بازیگر نقش سنجرخان وزیری کیست؟

بازیگر نقش سنجرخان وزیری کیست؟
سنجرخان وزیری، ملقب به «سردار اکرم»، یکی از قهرمانان کُرد است که به دلیل رشادت و مقاومتش مقابل استعمار و نیرو‌های انگلیسی و روسی مشهور است. در این مطلب شرح زندگی و رشادت‌های سنجرخان آمده است.
کد خبر: ۷۹۹۰
|
۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

سریال «سنجرخان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بالاخره بعد از چندسال روی آنتن شبکه یک رفت. در خلاصه داستان سریال سنجرخان آمده است:

 «سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم، در زمانی که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده بودند، با آگاهی از عمق بحران و فشار‌های زیاد اشغالگران، ابتدا با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و کسب اجازه، درخواست اذن جنگ کرد و بعد از ناامید شدن از حمایت آنها، در آغاز کار، به جنگ با قشون انگلستان برخاست و با شکست انگلیسی‌ها، راه جنگ با روس‌ها برای او هموارتر شد. او با اتکا به نیرو‌های مردمی روستا‌های اطراف سنندج، راهی میدان نبرد با روس‌ها شد.»

بازیگر نقش سنجرخان وزیری کیست؟

سنجرخان وزیری چطور کشته شد؟

بعد از سردار محی رشتی، در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی علی محمد خان شریف الدوله بنی آدم که از اهالی خراسان بود حاکم سنندج شد. او مردی قسی القلب بود و با مکر و نیرنگ خیلی از خوانین منطقه را از میان برداشت.

شریف الدوله با مکر و نیرنگ از در آشتی با قبایل مندمی و گلباغی در آمد و سنجرخان که مورد احترام و اعتماد گلباغی‌ها و مندمی‌ها بود را به عنوان وجه الضمان، به همکاری دعوت کرد. سنجرخان که از قتل و کشت و کشتار در منطقه بیزار بود و می‌دانست اگر شریف الدوله به این قبایل حمله کند به زن و بچه و پیر و جوان آن‌ها رحم نخواهد کرد قول همکاری داد و با تنی چند راهی منطقه شدند و به طرف آن‌ها حرکت کردند درجریان این به اصطلاح مذاکره شریف الدوله به این قبایل حمله می‌کند و به آن‌ها شبیخون می‌زند سنجر خان اعتراض کرده و آنهار را ترک می‌کند و می‌گوید: من در چنین جنایتی شرکت نخواهم کرد.

شریف الدوله از این جور حرکات سنجرخان به شدت عصبانی شد و کینه ۱۰ برابر از او به دل گرفت؛ شریف الدوله و آصف دیوان این کار‌ها را بهانه کردند و نقشه قتل سنجرخان را کشیدند و سرانجام خلیل خان به آصف دیوان می‌گوید که در قبال اختیاراتی که شریف الدوله در اختیارم قرار بدهد حاضرم برادرم سنجرخان را از میان بردارم.

سرانجام در محرم سال ۱۳۳۷ هجری قمری (برخی سال‌های ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ را هم عنوان می‌کنند) خلیل خان طی یک توطئه سنجرخان را به عمارت خود دعوت می‌نماید و او را به قتل می‌رساند.

بازیگر نقش سنجرخان وزیری کیست؟

بازیگر نقش «سنجرخان» کیست؟

نقش سنجرخان را فرشید گویلی، بازیگر محلی کُردزبان، ایفا می‌کند. فرشید گویلی اهل سنندج است و سال ۱۳۵۴ به دنیا آمد. او سابقه بیش از ۲۵ سال فعالیت نمایشی دارد و در فیلم «برایت انار دان کرده بودم» و سریال «زریان» بازی کرده است. فرشید گویلی استاد دانشگاه است و در رشته بازیگری و تئاتر تدریس می‌کند.

گویلی درباره بازی در نقش «سنجرخان» گفته است: زمانی که بچه بودم همیشه از شخصیت سنجرخان وزیری زیاد شنیده بودم که چقد قهرمان و شجاع بوده است و همیشه دوست داشتم روی بتوانم مثل او باشم و وقتی که این نقش به من واگذار شد خیلی خوشحال شدم و تحقیقاتم را درباره این شخصیت آغاز کردم تا بتوانم به خوبی نقش این شخصیت را بازی کنم. سعی کردم که جهان نقش را بشناسم. برای تحقق این هدف هم مستندات موجود پیرامون سنجرخان را مطالعه و سعی کردم که نقش را به شخصیت خود نزدیک کنم.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون