قیمت انواع ارز و سکه در بازار ریخت

هفت دلیل کاهش قیمت سکه و دلار

هفت دلیل کاهش قیمت سکه و دلار
با وجود اینکه آمریکا به مواضع گروه‌های مورد حمایت ایران در سوریه، عراق و یمن حمله کرده، اما ایران واکنش تندی نشان نداده است و از طرف دیگر جنس حملات آمریکا هم نشان می‌دهد طرفین مایل نیستند نزاع بالا بگیرد. این یک سیگنال کاهشی برای بازار‌ها تلفی می‌شود.  
کد خبر: ۵۸۹۸
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

زی‌سان: در سه روز اخیر قیمت‌ها در بازار سکه، طلا و ارز کاهش قابل توجهی داشته و نرخ سکه امامی به سطح ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده قیمت دلار آمریکا هم در محدوده ۵۶۴۰۰ تومان قرار دارد.

به گزارش زی‌سان، براساس گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران امروز سکه طرح قدیم ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ریع سکه ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت خوردند.

طلای ۱۸ عیار در بازار تهران ۲ میلیون و ۷۸۳ هزار تومان و طلای ۲۴ عیار ۳ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان معامله شدند.

بازار جهانی امروز تعطیل است اما آخرین قیمت اونس ۲۰۳۹ دلار است.

در بازار ارز هم شرایط به همین شکل است با تخلیه ریسک‌های سیاسی انواع ارز از قیمت‌های قبلی خود عقب نشینی کردند و حالا بازار به تعادل نسبی رسیده است.

نرخ دلار آمریکا در بازار تهران امروز به محدوده ۵۶،۴۰۰ تومان رسید. یورو هم در محدوده ۶۰،۹۰۰ تومان معامله شد.

درهم امارات هم در حدود ۱۵،۵۰۰ تومان قیمت خورد. دیگر ارز‌ها هم شاهد کاهش قیمت بودند.

چرا بازار‌ها کاهشی شدند؟

چند دلیل عمده برای کاهش نرخ از، طلا و سکه می‌توان در نظر گرفت.

اول: اینکه تقاضای فصلی در بازار افت کرده است. در پایان سال چینی تسویه حساب شرکت‌های چینی با طرف‌های ایرانی جریان داشت که همین باعث افزایش تقاضای ارز در بازار تهران شده بود، حالا تسویه حساب‌ها پایان یافته و به همین دلیل تقاضای ارز در بازار کمتر شده است.

دلیل دوم؛ تغییر سیاست بانک مرکزی در افزایش ۳۰ درصدی نرخ بهره است که سیاستی انقباضی است و می‌تواند حجم نقدینگی در جامعه را کاهش دهد.

 سوم؛ کاهش تنش‌های ژئوپلتیک در منطقه است. با وجود اینکه آمریکا به مواضع گروه‌های مورد حمایت ایران در سوریه، عراق و یمن حمله کرده، اما ایران واکنش تندی نشان نداده است و از طرف دیگر جنس حملات آمریکا هم نشان می‌دهد طرفین مایل نیستند نزاع بالا بگیرد. این یک سیگنال کاهشی برای بازار‌ها تلقی می‌شود.  

چهارم؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده ایران سرعت تولید غنی‌سازی ۶۰ درصدی را اندکی کاهش داده است. این خبر از دیروز با تیتر پالس مثبت ایران به واشنگتن دست به دست می‌شد و معامله گران به آن توجه نشان دادند.

پنجم؛ خبری هم در بازار منتشر شده است که فروش دلار سهمیه‌ای از سر گرفته شده و هر کس با کارت ملی خود می‌تواند ۵ هزار دلار خرید کند.

ششم؛ ادامه حراج طلا و سکه هم در بازار اثر گذاشته و اندکی به تقاضای موجود پاسخ داده است.

هفتم؛ رشد چشمگیر قیمت دلار و سکه در دو هفته اخیر بود. پس از این رشد به لحاظ تکنیکال طبیعی است که بازار اصلاح شود و قیمت‌ها کاهش یابند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: