مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری خود پیرامون بررسی بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران، گفت: در هفته گذشته بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران در شورای اسلامی به تصویب رسید و در زمان مقرر خود اعلام شد و با برنامهریزیهایی که انجام دادیم، امیدواریم شهرداری بتواند تفاهم نامه و قراردادهای خود را منعقد و در سال مالی جدید کارهای خود را آغاز کند.
چمران گفت: بودجه امسال نیز همانند سال گذشته توجه جدی به معضلات شهر تهران داشت و در جلساتی که داشتیم برنامه ریزی لازم انجام و بودجه ریزی براساس اولویتها صورت گرفت. سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر ۵۰ هزار میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل اختصاص یافت. همچنین در متمم بودجه نیز به این حوزه توجه ویژهای صورت گرفت، که منجر به قراردادهای خوبی در این حوزه شده است.
او با بیان اینکه امسال نتیجه قراردادها را ندیدیم، اما سال آینده امیدواریم شاهد توسعه این ناوگان باشیم، گفت: بودجه امسال ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بود که ۱۵ هزار میلیارد برای بحث حمل و نقل اضافه دیده شده است، منابع و مصارف به خوبی در نظر گرفته شده است و بودجه به ۱۵۰ هزار و اندی رسید و تصویب شد و بعد از طی مراحل اداری ابلاغ خواهد شد. ۱۴ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل و ۱۰ هزار میلیارد نیز برای خدمات شهری است که به سقف بودجه اضافه کردیم. نزدیک به ۷۳ هزار میلیارد تومان از کل بودجه دیده شده و نیمی از بودجه ۱۴۰۳ برای توسعه حمل و نقل عمومی است.
رئیس شورای شهر تهران افزود: نسبت به سال گذشته سعی کردیم از مصارف هزینهای و یا هزینههای جاری بکاهیم و به اعتبارات عمرانی بیفزاییم. درصد هزینههای جاری را نسبت به سال قبل کمتر کردیم.
چمران درباره سهم بودجه هر بخش توضیح داد: سهم ماموریتها در بودجه مختلف بوده؛ بودجه فرهنگی ۱۰ درصد، حمل و نقل ۴۸ درصد، خدمات شهری ۱۵ درصد، ایمنی و مدیریت بحران ۵ درصد، معماری و شهرسازی ۲ درصد، توسعه مدیریت هوشمندسازی ۲۰ درصد است.
او با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰ درصد بودجه به اعتبارات هزینهای اختصاص داشت، گفت:، اما امسال سهم این بخش ۳۶ درصد است و بقیه بودجه به تملک دارایی سرمایهای و مالی اختصاص دارد. ما باید از هزینههای جاری شهرداری بکاهیم و به هزینههای عمرانی بیفزاییم که این حرکت خوبی است.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: این بودجه کمک خواهد کرد که بسیاری از مسائل باقی مانده شهر حل شود، برای پروژههای عمرانی با جزییات زیاد برنامهریزی شده و متن بودجه بعد از طی مراحل قانونی در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.
چمران تأکید کرد: قطعاً ما باز هم مشکل خواهیم داشت و باید تلاش کنیم که محقق شود؛ شهرداری رقم بیشتری پیشنهاد داده بود و شورا رقم ۱۷۰ همتی را به ۱۵۰ همت کاهش داد.
رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ثبت هزینهها به سرعت عملی نمیشود، گفت: در مواردی ثبت هزینههای پروژههای عمرانی به سال بعد موکول میشود و این موضوع همواره وجود داشته است.
او با بیان اینکه عوارض اضافه بر طرح جامع شهر و تراکم و یا جرائمی که بر اساس تخلف اخذ میشود، درآمد ناپایدار است، یادآور شد: تمام درآمدهای حوزه شهرسازی ناپایدار نیست. برخی از نقاط شهر نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و ما ظرفیت نوسازی و بازسازی زیادی داریم. این موارد درآمدهایی است که باید ایجاد شود.
چمران تأکید کرد: افزایش عوارض به همین دلیل از میزان حقوق کارمندان کمتر بود؛ تلاش بر این بود که کسی که بیشتر ساخت و ساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده، عوارض بیشتری بپردازد. عوارض بخش اول عوارض پایدار است که متأسفانه این عوارض پایدار هنوز افزایش خوبی نداشته و البته از ابتدا نیز کم بوده است.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در برخی سالها فیش عوارض نوسازی چاپ نشده بود، گفت: این موضوع مطرح میشد که هزینه عوارض پایدار از هزینه چاپ فیشهای عوارض کمتر است.
او ادامه داد: افزایش عوارض به صورت پنج ساله انجام شد؛ البته این افزایش با نرخ تورم همسان نیست. رقم عوارض مقداری افزایش یافته است. نباید در زمان آغاز ساخت یک ساختمان تمام پول را از مالکان گرفت. بیمه، شهرداری و بخشهای مختلف در ابتدای ساخت، رقم بالایی اخذ میکنند و میگویند: برو بساز!
چمران با تأکید بر اینکه امیدواریم به تدریج اخذ عوارض پایدار افزایش یابد، تصریح کرد: ۳۶ درصد از اعتبارات بودجه هزینهای و مابقی آن عمرانی است.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از شرکتهای داخلی تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده است، اظهار کرد: تعدادی از اتوبوسها نیز در حال تست است و سال آینده وارد ناوگان خواهد شد. شهرداری قراردادها را منعقد کرده و مبالغ را پرداخت کرده است.
او با تأکید بر اینکه میتوان این وعده را داد که سال آینده وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر خواهد بود، گفت: در حوزه مسکن نیز برنامههای زیادی در نظر گرفته شده است. بنیاد و شهرداری برنامههای مشترک را اجرا خواهند کرد که در کاهش اجاره بها مؤثر خواهد بود، اما، چون عملیاتی نشده جزئیات بیشتری را نمیتوان ارائه کرد.
چمران با بیان اینکه حضور چینیها برای ساخت مسکن هنوز در حد تفاهم نامه است، تصریح کرد: به محض اینکه این تفاهم نامهها به قرارداد تبدیل شود، جزئیات آن اعلام خواهد شد.
چمران با بیان اینکه ما هم از خدا میخواهیم شهر ارزان اداره شود، تأکید کرد: تلاش ما بر این است که شهر در بخشهای مختلف ارزان اداره شود. تلاش این بوده که برای مثال در بخش خدمات شهری با پیمانکارانی قرارداد منعقد شود که قیمتها ارزانتر تمام شود و امیدواریم تمام دستگاهها پای کار بیایند تا شهر را برای مردم ارزانتر کنیم.
رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه برخی اموال باید فروخته شود، تصریح کرد: برخی از این اموال ضرورت نگهداری برای شهرداری ندارد. وقتی ملکی خوب باشد حفظ خواهد شد تا از آن درآمد حاصل شود. اینگونه نیست که داراییهای شهر را به فروش بگذاریم و قطعاً مواردی که برای شهر ارزشمند و درآمدزاست، به فروش نخواهد رسید. مواردی به صورت پایاپای به فروش میرسد و درآمد حاصل از آن صرف توسعه شهر خواهد شد.
او با بیان اینکه ۱۲ هزار میلیارد یورو برای توسعه حمل و نقل عمومی و دیگر بخش هاست، اظهار کرد: دولت برای مترو حداقل نیمی از هزینهها را پرداخت خواهد کرد و بخشی از آن را شهرداری پرداخت میکند. رقم قراردادهای چین توسط دولت، بخش خصوصی خارجی و بخش خصوصی داخلی پرداخت خواهد شد و فراتر از بودجه شهرداری است.
چمران با بیان اینکه پروژه امتداد بزرگراه یادگار امام در سال آینده بودجه خوبی را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: اگر معارضین پروژه بزرگراه شهید بروجردی برطرف شود، سال آینده به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید. برای بزرگراه شهید شوشتری نیز اعتبار ویژهای پیش بینی شده و فاز اول آن سال آینده اجرایی خواهد شد.
رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بنده وعدهای نمیدهم، گفت: بنده در مورد کارهایی که انجام شده، صحبت کردم. شهرداری حتی برای اتوبوس برقی نیز قرارداد بست و عملیاتی شده، اما خودروساز اعلام کرده که تا پایان سال آینده اتوبوس تحویل میدهد. ما حتی اگر قیمت اتوبوس داخلی گرانتر باشد ترجیح میدهیم که از تولید داخلی حمایت کنیم.
او افزود: قراردادهایی که در داخل کشور منعقد شد گرانتر است و باز هم تأکید میکنیم که از شرکتهای داخلی خریداری شود. شرکتهای خارجی نیز پس از جبران ضرورتهای فعلی باید انتقال تکنولوژی را در پیش بگیرند.
چمران با بیان اینکه زمانی خرید خارجی انجام میشود که ببینیم اتوبوس تأمین نمیشود، گفت: بیشترین اتوبوس داخلی تحویلی ۵۰ دستگاه است و از همان خودروساز نیز تشکر میکنیم؛ چراکه میدانیم تمام توان خود را به کار گرفتند تا همین میزان اتوبوس را نیز تحویل دهند. برخی خودروسازان نیز ۳۵ دستگاه میتوانند تحویل دهند. تعدادی از اتوبوسها وارد خطوط شده و پس از این نیز به تدریج اتوبوسها وارد خواهد شد.
او تأکید کرد: تلاش بر این است که با کمک مپنا و جهاد دانشگاهی اتوبوسهای برقی در داخل کشور تولید شود. در بخش داخلی به برخی خودروسازان برای ایرادات اتوبوسها هشدار داده شد و خودشان نیز میدانند و برای رفع آن تلاش میکنند. ما نیز به آنها کمک میکنیم تا ایرادات را رفع کنند. ما اتوبوس خارجی معیوب نداریم و تنها چند دستگاه وارد شده که به صورت آزمایشی در حال فعالیت هستند. شرکت خارجی این تضمین را داده که در صورت وجود مشکل، اتوبوسهای جایگزین را تأمین کند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: شرکتی که ما در چین با آن قرارداد بسته ایم روزانه ۴۵۰ دستگاه اتوبوس میسازد و نه تنها برای ما بلکه برای اروپا و آمریکا نیز اتوبوس تولید میکند؛ البته قیمت آن اتوبوسها بالاتر است.
او ابراز امیدواری کرد که اتوبوسها به موقع تحویل داده شود و تا پایان سال آینده دو هزار دستگاه اتوبوس تولید داخلی به ناوگان وارد شود.
چمران با بیان اینکه قراردادهای تولید واگن نیز منعقد شده است، خاطرنشان کرد: کارسازیها صورت گرفته و ساخت واگنهای مترو در حال انجام است.
منبع: همشهری آنلاین