ماجرای کلاهبرداری دختر فرانسوی از مظفرالدین شاه در پاریس!

ماجرای کلاهبرداری دختر فرانسوی از مظفرالدین شاه در پاریس!
در جریان اقامت مظفرالدین شاه در پاریس، یک دختر فروشنده در جریان خرید یک اسلحه حدود ۴۰۰ فرانک از شاه ایران کلاهبرداری می‌کند
کد خبر: ۱۳۹۴
|
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰

زی‌سان: مظفرالدین شاه قاجار در خاطرات خود از دومین سفراش به فرنگ در ۱۲۸۰ هـ ش (۱۳۲۰ هـ ق– ۱۹۰۲ م) ماجرای کلاهبرداری یک دختر فروشنده از خود را در پاریس نقل می‌کند. 

به گزارش «زی‌سان»، او در خاطره منسوب به سه شنبه بیست و هشتم جمادی الاول می‌نویسد: 

«صبح از خواب که برخاستیم باران میامد و هوا باندازه‌ای کرم بود و خفه که اندازه نداشت تا وقت نهار در اطاق خودمان بودیم بعضی اسباب‌ها آورده بودند تماشا کردیم یک تفنگ آن دختره که تفنگ را فروخت خلاف قولی هم کرد اول گفت هزار و صد فرانک بعد که گفتیم خریدیم گفت هزار و پانصد فرانک. بعد ناظم الدوله آمد عرض کرد فردا برادر خدیو مصر میخواهد شرفیاب شود. فرمودیم بیاید. دکتر شنیدر دو سه تا صورت سیاه قلم ما را آورده بود یکیرا دستخط فرمودیم و بفخر الملک مرحمت فرمودیم یکی را هم استدعا کرد بهمان کسی که کشیده بود التفات فرمودیم. بعد از نهار قدری استراحت فرمودیم از خواب که برخاستیم نماز خواندیم و رفتیم پائین در اطاق بلیارد قدری بلیارد بازی کردیم با جناب اشرف اتابک اعظم، بعد آمدیم سوار شدیم و رفتیم بطرف بوادوبولن در میدان اسب دوانی که امروز اتومبیل دوانی بود، پیاده شدیم صندلی گذاشته بودند جمعیت زیادی هم از مرد و زن بودند. سی و پنج اتومبیل و دوچرخه بود که تک تک میدواندند مره گذاشته بودند بساعت نگاه میکردند هر کدام زودتر میرسیدند معلوم بود تندتر رفته اند آمدند یکی یکی و از جلو ما گذشتند بعضی از آن‌ها بطوری تند میگذشتند که مثل برق از جلو چشم عبور میکردند و آدمی که در او نشسته بود ابداً دیده نمیشد. دو تا از اتومبیل‌های موسیو سرپل معر که کردند خیلی تند مثل برق آمده. گذشتند بعد از اتمام اتومبیل دوانی آمدیم در یکی از عمارت‌های بواد و بولن چائی خوردیم و قدری راحت کردیم د آمدیم منزل شب را هم در منزل الحمد لله خیلی خوش گذشت.

ماجرای کلاهبرداری دختر فرانسوی از مظفرالدین شاه در پاریس!

به گزارش «زی‌سان»، مظفرالدین شاه که در دوره ولایت عهدی خود هیچ سفری به خارج از کشور نکرده بود، در دوران حکومت، سه بار به بهانه بیماری، ابتلا به نقرس، مداوا و استفاده از آب‌های معدنی به فرنگ سفر کرد.

اولین سفر خارجی مظفرالدین شاه در سال ۱۲۷۸ هـ ش (۱۳۱۸ ق- ۱۹۰۰ م) صورت گرفت.

در سال ۱۲۸۰ هـ ش (۱۳۲۰ ق- ۱۹۰۲ م) مظفرالدین شاه که نتوانسته بود در سفر اول خود از انگلستان دیدن کند، مجددا عازم اروپا شد. 

مظفرالدین شاه برای بار سوم هم به بهانه ابتلا به بیماری عازم اروپا شد.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون