چرا بریتانیایی‌ها در سمت چپ خیابان رانندگی می‌کنند؟/ کدام کشورها در سمت چپ خیابان رانندگی می‌کنند؟

چرا بریتانیایی‌ها در سمت چپ خیابان رانندگی می‌کنند؟/ کدام کشورها در سمت چپ خیابان رانندگی می‌کنند؟
آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بریتانیایی‌ها در سمت چپ رانندگی می‌کنند؟ در واقع یک دلیل تاریخی واقعی برای این وجود دارد.
کد خبر: ۹۷۸۰
|
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

زی‌سان: چرا انگلیسی‌ها سمت چپ می‌رانند؟ این امر یک دلیل تاریخی دارد: آزاد نگه داشتن دست برای شمشیر زدن! بیایید ببینم داستان چیست.

به گزارش زی‎سان، در قرون وسطی هرگز کسی نمی‌دانست که در سفر سواره، با چه کسی قرار است ملاقات کند. اکثر مردم راست دست هستند، بنابراین اگر غریبه‌ای از سمت راست عبور می‌کرد، نیاز بود که دست راست آزاد باشد تا در صورت لزوم بتوان از شمشیر استفاده کند.

در واقع، قانون «از سمت چپ برانید» حتی به گذشته بازمی‌گردد. باستان‌شناسان شواهدی را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد رومی‌ها گاری‌ها و واگن‌ها را در سمت چپ می‌راندند و مشخص است که سربازان رومی همیشه در سمت چپ رژه می‌رفتند.

این «قاعده راه» در سال ۱۳۰۰ پس از میلاد به طور رسمی تصویب شد. آن‌زمان، پاپ بونیفاس هشتم اعلام کرد تمام مسافرانی که به رُم سفر می‌کنند باید در سمت چپ حرکت کنند.

چرا انگلیسی‌ها در سمت چپ رانندگی می‌کنند؟

این امر تا اواخر دهه ۱۷۰۰ ادامه یافت، زمانی که واگن‌های بزرگ برای حمل‌ونقل کالا رایج شدند. این واگن‌ها توسط چندین جفت اسب کشیده می‌شد و صندلی راننده نداشت. در عوض، راننده برای کنترل اسب‌ها، در سمت چپ عقب، روی اسب می‌نشست و به این ترتیب دستی که شلاق را می‌گرفت، آزاد نگه می‌داشت.

به گزارش زی‌سان، این واگن‌های عظیم به بهترین وجه برای فضا‌های باز و فواصل زیاد کانادا و ایالات متحده مناسب بودند. در نتیجه قانون راندن در چپ، در سال ۱۷۹۲ در پنسیلوانیا به تصویب رسید. بعداً بسیاری از ایالت‌های کانادا و ایالات متحده از آن پیروی کردند.

در فرانسه، فرمانی در سال ۱۷۹۲ دستور داد که ترافیک با حق «مشترک» حفظ شود و ناپلئون بعداً این قانون را در تمام مناطق فرانسه اجرا کرد.

چرا انگلیسی‌ها در سمت چپ رانندگی می‌کنند؟

در بریتانیا برای این واگن‌های عظیم، تماس چندانی با واگن‌هایی که از روبه‌رو می‌آمدند وجود نداشت. وسایل نقلیه کوچکتر بریتانیایی نیز صندلی‌هایی برای نشستن راننده پشت اسب‌ها داشتند. از آنجاکه اکثر مردم راست دست هستند، راننده در سمت راست صندلی می‌نشست تا دست شلاق او آزاد باشد.

ازدحام ترافیک در لندن قرن هجدهم منجر به تصویب قانونی شد که بر اساس آن تمام ترافیک پل لندن در سمت چپ باقی می‌ماند تا از برخورد‌ها کاسته شود. این قانون در قانون بزرگراه در سال ۱۸۳۵ گنجانده شد و در سراسر جهان به تصویب رسید.

در قرن بیستم حرکتی به سمت هماهنگ سازی قوانین راه در اروپا وجود داشت و تغییر تدریجی از رانندگی در سمت چپ به راست آغاز شد. آخرین اروپایی‌هایی که از چپ به راست تغییر کردند، سوئدی‌ها بودند که با شجاعت یک شبه این تغییر را در داگن در سپتامبر ۱۹۶۷ انجام دادند. در ساعت ۴:۵۰ صبح، تمام ترافیک سوئد به مدت ده دقیقه قبل از شروع مجدد متوقف شد، این بار در سمت راست رانندگی کردند.

چرا انگلیسی‌ها در سمت چپ رانندگی می‌کنند؟

به گزارش زی‌سان، امروزه تنها ۳۵ درصد کشور‌ها در سمت چپ رانندگی می‌کنند. این کشور‌ها شامل هند، اندونزی، ایرلند، مالت، قبرس، ژاپن، نیوزیلند، استرالیا و اخیراً ساموآ در سال ۲۰۰۹ هستند. بیشتر این کشور‌ها جزایر هستند، اما در جایی که مرز‌های زمینی نیاز به تغییر از چپ به راست دارند، معمولاً با استفاده از قوانین ترافیکی مانند چراغ ها، پل‌های متقاطع، سیستم‌های یک طرفه یا موارد مشابه این کار انجام می‌شود.

tags # انگلیس
سایر اخبار
نظرات بینندگان
Iran (Islamic Republic of)
person
مصطفی
cm_time
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
cm
با اینکه در تکنولوژی پیشرفته هستند اما عقل ندارند و نمی‌فهمند که دیگر شمشیر کارایی ندارد و باید قانون رانندگی در سمت چپ را اصلاح کنند
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۱
گوناگون