مقایسه خودرو سهند و اطلس

مقایسه خودرو سهند و اطلس
سال ۱۴۰۱ سایپا دو دستاورد جدید خود را برای تنوع در سبد محصولاتش معرفی کرد. یکی از این دو خودرو سهند بود که در حقیقت ویرایش جدید یا بهتر بگوییم فیس‌لیفت سدان ساینا بود.
کد خبر: ۳۱۰۱۲
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷

سال ۱۴۰۱ سایپا دو دستاورد جدید خود را برای تنوع در سبد محصولاتش معرفی کرد. یکی از این دو خودرو سهند بود که در حقیقت ویرایش جدید یا بهتر بگوییم فیس‌لیفت سدان ساینا بود. دیگری نیز اطلس نام دارد که به‌عنوان نسخه جدید هاچ‌بک کوییک شناخته می‌شود. در این مطلب قصد داریم این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کنیم.

در نخستین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودرو، غرفه سایپا با رونمایی از دو محصول کاملاً جدید جلوه‌ای متفاوت داشت. سایپا بعد از سال‌ها سرانجام دستی به سر و گوش محصولاتش کشید و سهند و اطلس را برای عرضه در بازار آماده کرد.

بعد از موفقیت کوییک در بازار که توانست جوان‌تر‌ها را دوباره با هاچ‌بک‌های اقتصادی آشتی بدهد، دیگر وقتش بود که سایپا در این مسیر یک گام بالاتر بیاید. اولین‌بار در سال ۱۳۹۹ بود که نخستین تصاویر از اطلس منتشر شد.

در مقابل سهند آمد تا بازار از دست رفته ساینا را احیا کند. خودرویی که خود آمده بود تا تجربه فروش بالای تیبا صندوق‌دار را تکرار کند ولی بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد و مشتریان روی خوشی به ساینا نشان ندادند.

مقایسه طراحی سهند و اطلس

طبیعی است که اطلس پیرو هویت کوییک حرکت کند؛ یعنی جوان‌پسند و اسپرت؛ اما به طرزی عجیب سهند هم که در قامت یک سدان خانوادگی جمع‌وجور معرفی شده، چهره‌ای جسور دارد.

در نمای جلویی چهره اطلس یک ویژگی جالب به چشم می‌خورد. اول از همه جلوپنجره میله‌ای عمودی آن است که پیش از این روی هیچ‌یک از محصولات تولید داخل ندیده بودیم. در آن‌سو، سهند نیز زبان سنتی طراحی سایپا را کاملاً بالاتر آورده است. با این حال جلوپنجره سهند متناسب با کاربرد آن، کمی محافظه‌کارانه‌تر طراحی شده است. جالب اینجاست که چراغ جلوی هر دو خودرو یکی هستند.

ریزه‌کاری‌های گرافیکی روی اطلس بیشتر به چشم می‌خورد. مثل قاب مه‌شکن که قرار است مثل کوییک R با رنگی متفاوت از رنگ اصلی بدنه باشند. یا مثلاً آینه‌های جانبی که درمجموع به‌خوبی نشان می‌دهند فیس‌لیفت چه خودرویی است. سهند در این زمینه خیلی هم دست خالی نیست. یکی از زیباترین بخش‌های نمای جلویی سهند برش مدرن زیر سپر و محل قرارگیری مه‌شکن‌های آن است که به سبک خودرو‌های امروزی شکل گرفته است.

هر دو خودرو در نمای جانبی حرف چندانی برای گفتن ندارند. شاید کمی برش روی بدنه و یا دستگیره‌های جدید می‌توانست این فیس‌لیفت‌ها واقعاً نسبت به مدل‌های قبلی خود متفاوت کند.

اما بی‌تردید مثل نمای جلو، در نمای عقب هم شاهد یک تحویل بصری در هر دو خودرو هستیم. اطلس در یک رویکرد کاملاً ساختارشکن، سراغ چراغ‌های بریده باریک رفته است. ایده‌ای بسیار پرریسک که هم می‌تواند موافقان زیادی داشته باشد و هم مخالفان بی‌شمار. به همین شکل سهند نیز از چراغ‌های کاملاً متفاوت بهره می‌برد. چراغ‌هایی مستطیلی با یک انحنا در بخش بیرونی که کمی هم به سمت گلگیر عقب کشیده شده‌اند.

مقایسه خودرو سهند و اطلس

داخل کابین نیز تغییرات گسترده‌ای مانند فرمان D و نمایشگر لمسی به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد سایپا کمی به سمت ترند روز متمایل شده است؛ اما نکته اینجاست که کابین هر دو خودرو یکی است و این نمره خوبی برای سایپا نبوده که حتی زحمت تغییر محل قرارگیری دکمه فلاشر را به خود نداده است.

مقایسه خودرو سهند و اطلس

غربیلک، دسته دنده، دریچه تهویه مطبوع، گرافیک پشت فرمان و نمایشگر اصلی کاملاً شبیه هم طراحی شده‌اند. تنها تفاوت اصلی در این بخش روی مدل اطلس با ترکیب‌بندی رنگی متفاوت است.

مقایسه آپشن‌های سهند و اطلس

اگر به قیمت کارخانه‌ای این دو خودرو نگاه کنید، متوجه می‌شوید که قیمت سهند بیشتر از اطلس است. در حالی که روی کاغذ آپشن‌های مدل هاچ‌بک در چند مورد بیشتر از سدان است.

به‌صورت استاندارد هر دو خودرو دارای تجهیزاتی مانند سیستم توزیع نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری ESP، چراغ نور روز و سنسور پارک عقب هستند. در حالی که اطلس حرکت در سربالایی HAS، کروز کنترل، فعال شدن خودکار چراغ‌ها، سنسور باران، دوربین دنده عقب و ساب‌ووفر دارد که سهند از آن بی‌بهره است.

مقایسه مشخصات فنی سهند و اطلس

همان‌طور که از قبل مشخص شده بود، سری جدید محصولات بومی سایپا با پیشرانه بهینه‌شده M۱۵ تولید شده است. پیشرانه‌ای ۴ سیلندر که خروجی آن ۹۰ اسب‌بخار با ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور است. از نظر عددی این خروجی معادل ۳ اسب‌بخار و ۹ نیوتن‌متر نسبت به بلوک قبلی همین پیشرانه افزایش یافته است. با اینکه خروجی دو خودرو یکی است ولی حجم پیشرانه سهند ۱۵۰۳ و حجم پیشرانه اطلس ۱۴۹۷ سی‌سی است. بنا بر این طبیعی است که جعبه‌دنده هر دو مدل نیز یکی باشد؛ ۵ سرعته دستی. اگرچه که گفته شده سایپا قصد دارد نمونه اتوماتیک CVT را نیز برای تیپ‌های بالاتر سهند و اطلس تدارک ببیند.

با توجه به پلتفرم بومی سایپا، فاصله محوری هر دو خودرو ۲۴۱۰ میلی‌متر شده است ولی سهند به دلیل صندوق عقبش طولی ۴۲۱۵ میلی‌متری دارد. در حالی که طول اطلس ۴۰۲۰ میلی‌متر شده است. از طرفی دیگر، چون اطلس به اصطلاح یک کراس هاچ‌بک است ارتفاعش ۱۶۸۵ میلی‌متر است که از ارتفاع دیگر سدان سایپا ۲۰ میلی‌متر بالاتر آمده. در مقابل عرض اطلس هم با ۱۵۴۰ میلی‌متر به مراتب از عرض ۱۴۸۴ میلی‌متری سهند بیشتر شده است.

در نهایت وقتی به مقایسه مصرف سوخت می‌رسیم هر دو تقریباً عدد ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را نشان می‌دهند. البته که حجم باک سهند و اطلس ۴۱ لیتر است.

منبع: باما

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون