دلیل بوی بد صبحگاهی دهان چیست؟ راه‌هایی برای اینکه صبح دیگر دهان‌تان بو ندهد!

دلیل بوی بد صبحگاهی دهان چیست؟ راه‌هایی برای اینکه صبح دیگر دهان‌تان بو ندهد!
هر شب در حالی که خواب هستید، میکروارگانیسم‌های طبیعی در دهان‌تان با خوشحالی مشغول کارند: زندگی و تولید مثل می‌کنند و در نهایت می‌میرند. حیات آن‌ها برابر با بوی بد صبحگاهی دهان شماست!
کد خبر: ۱۶۸۱
|
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

بوی بد صبحگاهی دهان بخشی طبیعی – هرچند شرم آور – از انسان بودن است. احتمالا شده باشد که این را تجربه کنید: صبح شده، چشمتان را باز می‌کنید. به راحتی در رختخواب درازه کشیده‌اید، اما به خود می‌آیید و متوجه می‌شوید که دهانتان بوی ناخوشایندی می‌دهد. با خودتان فکر می‌کنید دلیل این بوی بد چیست؟ پاسخ محتمل، اما همیشه در خودِ دهان شما وجود دارد: باکتری!

پیش از هر چیز بهتر است علت بوی بد دهان را بدانید.

در حالی که خواب بوده‌اید، میکروارگانیسم‌های طبیعی در دهان شما با خوشحالی کار خود را انجام می‌دهند: زندگی کردن، جشن گرفتن، تولید مثل و در نهایت مُردن!

این باکتری‌ها در شکاف لثه، روی زبان و در هر گوشه یا شکاف دیگری که بتوانند در دهان شما پیدا کنند، زندگی می‌کنند. همان‌طور که آن‌ها مواد طبیعی مانند باقی‌مانده‌های غذا، سلول‌ها، بزاق و خون را تجزیه می‌کنند، ترکیبات گوگردی و سایر محصولات جانبیِ آن را آزاد می‌کنند.

خوشبختانه، نیازی به تسلیم‌شدن در برابر بوی بد دهان اول صبح ندارید. با مقداری دانش و نکاتی برای پیشگیری از بوی بد صبحگاهی، شانس بیدار شدن از خواب راحت و بدون بوی بد دهان صبحگاهی را دارید.

 

دلیل بوی بد صبحگاهی دهان چیست؟

چرا نفس صبحگاهی بوی بدی می‌گیرد؟ بُزاق. به طور خاص، تولید بزاق در هنگام خواب کاهش می‌یابد و باعث خشکی دهان در طول شب می‌شود. از آن‌جاکه بزاق معمولاً ذرات ایجاد کننده بو را دفع می‌کند، کاهش آن منجر به تجمع باکتریایی می‌شود. اگر با دهان باز بخوابید، مشکل بدتر می‌شود. تنفس از طریق دهان اثر خشکی را تشدید می‌کند، بنابراین بوی بد صبحگاهی افزایش می‌یابد.

خشکی شبانه دهان طبیعی است، اما ممکن است عوامل دیگری مانند برخی دارو‌ها یا شرایط سلامتی که با خشکی مزمن دهان مرتبط هستند نیز در این امر دخیل باشند.

دلیل بوی بد صبحگاهی دهان چیست؟ راه‌هایی برای اینکه صبح دیگر دهان‌تان بو ندهد!

دیگر مقصران نفس بد بوی صبحگاهی چه عواملی هستند؟

خشکی دهان در شب یکی از دلایل اصلی تنفس صبحگاهی است، اما این تنها علت نیست. بهداشت نامناسب دندان، فرش قرمزی است که برای باکتری‌های بدبو پهن می‎کنید. این شامل هر گونه ذرات غذایی باقی مانده در طول شب، تجمع پلاک روی دندان‌ها و لثه‌ها و پروتز‌هایی می‌شود که می‌توانند تمیز شوند.

حتی اگر روتین مراقبت از دهان شما، یک روتینِ درجه یک باشد، مبارزه با برخی از دلایل دشوار است. عوامل قابل تغییر، مانند خوردن برخی غذا‌ها یا سیگار کشیدن، احتمالاً باعث بدبوییِ تنفس صبحگاهی می‌شوند.

سبزیجات معطر مانند سیر و پیاز نیز ترکیباتی را آزاد می‌کنند که در معده، خون، ریه‌ها و تنفس حرکت می‌کنند. سیگار عامل خطر شماره ۱ قابل اصلاح برای بیماری پریودنتال (لثه و پریودنتیت) است که می‌تواند منجر به تنفس صبحگاهی نیز شود.

درصد زیادی از بوی بد دهان به خود دهان مربوط‌اند، با این‌حال ۵ تا ۱۰ درصد از این مشکل با علل غیرِ دهانی مانند مشکلات گوش، بینی، گلو یا اختلالات گوارشی مرتبط هستند.

 

چگونه از شر بوی بد صبحگاهی دهان خلاص شویم؟

بوی بد صبحگاهی دهان به راحتی قابل درمان است. این یک شکل غیر پاتولوژیک بوی بد دهان است، به این معنی که هیچ مشکل خاصی برای شما وجود ندارد. فقط مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و با دهانشویه دهان و حلق‌تان را ضدعفونی کنید.

برای کمک به خلاص‌شدن از شر بوی بد دهان در صبح، ۵ درمان برتر بوی بد دهان را با شما در میان می‌گذاریم. این نکات پیشگیرانه، دهان شما را در تمام طول روز سالم نگه می‌دارد و به شما کمک می‌کند، شب‌های طولانی و دهان‌خشک را تحمل کنید!

بیشتر بخوانید:سیزده درمان خانگی بوی بدن دهان

دلیل بوی بد صبحگاهی دهان چیست؟ راه‌هایی برای اینکه صبح دیگر دهان‌تان بو ندهد!

یک/ زبان‌تان را تمیز کنید

اگر قبلاً دو بار در روز مسواک می‌زنید، حداقل یک‌بار در روز از دهانشویه و نخ‌دندان استفاده و حتماً زبان‌تان را تمیز کنید. زبان شما - به خصوص پشتِ آن - حاوی مقادیر زیادی باکتری‌های ایجاد کننده بوست.

مسواک زدن زبان بی خوبی عمل می‌کند. حتی می‌توانید با دندانپزشکتان صحبت کنید و یک یک زبانه خراش تخصصی را مورد استفاده قرار دهید.

دو/ هیدراته بمانید

نوشیدن مقدار زیادی آب، به شستشوی سیستم تنفسی کمک می‌کند. این‌کار منجر به افزایش تولید بزاق، کاهش باکتری‌ها و جلوگیری از تنفس صبحگاهی کمک می‌کند. به یاد داشته باشید: فقط منظورمان آب است! نوشیدنی‌های طعم‌دار مانند قهوه، چای، نوشابه، آبمیوه یا الکل به هیچ وجه شما را هیدراته نگه نمی‌دارند.

سه/ در طول روز صبحانه و میان‌وعده بخورید

سعی کنید عاداتی را اتخاذ کنید که به بدن شما کمک می‌کنند بزاق بیشتری تولید کنید؛ مانند خوردن صبحانه و خوردن میان وعده ها. البته ناهار و شام هم سر جای خودشان هستند. جویدن میوه‌ها و سبزیجات ترد مانند سیب و هویج نیز می‌تواند به تولید بزاق کمک کند.

مکیدن آب نبات‌های بدون قند یا جویدن آدامس‌های بدون قند راه‌های دیگری هستند که به جریان یافتن بزاق کمک می‌کنند. به عنوان آخرین راه حل، دندانپزشک شما ممکن است بزاق مصنوعی را برای مبارزه با خشکی دهان توصیه کند.

چهار/ تکنیک‌های تجربی را امتحان کنید

چندین مطالعه اخیر نشان می‌دهد که تغییر میکروبیوم دهان می‌تواند باکتری‌هایی که باعث تنفس صبحگاهی می‌شوند را کاهش دهد. مشخص شده که تجویز پروبیوتیک‌هایی مانند لاکتوباسیل‌ها با ازدحام فضا‌هایی که باکتری‌های تولید کننده بوی بد در آن زندگی می‌کنند، بوی بد دهان را کاهش می‌دهد.
پنج/ با یک حرفه‌ای مشورت کنید

اگر شک دارید، به دندانپزشک و بهداشت خود مراجعه کنید. در کنار یک تمیزکاری حرفه ای، او می‌تواند درمان‌های دیگری را نیز توصیه کند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون