فلیپ مونتانیه؛ گزینه جدی سرمربیگری استقلال کیست؟

فلیپ مونتانیه؛ گزینه جدی سرمربیگری استقلال کیست؟
پس از جدایی جواد نکونام از استقلال، مدیران این باشگاه در آستانه توافق با فیلیپ مونتانیه، سرمربی سابق رئال سوسیداد هستند.
کد خبر: ۳۶۸۶۶
|
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵

مدیران استقلال تهران در حال مذاکره با سرمربی پیشین تیم فوتبال رئال سوسیداد اسپانیا و تولوز فرانسه برای برعهده گرفتن هدایت آبی پوشان پایتخت هستند.

مدیران تیم فوتبال استقلال تهران پس از قطع همکاری با جواد نکونام و حضور «سهراب بختیاری زاده» به عنوان سرمربی موقت، به دنبال مذاکره با سرمربیان خارجی برای نشستن روی نیمکت آبی‌های پایتخت هستند.

پس از اینکه در روز‌های اخیر از مربیانی مانند «ژوزه پسیرو»، «خاوی گارسیا» و «استراماچونی» به عنوان گزینه‌های مدنظر استقلال نام برده شد اکنون مدیران این باشگاه در حال مذاکره با «فیلیپ مونتانیه»، سرمربی فرانسوی هستند و به نظر می‌رسد به توافقات اولیه رسیده اند.

بیوگرافی کامل فلیپ مونتانیه

فیلیپ مونتانیه (Philippe Montanier) زاده ۱۵ نوامبر ۱۹۶۴ در شهر ورنون فرانسه است. او در ۱۹ سالگی فوتبال خود را در باشگاهی به نام اِوروو آغاز کرد. پست بازی او در دوران بازیگری، دروازه‌بان بود.

مونتانیه سپس به تیم دوم کان فرانسه منتقل شد و چهار سال در آن حضور داشت. او در سال ۱۹۸۸ به تیم اصلی کان منتقل شد. کان در اولین فصل همکاری با این بازیکن، در لیگ سطح دوم فرانسه حضور داشت. مونتانیه در فصل اول همکاری با کان در چهار مسابقه به میدان رفت و با این باشگاه به لیگ برتر فرانسه صعود کرد.

او شش فصل در کان حضور داشت و مدتی نیز به صورت قرضی در نانت بازی کرد. تولوز، گونگون و سن اتین، مقاصد بعدی مونتانیه در دوران بازی بودند. بیشترین بازی مونتانیه برای باشگاه کان بود که او توانست در ۱۳۹ مسابقه به ۴۷ کلین‌شیت برسد.

مونتانیه در سال ۲۰۰۰ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. مونتانیه در دوران بازی، هم‌زمان در دانشگاه کان تحصیل کرد و در سال ۱۹۹۱ مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته مدیریت، دریافت کرد.

او در سال ۱۹۸۹ نیز در کلاس‌های مربیگری شرکت کرد و بلافاصله بعد از بازنشستگی، به عنوان مدیر کل باشگاه کان انتخاب شد. او جایگزین مربی سابقش، دنیل ژاندوپو شد. مربیگری مونتانیه، در اکتبر ۲۰۰۰ و با دستیاری مربی سابقش، روبرت نوزارت در تولوز آغاز شد.

او به همراه نوزارت در باشگاه باستیا و تیم ملی ساحل عاج نیز حضور داشت. بعد از جدایی نوزارت از ساحل عاج، مونتانیه با هنری میشل، مربی بعدی ساحل عاج نیز همکاری کرد تا در سال ۲۰۰۴، در اولین تجربه کاری مستقل خود، به عنوان سرمربی بولونیه فرانسه منصوب شد.

او بعد از دو فصل موفق شد این باشگاه را از چمپیونات نشنال فرانسه (سطح سوم فوتبال این کشور) به لیگ سطح دوم برساند. مونتانیه در فصل اول خود در لیگ دوی فرانسه، به سختی بولونیه را در این سطح نگه داشت، اما در فصل دوم، این باشگاه را به رتبه سوم جدول رساند تا به همراه آنها به لیگ برتر فرانسه صعود کند.

فیلیپ مونتانیه در دوران جوانی

بعد از صعود بولونیه به لیگ برتر، مونتانیه تصمیم به شروع یک ماجراجویی جدید گرفت و به والنسین در لیگ برتر فرانسه پیوست. این انتقال در میان بهت هواداران بولونی صورت گرفت، اما درنهایت این مربی جانشین آنتوین کومبواره شد.

فصل اول مونتانیه در لیگ برتر فرانسه، با ۱۴ پیروزی، ۱۰ تساوی، ۱۴ باخت و رتبه دهم جدول همراه بود. فصل دوم او نیز آمار ۱۰ برد، ۱۸ تساوی و ۱۰ باخت و رتبه دوازدهم جدول را به همراه داشت. پس از دو فصل کار در لیگ برتر فرانسه، مونتانیه مورد توجه باشگاه‌هایی از کشور‌های مختلف قرار گرفت.

رئال سوسیداد، جدی‌ترین مشتری او بود که پس از مذاکرات طولانی با والنسین، این مربی را به عنوان سکاندار خود در فصل ۱۲-۲۰۱۱ منصوب کرد.

مونانیه قراردادی دوساله را با باشگاه باسکی امضا کرد و در فصل اول خود در این باشگاه، به همراه بازیکنانی مثل آنتوان گریزمان، کلودیو براوو، آسیر ایارامندی و کارلوس ولا، با آمار ۱۲ پیروزی، ۱۱ تساوی و ۱۵ شکست، به جایگاه دوازدهم جدول رسید.

فصل دوم این مربی، بهترین فصلش در اسپانیا بود و او توانست با سوسیداد، علاوه بر رتبه چهارم، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند. تساوی برابر رئال، پیروزی ۳-۲ برابر بارسلونا و برد ۵-۲ برابر والنسیا با سیستم ۳-۳-۴ هجومی، از جمله مسابقات به یاد ماندنی این مربی در فصل دومش در اسپانیا بود. مونتانیه بعد از این موفقیت، تصمیم به ترک سوسیداد گرفت و به فرانسه بازگشت.

فیلیپ مونتانیه در ناتینگهام فارست

رن، جدیدترین مقصد این مربی خوش‌فکر بود. او سه فصل در این باشگاه حضور داشت. رن در فصل اول حضور او به رتبه دوازدهم و فصل دوم به رتبه نهم رسید. فصل سوم نیز رن در جایگاه ششم جدول قرار داشت، اما بعد از هفته بیست و یکم، این باشگاه و مونتانیه با یکدیگر قطع همکاری کردند.

ناتینگهام فارست، ایستگاه بعدی این مربی بود. او قرار بود این باشگاه را از چمپیونشیپ، به لیگ برتر انگلستان هدایت کند، اما بعد از ۲۶ هفته و رتبه بیستم جدول، از این باشگاه اخراج شد.

مقصد بعدی مونتانیه، لانس در لیگ سطح دوم فرانسه بود. او در فصل اول همکاری با این باشگاه، آنها را به رتبه پنجم جدول و پلی‌آف صعود به لیگ برتر فرانسه رساند، اما در مرحله نهایی، با باخت به دیژون (تیم هجدهم لیگ برتر)، از صعود بازماند.

در فصل دوم، مونتانیه لانس را به رتبه دوم جدول رسانده بود، اما همه‌گیری کرونا باعث توقف مسابقات شد و بعد از تصمیم فدراسیون فرانسه، لانس به عنوان یکی از تیم‌های صعود کننده به لیگ برتر انتخاب شد.

استاندارد لیژ، ماجراجویی جدید مونتانیه در فوتبال بود و این مربی در فصل ۲۱-۲۰۲۰، با این باشگاه قرارداد بست. او ۱۹ هفته هدایت باشگاه بلژیکی را برعهده داشت و بازیکنان جوان زیادی همانند ادموند تپسوبا، پاولوویچ و چندین جوان دیگر را برای اولین بار به بزرگسالان این باشگاه فراخواند، اما رتبه یازدهم جدول بلژیک، باعث قطع همکاری طرفین شد.

تولوز، تا اکنون، آخرین مقصد مونتانیه بوده است. او تولوز را در لیگ سطح دوم فرانسه تحویل گرفت و با قهرمانی در آن، یک صعود دیگر را تجربه کرد. او فصل ۲۳-۲۰۲۲ را در لیگ برتر فرانسه گذراند و با ۱۳ برد، ۹ تساوی و ۱۶ باخت، به رتبه سیزدهم جدول رسید.

مهم‌ترین لحظه این فصل، قهرمانی تولوز در جام حذفی فرانسه بود. مونتانیه اولین افتخار دوران مربی‌گری خود را در فصل آخرش در تولوز تجربه کرد و با پیروزی ۵-۱ برابر نانت، تولوز را به یک جام جذاب در فرانسه رساند. او در فصل اول حضورش در تولوز، رکورد تعداد پیروزی در تاریخ لیگ ۲، رکورد تعداد گل زده با ۸۲ گل و رکورد تفاضل گل را با میانگین گل ۴۹+ به نام خود کرده بود.

سیستم مورد علاقه مونتانیه، ۳-۳-۴ تهاجمیست. از دیگر گزینه‌های لینک شده برای هدایت استقلال می‌توان به حکمت کارامان، خولیو ولاسکز، خوزه پسیرو، خاوی گراسیا، لورنتیو رگه‌کامپ و هایکو هرلیش اشاره کرد و باید دید کدام اسامی مورد تایید مدیران این باشگاه است و کدام یک شایعه.

 

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: