طالب جنجالی و ۴ زنه بازداشت شد؛ عبدالحمید خراسانی کیست و چرا مدام مردم ایران را تهدید می‌کند؟

طالب جنجالی و ۴ زنه بازداشت شد؛ عبدالحمید خراسانی کیست و چرا مدام مردم ایران را تهدید می‌کند؟
عبدالحمید خراسانی که افغانستانی‌های مقیم ایران را تحریک به چاقو زدن به مردم ایران کرده بود بازداشت شد. اما عبدالحمید خراسانی کیست و چرا مدام مردم ایران را تهدید می‌کند؟
News ID: ۳۲۴۴۷
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲

نام عبدالحمید خراسانی معروف به «ناصر بدری» اولین بار در سال گذشته و پس از بالاگرفتن بحث‌ها بین ایران و مقامات طالبان درباره حقابه هیرمند مطرح شد. درست زمانی که او ایران را برای حق آبه هیرمند تهدید کرده بود.

اما حالا و بعد از تهدیدات جدید او، منابع نزدیک به عبدالحمید خراسانی می‌گویند که این فرمانده جنجالی منطقه بدری طالبان به دستور ملا حسن آخند، رییس‌الوزرأی این گروه به کمیسیون نظامی خواسته شده و به‌دنبال آن بازداشت شده است.

عبدالحمید خراسانی

عبدالحمید خراسانی که مردم ایران را تهدید کرد کیست؟

خراسانی که معروف به ناصر بدری است، از نخستین افرادی بود که در روز‌های آخر حکومت قبلی افغانستان به طالبان پیوست و در جریان سقوط ولایت پنجشیر به دست طالبان حضور داشت. نقش او در جریان سقوط پنجشیر با واکنش تند شهروندان افغانستان رو به رو و به چهره‌ای خائن تبدیل شد.

به گفته‌ی منابع رسانه‌ای داخلی افغانستان، خراسانی هم‌اکنون در زندان کمیسیون نظامی گروه طالبان قرار دارد، افرادش خلع سلاح شده و تمامِ تجهیزات‌اش نیز ضبط شده است. این منابع می‌گویند: «عبدالحمید خراسانی از سوی شبکه حقانی به قندهاری‌ها فروخته شد.»

این در حالی است که مردادماه امسال به دنبال پخش ویدیو‌های تظاهرات مردمی جهت اخراج مهاجران افغانستانی از ایران، عبدالحمید خراسانی فرمانده قطعه بدری طالبان از جوانان مهاجر افغانستان خواسته بود تا ایرانی‌های ظالم را چاقو بزنند! به نظر می‌رسد این واکنش‌ها حکایت از پایان دوران بازی عبدالحمید خراسانی با کارت طالبان و تفرقه افکنی از این طریق دارد. خراسانی که پیش از این نیز به دلیل اظهارات مسئله‌آفرین علیه ایران خلع سلاح و حقوق و امتیازاتش نیز قطع شده بود. است.

عبدالحمید خراسانی

او در ابتدا مسئول امنیتی ولایت پنجشیر شد، سپس به عنوان فرمانده پلیس شهرستان احمدخان پکتیا انتخاب شد، اما از این مقام نیز برکنار و خانه نشین شد. حوادثی که نقشی مهمی در برمواضع جنجالی او داشته است. او در دوره اشرف غنی نیز در خفا زندگی می‌کرد و چندین بار دستگیر شده بود. چراکه وزارت کشور افغانستان در آن زمان گفته بود که سرگروه یک باند جنایت پیشه است. مقامات افغانستان همچنین او را به قاچاق موادمخدر، ایجاد ترس و ارعاب متهم کرده بودند.

پیش از این نیز عبدالحمید خراسانی از فرماندهان تاجیک تبار طالبان در یک نوار صوتی منتشر شده در واکنش به حادثه بدخشان، حکومت سرپرست را متهم به اتخاذ رویکرد تبعیض قومی و زبانی کرده و به رئیس ستاد ارتش طالبان گفته که عاملان حادثه بدخشان را قصاص کند. او همچنین، با لحنی تهدیدآمیز در این نوار صوتی مطرح کرده است که حکومت سرپرست مانند نظام قبلی، کسی را به درون خود راه نمی‌دهد. اما این واکنش او به نوع رفتار حکومت سرپرست با حادثه بدخشان که از نظر خراسانی تبعیض آمیز و قوم گرایانه بوده است موجی از انتقاد‌های تند طالبان پشتون تبار را متوجه او کرد. چنانچه که گروهی از این افراد خواستار مجازات او شدند.

از طرف دیگر، اظهارات عبدالحمید خراسانی منجر به حمایت‌هایی از سوی دیگر نیرو‌های طالبان غیرپشتون در بدخشان، پنجشیر، کاپیسا و پروان شد. به طوری که این گروه‌ها در نوار‌هایی ویدیوئی که به دست رسانه‌ها رسانده اند، مطرح کرده اند که اگر جلو قوم گرایی طالبان گرفته نشود آنها پاسخ خواهند داد.

عبدالحمید خراسانی

او همچنین در رابطه با افرادی که به نیرو‌های محلی حمله کردند، گفته بود که هرکسی که خلاف اصول حکومت سرپرست خودسری کند و مسلمانی را به قتل برساند، باید شریعت اسلام بر آن تطبیق شود چراکه در این صورت است که مردم به حکومت اسلامی اعتماد می‌کنند. از طرف دیگر، عبدالحمید خراسانی افزود که صحبت‌ها و واکنش‌ها او متوجه افراد حکومت سرپرست بوده است نه رهبری و رئیس حکومت سرپرست.

گفتنی است این اظهارات درحالی بیان شده است که چندی پیش او برای چهارمین بار ازدواج کرد و مراسم ازدواج او به دلیل کاروانی از ماشین‌های گران قیمت جنجال برانگیز و با واکنش‌های تند نیرو‌های طالبان رو به رو شد. در همین رابطه، سخنگوی پلیس پیشین طالبان، ژنرال مبین گفته بود که این امکانات شخصی نیست و متعلق به دولت است.

به نظر می‌رسد سخنان خراسانی علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای تفرقه بین مردم دو کشور همچنین واکنش وی به طرد شدن از سیستم طالبان، چراغ سبزی به داعش خراسان باشد تا در آینده جنگجویان او به صف داعش ملحق شوند.

منبع: خبرآنلاین

سایر اخبار
ارسال نظرات
non-publishable: ۰ | Under Review: ۰ | Published:
گوناگون