دلار به کانال ۵۶ هزار تومان بازگشت

بازگشت رکود به بازار ارز با پول‌های زنجانی و فشار بازارساز

بازگشت رکود به بازار ارز با پول‌های زنجانی و فشار بازارساز
برخی تحلیلگران افزایشی بازار می‌گویند نوسان و اصلاح در بازار ارز ممکن است تا انتخابات ادامه یابد و پس از آن با نزدیک شدن بازار به آخر سال دوباره روند صعودی به خود خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۹۹۵
|
۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

زی‌سان: یک هفته مانده به انتخابات مجلس بازار ارز وارد فاز کاهشی شده است. دلار آمریکا روز گذشته به کانال ۵۶ هزار تومان بازگشت. دلار روز گذشته حدود ۵۶۵۰۰ تومان امله شد و امروز اندکی رشد داشت و در محدوده ۵۶۷۰۰ تومان قیمت خورد.

به گزارش زی سان، در بازار طلا هم سکه امامی به ۳۲ میلیون ۷۰۰ هزارتومان رسیده است. سکه طرح قدیم ۳۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۱ میلیون و ۵۰۰ را تومان و سکه گرمی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خوردند.

اونس طلا در بازار جهانی هم ۲۰۲۹ دلار قیمت خورد. طلای ۱۸ عیار در بازار تهران ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان و طلای ۲۴ عیار ۳ میلیون و ۷۴۳ هزار تومان معامله شدند.  

 روز گذشته فرزین رییس کل بانک مرکزی برای فعالان اقتصادی خط وشان کشید و در همایشی گفت: «ریال امروز جایگزین پیدا کرده است و خبر‌هایی می‌شنویم که فلان اصناف از دلار، شمش و رمزارز استفاده می‌کنند و با افتخار نیز اعلام می‌کنند؛ نهاد قضایی باید ورود کند. کسی حق ندارد در مبادلات کشور از ارزی غیر ریال استفاده کند باید از ریال استفاده کرد.»  فرزین همچنین گفته است به‌دلیل تحریم‌ها از سوئیفت استفاده نمی‌کنیم. به جای سوئیفت از ابزار‌های دیگری استفاده می‌کنیم و ابزار مالی خودمان را داریم. چه اشکالی دارد که FATF خودمان را داشته باشیم.  

همچنین رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این که ایران کماکان در حال انجام غنی‌سازی در سطحی فراتر از نیاز‌های صلح‌آمیز است گفت که قصد دارد ماه آینده میلادی به تهران سفر کند.

اما خبری که بیش از همه مورد توجه بازار قرار گرفت این بود که دو روز پیش بدهی بابک زنجانی وصول شد و خبر‌ها از سطح دارایی‌های وصول شده باعث شد تا ریزش دلار از محدوده مقاومتی به همین خبر نسبت داده شود.

در همین رابطه عضو اتاق بازرگانی با اشاره به واریز ۲ میلیارد دلار بدهی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی گفت: «قطعاً این موضوع در شرایط کنونی و روز‌های پایانی سال تأثیر مثبتی بر توان مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی خواهد داشت.»

برخی تحلیلگران افزایشی بازار می‌گویند نوسان و اصلاح در بازار ارز ممکن است تا انتخابات ادامه یابد و پس از آن با نزدیک شدن بازار به آخر سال دوباره روند صعودی به خود خواهد گرفت.

از سوی دیگر امروز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:«با توجه به نرخ تورم حال حاضر نیز به‌نظر می‌رسد تداوم حضور نرخ دلار در سطوح قیمتی حال حاضر رفتار معقولی باشد؛ چرا که فشار بیش از حد برای کاهش نرخ ارز می‌تواند ذخایر ارزی کشور را تهدید کند.»

تجارت نیوز هم در گزارشی تحلیل کرد: «معامله‌گران نوسانات رفت و برگشتی کنونی قیمت دلار را به مثابه یک روند در نظر نمی‌گیرند، اما سیگنال‌های سیاسی، معامله‌گران بازار ارز را دست به عصا کرده و بزرگان این بازار ترجیح می‌دهند تا حصول نتیجه قطعی از برخی تصمیمات سیاسی روی سرمایه‌هایشان ریسک خاصی نکنند.»

معامله گران می‌گویند بازارساز با سیاست‌ها انقباضی، ارزپاشی و خط و نشان کشیدن و رفتارهای پلیسی تمام تلاشش را می‌کند تا فعلا بازار دلار را در آرامش نگه دارد.

در بازار طلا و سکه هم آرامش نسبی حاکم است. دیروز هم نهمین حراج شمش طلا برگزار شد که طی آن ز مجموع عرضه ۱۴۳ قطعه شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار، ۱۲۴ قطعه شمش طلای استاندارد مورد معامله طرفین قرار گرفت.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: