۱۳ + ۱ درمان خانگی بوی بد دهان؛ با این روش‌ها برای همیشه از دهان بَدبو خلاص شوید!

۱۳ + ۱ درمان خانگی بوی بد دهان؛ با این روش‌ها برای همیشه از دهان بَدبو خلاص شوید!
برای رفع بوی بد دهان، اگر مشکل جدی و بیماری وجود نداشته باشد، کار‌هایی هست که می‌توانید در خانه انجام دهید. در این مطلب با انواع درمان خانگی بوی بد دهان آشنا می‌شوید.
کد خبر: ۱۶۷۵
|
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

درمان خانگی بوی بد دهان احتمالا اولین اقدامی است که هرکس بعد از این‌که با خودش می‌گوید «وااای دهنم بوی بدی میده...»، به سراغش برود.

خیلی‌اوقات فرد متوجه می‌شود که خوردن غذا‌هایی مثل جعفری و آناناس به کاهش بوی بد دهانش کمک کرده‌اند. چرا که نه! در این مطلب سلامتی زی‌سان می‌خواهیم درباره همین درمان‌های خانگیِ ازبین‌بردنِ بوی بد دهان، با شما مفصل سخن بگوییم. پس همراه ما باشید.

زی‌سان: برخی از افراد زمانی خیال‌شان راحت می‌شود که مطمئن شوند بوی بد دهانشان کاملاً خنثی است. این در حالی است که خیلی از افرادی که ما با آن‌ها معاشرت می‌کنیم هم همین مشکل را دارند، اما فقط نمی‌دانند. (بوییدن نفس بد بویِ خودمان دشوار است، چه رسد به بوییدن نفس دیگری!)

پیش از هر چیز برای اینکه مطمئن شوید دهانتان واقعا بو می‌دهد یا شما فقط دچار مشکل هالیتوفوبیا (Halitophobia) یا ترس از بوی بد دهان شده‌اید، از کسی که به او اعتماد دارید بخواهید تا صادقانه نظر بدهد، آن‌هم در اواسط روز.

اگر سوء ظن شما تایید شد و نفس شما مشکل دارد، نگران نباشید. درمان‌های خانگی زیادی وجود دارد که می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. بیایید نگاهی دقیق به آن‌ها بیندازیم.

دلیل بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان معمولاً از دهان منشأ می‌گیرد، جایی که باکتری‌ها همیشه وجود دارند. وقتی غذا می‌خورید، تکه‌های غذا در دندان‌هایتان گیر می‌کند. باکتری‌ها روی این تکه‌های غذا رشد می‌کنند و ترکیبات گوگردی بدبو را آزاد می‌کنند.

شایع‌ترین علت بوی بد دهان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر مرتب مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، باکتری‌ها در دهان شما به رشد خود ادامه می‌دهند و لایه نازکی از باکتری‌ها به نام پلاک روی دندان‌های‌تان ایجاد می‌شود. هنگامی که پلاک دندان‌ها حداقل دو بار در روز پاک نشود، بوی بدی تولید می‌کند و منجر به فرآیند بدبوی دیگری، یعنی پوسیدگی دندان، می‌شود.

۱۳ درمان خانگی بوی بد دهان؛ با این روش‌ها برای همیشه از دهان بَدبو خلاص شوید!

همه غذا‌ها در دندان‌ها گیر می‌کنند، اما برخی غذا‌ها مانند پیاز و سیر معمولا منجر به بوی بد دهان می‌شوند. هضم این غذا‌ها باعث آزاد شدن ترکیبات گوگرد در جریان خون می‌شود. وقتی خون به ریه‌های شما می‌رسد، بر تنفس نیز تأثیر می‌گذارد.

اگرچه بیش از ۹۰ درصد از موارد بوی بد دهان، منشاء دهانی دارد، اما گاهی اوقات منشأ مشکل در جای دیگری در بدن است. ممکن است در نتیجه رفلاکس اسید باشد که منجر به بازگشت نسبی مایع بدمزه می‌شود. سایر علل احتمالی عبارتند از عفونت، عوارض دیابت و نارسایی کلیه. شروع یک رژیم غذایی جدید، مانند رژیم کتوژنیک نیز ممکن است بوی خاصی را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: علت بوی بد دهان چیست؟

بیایید به سراغ درمان بوی بد دهان برویم و ببینم برای داشتن یک دهان سالم که نقش مهمی در ارتباطات ما دارد، چه کار باید بکنیم.

بیشتر بخوانید: علت بوی بد صبحگاهی دهان چیست؟

 

درمان‌های خانگی برای بوی بد دهان چیستند؟

۱. بهداشت خوب دندان

طبق مطالعات تحقیقاتی، بهداشت نامناسب دندان شایع‌ترین علت بوی بد دهان است. جلوگیری از تشکیل پلاک، کلید حفظ سلامت دهان است. شما باید حداقل دو بار در روز (صبح و شب) دندان‌های خود را با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.

برخی از افراد دریافته‌اند که مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی برای جلوگیری از پوسیدگی و بوی بد دهان ضروری است. برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها روی تکه‌های غذایی که در دندان گیر کرده اند، حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

۲. مسواک زدن زبان

باکتری‌ها نیز می‌توانند روی زبان جمع شوند و باعث ایجاد بوی بد شوند. روشی که به عنوان خراش‌دادن زبان شناخته می‌شود می‌تواند به شما کمک کند این لایه نازک را بردارید. با استفاده از مسواک یا سوهان مخصوص زبان، حداقل یک بار در روز زبان خود را مسواک بزنید یا خراش دهید. بیشتر بدانید که چرا باید زبان خود را مسواک بزنید.

۳. تاثیر جعفری بر از بین بردن بوی دهان

جعفری یک درمان مردمی محبوب برای بوی بد دهان است. رایحه تازه و محتوای کلروفیل بالای آن نشان می‌دهد که می‌تواند اثر خوشبو کننده داشته باشد. مطالعاتی نشان داده که جعفری می‌تواند به طور موثری با ترکیباتِ بدِ گوگرد مبارزه کند. برای استفاده از جعفری برای بوی بد دهان، برگ‌های تازه را بعد از هر وعده غذایی بجوید.

۴. نوشیدن آب آناناس

بسیاری از مردم بر این باورند که آب آناناس سریع‌ترین و موثرترین درمان برای بوی بد دهان است. در حالی که هیچ مدرک علمی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد، گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که این نظریه کار می‌کند.

بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب آناناس ارگانیک بنوشید یا یک تکه آناناس را به مدت یک تا دو دقیقه بجوید. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که بعد از آن باید دهان خود را از قند‌های موجود در میوه و آب میوه بشویید.

۱۳ درمان خانگی بوی بد دهان؛ با این روش‌ها برای همیشه از دهان بَدبو خلاص شوید!

۵. نوشیدن آب

تحقیقات معتبر نشان می‌دهد که خشکی دهان اغلب باعث بوی بد دهان می‌شود. بزاق نقش بسیار مهمی در تمیز نگه داشتن دهان دارد. بدون آن، باکتری‌ها رشد می‌کنند.

دهان هر انسانی به طور طبیعی هنگام خواب خشک می‌شود، به همین دلیل است که تنفس معمولا در صبح بدتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: دلیل بوی بد صبحگاهی دهان

با هیدراته نگه داشتن بدن، از خشکی دهان جلوگیری کنید. نوشیدن آب (نه نوشیدنی‌های کافئین دار یا شیرین) در طول روز به تولید بزاق کمک می‌کند. حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید.

۶. ماست درمان خانگی رفع بوی بد دهان

ماست حاوی باکتری‌های سالمی به نام لاکتوباسیلوس است. این باکتری‌های سالم می‌توانند به مبارزه با باکتری‌های بد در قسمت‌های مختلف بدن مانند روده کمک کنند.

تحقیقات نشان داده که ماست ممکن است به کاهش بوی بد دهان نیز کمک کند. یک مطالعه گفته که پس از ۶ هفته خوردن ماست، ۸۰ درصد از شرکت کنندگان بوی بد دهان‌شان کم شد. پروبیوتیک‌های موجود در ماست در کاهش شدت بوی بد دهان موثر هستند؛ بنابراین حداقل یک وعده در روز ماست ساده و بدون چربی بخورید.

۷. تاثیر شیر بر بوی بد دهان

شیر یک درمان شناخته شده برای بد بویی دهان است. به خصوص نوشیدن شیر پس از خوردن سیر می‌تواند به طور قابل توجهی بوی سیر را کم کند.
برای استفاده از این روش، یک لیوان شیر کم‌چرب یا پرچرب را در حین یا بعد از غذاهایِ حاوی غذا‌هایی با بوی تند مانند سیر و پیاز بنوشید.

۸. درمان گیاهی بوی بد دهان: دانه‌های رازیانه

از زمان‌های قدیم از دانه‌های رازیانه برای خوش‌بو کردن نفس استفاده می‌شد. در بخش‌هایی از هند، دانه‌های رازیانه بوداده هنوز به‌عنوان خوشبوکننده دهان برای بعد از شام استفاده می‌شود. این دانه‌ها طعم شیرینی دارند و حاوی اسانس‌های معطری هستند که به نفس رایحه‌ای تازه می‌بخشند.
دانه‌های رازیانه را می‌توان به‌صورت ساده، برشته یا آغشته به شکر مصرف کرد.

۹. نقش ویتامین سی موجود در پرتقال در کاهش بوی دهان

پرتقال نه تنها یک دسر سالم است، بلکه بهداشت دهان و دندان را نیز ارتقا می‌دهد. بسیاری از افرادی که بزاق کمی دارند و درنتیجه باکتری‌های بدبوی دهان‌شان شست‌وشو داده نمی‌شود، می‌توانند از پرتقال استفاده کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C به افزایش تولید بزاق کمک می‌کند که می‌تواند به از بین بردن بوی بد دهان کمک کند. پرتقال سرشار از این ویتامین است.

۱۰. زینک

نمک روی، یکی از مواد تشکیل دهنده برخی از دهانشویه‌ها و آدامس‌های جویدنی است که می‌تواند با بوی بد دهان مقابله کند. روی، باعث کاهش تعداد ترکیبات گوگردی در تنفس شما می‌شود. تحقیقات نشان داده که شستشوی منظم دهان با محلول حاوی روی می‌تواند در کاهش بوی بد دهان برای حداقل ۶ ماه موثر باشد.

همچنین می‌توانید مکمل‌های غذایی روی را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

۱۱. چای سبز

چای سبز یک درمان خانگی موثر برای بوی بد دهان است. تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز دارای خواص ضد عفونی کننده و خوشبو کننده است که می‌تواند به طور موقت نفس را خوشبو کند. نعناع اثرات مشابهی دارد؛ بنابراین یک فنجان چای نعناع سبز ممکن است یک خوشبو کننده ایده آل برای تنفس باشد.

قبل از خواب دو فنجان چای سبز دم کرده را در یخچال قرار دهید. چای خنک شده را در یک بطری آب بریزید و در طول روز به آرامی از آن بنوشید.

۱۲. تاثیر سیب بر بوی بد دهان

یک مطالعه معتبر نشان داد که سیب خام اثر قدرتمندی در برابر تنفس سیر دارد. برخی از ترکیبات طبیعی موجود در سیب، ترکیبات بدبو موجود در سیر را خنثی می‌کند. این میوه به ویژه برای افرادی که بوی سیر دهان‌شان طولانی‌مدت می‌ماند، مفید است، چراکه ترکیبات موجود در جریان خون را خنثی می‌کند، نه اینکه فقط بوی دهان را خوشبو کند. 

۱۳. از بین بردن بوی بد دهان در خانه با دهانشویه خانگی جوش شیرین

مطالعات نشان داده که جوش شیرین (که به‌عنوان بی‌کربنات‌سدیم نیز شناخته می‌شود)، می‌تواند به طور موثر باکتری‌های دهان را از بین ببرد. منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که خمیردندان‌هایی که حاوی غلظت بالایی از جوش شیرین هستند، به طور موثر بوی بد دهان را کاهش می‌دهند.

برای تهیه دهانشویه جوش شیرین، ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین را به ۱ فنجان آب گرم اضافه کنید. دهانشویه را حداقل ۳۰ ثانیه قبل از تُف‌کردن در دهان خود بچرخانید.

۱۳ درمان خانگی بوی بد دهان؛ با این روش‌ها برای همیشه از دهان بَدبو خلاص شوید!

۱۴. دهانشویه خانگی با سرکه

سرکه حاوی اسید طبیعی به نام اسید استیک است. باکتری‌ها دوست ندارند در محیط‌های اسیدی رشد کنند، بنابراین دهانشویه سرکه ممکن است رشد باکتری‌ها را کاهش دهد.

دو قاشق غذاخوری سرکه سفید یا سیب را به ۱ فنجان آب اضافه کنید. قبل از تف کردن، حداقل ۳۰ ثانیه غرغره کنید.

امیدواریم با این راه‌حل‌های خانگی بوی بد دهان را برای همیشه از بین ببرید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون