی و کاهش علائم وازوموتور مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه وجود دارد.

بر اساس یافته‌های مطالعات همه گیرشناسی ۸۵-۶۰% زنان یائسه از علائم وازوموتور یائسگی از جمله گرگرفتگی، عرق شبانه رنج می‌برند.

علاوه بر این، مطالعات قبلی نشان داده کسانی که گرگرفتگی را تجربه می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

این رژیم غذایی برای زنان یائسه عالی است!

رژیم غذایی گیاهخواری کم‌چرب چطور در کاهش علائم گُرگرفتگی موثر است؟

در طی مطالعه انجام‌شده، شرکت‌کنندگان برای ۱۲ هفته، به دقت فراوانی و شدت گرگرفتگی را از طریق یک برنامه تلفن همراه اختصاصی ثبت کردند. نتایج شگفت‌انگیز بود و نشان می‌داد که ۹۵ درصد از کُل گرگرفتگی‌ها، با ناپدید شدن کامل گرگرفتگی‌های شدید و ۹۶ درصد از گرگرفتگی‌های متوسط تا شدید، کم شدند.

این مطالعه همچنین نقش میکروبیوم روده را در میانجی‌گری این اثرات مورد بررسی قرار داد. تیم تحقیقاتی از شرکت کنندگان خواست تا نمونه‌های مدفوع را در ابتدا و انتهای دوره ۱۲ هفته‌ای برای تجزیه و تحلیل میکروبیوم روده ارائه دهند.

درنتیجه ارتباط قابل توجهی بین تغییرات در باکتری‌های روده و کاهش گرگرفتگی شدید روز و شب کشف شد.

دکتر هانا کاهلووا (Hana Kahleova)، نویسنده اصلی مطالعه و مدیر تحقیقات، این فرضیه را ارائه داده که کاهش گرگرفتگی در زنان یائسه می‌تواند مربوط به رژیم گیاهخواری باشد؛ رژیمی که از غذا‌هایی مانند گوشت و لبنیاتِ دارای چربی اشباع را ندارد. گوشت و لبنیات چرب واکنش گلیکاسیون (Glycation) ایجاد می‌کنند که هر دو می‌توانند منجر به التهاب شوند که ممکن است به گرگرفتگی بینجامد.

هرچند که این مطالعه راه حلی برای همه پیشنهاد نمی‌کند، اما مزایای بالقوه یک رژیم غذایی متعادل و متمرکز بر گیاه را در کمک به مدیریت علائم یائسگی نشان می‌دهد. خواص ضد التهابی و تعادل هورمونی مرتبط با رژیم‌های غذایی گیاهخواری ممکن است به کاهش این علائم کمک کند.

با این حال، محققان هشدار می‌دهند که پاسخ‌های فردی متفاوت است و انتخاب‌های غذایی باید بر اساس نیاز‌های سلامت فردی شخصی‌سازی شوند.

این رژیم غذایی برای زنان یائسه عالی است!

در آخر...

مطالعه اخیر به رهبری محققان کمیته پزشکان برای پزشکی مسئول نشان داد که اتخاذ یک رژیم غذایی کم چرب و گیاهی غنی شده با دانه سویا باعث کاهش ۹۵ درصدی دفعات گُرگرفتگی در زنان یائسه می‌شود. با تاکید بر اینکه واکنش بدن هر فرد متفاوت است، این رویکرد غذایی ممکن است راهی طبیعی برای تسکین علائم رایج وازوموتور یائسگی باشد. مثل همیشه، قبل از تغییر الگوی غذایی خود با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون