۱۲ خاصیت فوق العاده قهوه

فواید قهوه شما را عاشق می‌کند! هیچ‌وقت این نوشیدنی را از زندگی‌تان حذف نکنید!

فواید قهوه شما را عاشق می‌کند! هیچ‌وقت این نوشیدنی را از زندگی‌تان حذف نکنید!
خاصیت قهوه یکی-دوتا نیست. قهوه را فقط یک نوشیدنیِ خوشمزه و پرانرژی برای بیدارشدن از خواب ندانید، چون قهوه از کنترل دیابت نوع دو گرفته تا کاهش خطر سرطان فایده دارد. بیایید با 12 فایده آن آشنا شویم.
کد خبر: ۳۷۲
|
۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷

زی‌سان: اگر شما هم (مثل عاشقان دیگر قهوه در سراسر جهان!) نمی‌توانید زندگی را بدون یک فنجان قهوه صبحگاهی تصور کنید، خبر‌های خوب زیادی برای‌تان داریم. فواید قهوه همه‌چیز را برای این عشق توجیه می‌کند!

خاصیت قهوه نه تنها باعث می‌شود که یک نوشیدنیِ خوشمزه و پرانرژی برای بیدارشدن از خواب داشته باشید، بلکه شما را با فهرست روبه‌رشدی از فواید قهوه روبه‌رو می‌کند؛ از کنترل دیابت نوع دو گرفته تا کاهش خطر سرطان. پس با ما همراه باشید.

 

فواید قهوه که اگر بدانید بیش‌تر از قبل عاشقش می‌شوید!

به‌طور کلی، یک فنجان ساده قهوه، سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد مضر مقابله می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد و در برابر انواع بیماری‌ها از شما محافظت می‌کند. اما بیایید دقیق‌تر و مورد به مورد خاصیت قهوه را بررسی کنیم.

فواید قهوه شما را عاشق می‌کند! هیچ‌وقت این نوشیدنی را از زندگی‌تان حذف نکنید!

۱. افزایش سطح انرژی

احتمالا این اولین فایده‌ای است که همه از قهوه سراغ داریم. قهوه کافئین دارد. به همین دلیل یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که توانایی دارد با خستگی و افزایش سطح انرژی مبارزه کند.

دلیل این امر این است که کافئین گیرنده‌های یک انتقال‌دهنده عصبی به نام آدنوزین (Adenosine) را مسدود می‌کند و این باعث افزایش سطح سایر انتقال‎دهنده‌های عصبی در مغز شما می‌شود که سطوح انرژی مثل دوپامین را تنظیم می‌کنند.

یک مطالعه کوچک نشان داده که مصرف کافئین زمان خستگی را در طول یک ورزش دوچرخه سواری تا ۱۲ درصد افزایش خواهد دارد و خستگی را در شرکت‌کنندگان کم می‌کند.

مطالعه دیگری نیز یافته‌های مشابهی داشت و گزارش داد که مصرف کافئین قبل و در طول بازی گلف باعث بهبود عملکرد، افزایش سطح انرژی ذهنی و کاهش احساس خستگی می‌شود.

 

۲. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو

بنابر تحقیقات، نوشیدن قهوه بدون شکر، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو در طولانی‌مدت همراه است. بررسی‌ها و مطالعات می‌گویند که هر فنجان قهوه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را ۶% کاهش دهد.

تصور می‌شود که این به دلیل توانایی قهوه در حفظ عملکرد سلول‌های بتا در لوزالمعده است که مسئول تولید انسولین برای تنظیم سطح قند خون هستند.
 از طرفِ دیگر آنتی اکسیدان موجود در قهوه احتمالا روی حساسیت انسولین، التهاب و متابولیسم تأثیر می‌گذارد که همه‌اشان در ایجاد دیابت نوع ۲ نقش دارند.

 

۳. حفاظت از مغز با قهوه

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که قهوه ممکن است به محافظت در برابر برخی از اختلالات عصبی مثلِ بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک کند.

همچنین بر اساس بررسی‌ها کسانی‌که به طور منظم کافئین مصرف می‌کنند، به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را در خوشان کم می‌کنند. حتی جالب است که بدانید اگر فردی مبتلا به پارکینسون باشد و قهوه بخورد می‌تواند پیشرفت بیماری را در طول زمان آهسته کند.

بررسی‌های دیگر با مطالعه روی افراد زیاد نشان داده‌اند که هرچقدر افراد قهوه بیشتری مصرف کنند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در آن‌ها کاهش می‌یابد. کم‌تر کردن خطر زوال عقل هم از فواید و خواص قهوه است.

فواید قهوه شما را عاشق می‌کند! هیچ‌وقت این نوشیدنی را از زندگی‌تان حذف نکنید!

۴. کاهش چربی بدن

برخی از پزشکان می‌گویند که کافئین ممکن است باعث افزایش وزن سالم شود و خطر برخی بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن مانند مشکلات قلبی را با حمایت از سلامت روده و تغییر ذخیره‌سازی چربی، که همگی با مدیریت وزن مرتبط هستند، کم کند. مشاهدات هم این موضوع را تایید می‌کنند.

محققان در یک بررسی که سال ۲۰۱۹ انجام شد، فهمیدند که سطوح بالاتر مصرف قهوه با کاهش سطح چربی بدن (به ویژه در مردان) مرتبط است. تحقیقات بیشتر در سال ۲۰۲۰ همین تأثیر را در زنان هم نشان دادند.

 

۵. کاهش افسردگی

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند با کاهش خطر افسردگی مرتبط باشد. طبق داده‌های یک بررسی هر فنجان قهوه‌ای که مردم در روز مصرف می‌کنند، با ۸% کاهش خطر افسردگی مرتبط است.

مطالعات همچنین نشان داده که نوشیدن حدودا چهار فنجان قهوه در روز در مقایسه با نوشیدن فقط یک فنجان در روز، خطر ابتلا به افسردگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

همچنین، یک مطالعه دیگر روی بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر نشان داده که نوشیدن قهوه با کاهش خطر مرگ ناشی از خودکشی در ارتباط است.

 

۶. خوردن قهوه و افزایش فعالیت بدنی

محققان در یک مطالعه که سال ۲۰۱۸ انجام شد به این نتیجه رسیدند که مصرف قهوه با افزایش فعالیت بدنی مرتبط است. آن‌ها دریافتند زنانی‌که در روز یکی‌-دو فنجان قهوه می‌نوشند، ۱۷% بیشتر از زنانی که قهوه نمی‌خوردند، فعالیت بدنی دارند.

فواید قهوه شما را عاشق می‌کند! هیچ‌وقت این نوشیدنی را از زندگی‌تان حذف نکنید!

۷. محافظت از کبد

متخصصان می‌گویند که مصرف قهوه می‌تواند از سلامت کبد حمایت کند و در برابر بیماری‌های کبدی از افراد محافظت کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که نوشیدن دو وعده قهوه در روز می‌تواند منجر به کاهش زخم کبد و سرطان کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد شود.

همچنین بنابر تحقیقات هرچقدر مردم قهوه بیشتری بنوشند، خطر مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی کمتر خواهد شد. دوستداران قهوه ممکن است از دانستن این موضوع خوشحال شوند که نوشیدن چهار فنجان در روز خطر ابتلا به آن را تا ۷۱ درصد کم می‌کند.

 

۸. افزایش سلامت قلب

قهوه می‌تواند به محافظت در برابر بیماری قلبی و بهبود سلامت قلب کمک کند. بیماری‌های قلبی-عروقی عامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. از آن‌جایی که قهوه از سلامت قلب محافظت می‌کند، خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی را هم کاهش می‌دهد.

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ اشاره کرده افرادی‌که سه تا پنج فنجان قهوه در روز می‌نوشند، ۱۵% کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.
مطالعه بزرگ دیگری در سال ۲۰۲۱ روی بیش از ۲۱۰۰۰ نفر از این یافته‌ها حمایت کرده و نتیجه گرفته که افزایش مصرف قهوه به طور قابل توجهی خطر نارسایی قلبی را کم خواهد کرد.

 

۹. کاهش فشار خون و قهوه

علاوه بر محافظت از قلب، قهوه فشار خون را هم کاهش می‌دهد. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، محققان دریافتند که نوشیدن هفت فنجان در روز به معنی کاهش نُه‌درصدیِ خطر ابتلا به فشار خون بالاست.

 

۱۰. افزایش طول عمر

برخی از تحقیقات نشان داده که قهوه به دلیل مزایای بالقوه فراوانی که برای سلامتی دارد، می‌تواند به افزایش طول عمر هم کمک کند.

به عنوان مثال، یک بررسی از ۴۰ مطالعه منتج به این شد که نوشیدنِ روزانه دو تا چهار فنجان قهوه، البته بدون در نظر گرفتن عواملی مثلِ سن، وزن و مصرف الکل، با کاهش خطر مرگ مرتبط است.

فواید قهوه شما را عاشق می‌کند! هیچ‌وقت این نوشیدنی را از زندگی‌تان حذف نکنید!

۱۱. بهبود سلامت اسپرم با قهوه

یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ نشان داد که میانگین تحرک اسپرم، متناسب با مصرف قهوه افزایش می‌یابد. حتی مردانی که بیش از شش فنجان در روز می‌نوشیدند، تحرک اسپرم بیشتری نسبت به افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند، داشتند.

از طرف دیگر باید بدانید که قهوه با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است.

 

۱۲. قهوه و افزایش سلامت پوست

فایده قهوه برای پوست هم اثبات شده است. دانه‌های قهوه حاوی کافئین و پلی‌فنول‌هایی مانند اسید‌های کلروژنیک (CGA) هستند که می‌توانند اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی داشته باشند و از پوست محافظت کنند.

استفاده از قهوه مایع روی پوست یا به عنوان اسکراب (که با تفاله قهوه درست می‌شود)، می‌تواند به مشکلات پوستی همچون اگزما، پسوریازیس و آکنه کمک کند. مصرف قهوه همچنین با کاهش خطر سرطان پوست مرتبط است.

فواید قهوه شما را عاشق می‌کند! هیچ‌وقت این نوشیدنی را از زندگی‌تان حذف نکنید!

مضرات قهوه چیست؟

حالا که می‌دانیم خاصیت قهوه چیست بیایید ببینم ضرر‌هایی هم دارد یا نه؟

به‌طور کلی قهوه و چای نوشیدنی‌های فوق‌العاده سالمی هستند. مطالعات تاکید کرده‌اند که مصرف قهوه در مقادیر کم تا متوسط ​​برای اکثر افراد بی‌خطر است.

با این حال، دوز‌های بالای کافئین ممکن است عوارض جانبی ناخوشایند و حتی خطرناکی هم داشته باشد.

تحقیقات نشان داده که ژن‌های افراد تاثیر زیادی بر تحمل فرد نسبت‌به کافئین دارند. برخی می‌توانند کافئین بسیار بیشتری نسبت به دیگران مصرف کنند بدون اینکه اثرات منفی را تجربه کنند، اما برخی دیگر باید بتوانند میزان مصرف قهوه را کنترل کنند.

بیایید چند مورد از عوارض مصرف زیاد کافئین و قهوه را با هم بخوانیم.

۱. اضطراب

دوز‌های کم تا متوسط ​​کافئین می‌تواند هوشیاری را افزایش دهد، مقادیر بیشتر ممکن است منجر به اضطراب یا عصبانیت شود.

۲. بی‌خوابی

کافئین می‌تواند به شما کمک کند تا در طول روز بیدار بمانید، اما ممکن است بر خواب شما تأثیر منفی بگذارد؛ بنابراین برای حفظ کیفیت و کمیت خوابتان، مصرف کافئین خود را تا اوایل بعدازظهر قطع کنید.

۳. مشکلات گوارشی

هر چند کم، مقادیر متوسط ​​قهوه می‌تواند حرکت روده را بهبود بخشد. این در حالیست که مصرف دوز‌های ببیشتر ممکن است منجر به
 مدفوع شل شود. اگر این عارضه را تجربه کرده‌اید؛ مصرف قهوه را کاهش یا آن‌را به چای تغییر دهید.

۴. اعتیاد

افرادی که هر روز به میزان زیادی قهوه مصرف می‌کنند ممکن است به کافئین اعتیاد پیدا کنند و دوری از قهوه منجر شود بی‌قرار شوند.

۵. بالا بردن فشار خون

به نظر می‌رسد که کافئین منجر به افزایش فشار خون در دوز‌های بالای مصرف یا مصرف آن قبل از ورزش شود. همچنین افرادی که به ندرت آن‌را مصرف می‌کنند، ممکن است افزایش فشار خون را تجربه کنند که البته احتمالا موقتی باشد.

۶. افزایش ضربان قلب

دوز‌های زیاد کافئین می‌تواند ضربان یا ریتم قلب را در برخی از افراد افزایش دهد. البته که این اثر از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. به هرحال اگر چنین چیزی را احساس کردید، میزان مصرف قهوه را کاهش دهید.

۷. خستگی‌

می‌دانیم که کافئین انرژی ما را زیاد می‌کند. اما جالب است که بدانید وقتی اثر آن از بین برود می‌تواند به طور غیرمستقیمی منجر به خستگی شود.

۸. تکرر ادرار

کافئین بالا در بسیاری از افراد با افزایش تکرر ادرار در ارتباط است. کاهش مصرف می‌تواند این علائم را بهبود ببخشد.

 

منابع: healthline & rush

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون