رونمایی از طرح ورزشگاه رویایی آرامکو برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۳۴ در عربستان

رونمایی از طرح ورزشگاه رویایی آرامکو برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۳۴ در عربستان
طرح‌های تجاری این ورزشگاه می‌تواند تا دهه‌ها برای سعودی‌ها سودآوری داشته باشد
کد خبر: ۳۰۸۷۹
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶

پاپولوس، شرکت بزرگ آمریکایی و سازنده تعدادی از معروف‌ترین ورزشگاه‌های جهان، طراح اصلی ورزشگاه آرامکو و شهرک ورزشی الظهران در عربستان سعودی انتخاب شده است.

پاپولوس که پیش از این ورزشگاه‌های المپیک، ومبلی و امارات را در لندن ساخته است، حالا ورزشگاه آرامکو، متعلق به شرکت دولتی نفت و گاز عربستان سعودی، را خواهد ساخت تا سعودی‌ها از آن برای میزبانی از جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷ و سپس جام جهانی ۲۰۳۴ فوتبال مردان استفاده کنند.

ورزشگاه آرامکو با ظرفیت ۴۷ هزار نفر با جدید‌ترین تکنولوژی و استاندارد‌های بین‌المللی برای میزبانی از رقابت‌های فوتبال در بازی‌های بین‌المللی طراحی شده است. طرح کلی این ورزشگاه ۸۰۰ هزار متر مربع وسعت دارد و مجموعه‌ای از امکانات رفاهی و اجتماعی مانند زیرساخت‌های ورزشی جدید، فضا‌های خرده‌فروشی، مناطق تفریحی و فضا‌های تفریح عمومی را دربر می‌گیرد.

هدف معماران شرکت پاپولوس در این پروژه، دستیابی به گواهینامه طلایی ال‌ئی‌ئی‌دی (LEED Gold certification) است که نشان‌دهنده تعهد به حفظ محیط‌زیست، طراحی پایدار و تضمین دسترسی همگان به امکانات خواهد بود. پاپولوس برای طراحی ورزشگاه آرامکو از موقعیت ساحلی شهر الظهران در خلیج فارس الهام گرفته است. نمای خارجی ورزشگاه بادبان‌های شفاف و همپوشان است که با نقوش مارپیچ نماد چرخش ملایم امواج خواهد بود. این بادبان‌های منحنی و متناسب نور خورشید را به ورزشگاه بازمی‌تابانند و نمای پویا و مجسمه‌ای‌شکلی را ایجاد می‌کنند.

رونمایی از طرح ورزشگاه رویایی آرامکو برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۳۴ در عربستان سعودی

طراحی داخلی استادیوم نیز بازتابی از الگوی مارپیچی موجود در نمای بیرونی ساختمان است. ورودی‌ها و راهرو‌های ورزشگاه تماشاگران را به سمت زمین کاسه‌ای‌شکل داخلی و صندلی‌ها هدایت می‌کنند که به شکل بیضی طراحی شده‌اند تا تهویه طبیعی بهینه‌ای در آن صورت پذیرد. کاسه داخلی ورزشگاه برای همه تماشاگران دید نامحدودی به زمین مسابقه را فراهم می‌کند و می‌تواند تا ۵۵ هزار نفر را برای برگزاری انواع رویداد‌ها ورزشی و کنسرت‌های هنری در خود جای دهد. سیستم خنک‌کننده ورزشگاه آرامکو نیز راحتی و نشاط مطبوعی را برای ورزشکاران و تماشاگران فراهم می‌کند.

اما در قلب طرح جامع ورزشگاه آرامکو، یک پروژه توسعه‌گرای چند‌منظوره، با تمرکز بر «مشارکت اجتماعی»، قرار دارد که برای تبدیل شدن این منطقه به مقصد تفریحی و گردشگری در تمامی روز‌های سال طراحی شده است.

این طرح جامع شامل مناطق تجاری و تفریحی، فضا‌های عمومی و ویژگی‌های نوآورانه‌ای مانند مراکز ورزشی دیجیتال و بازی‌های الکترونیکی است. همچنین ساخت یک مجموعه تمرینی با دو زمین فوتبال برای تمرین، کسب آمادگی و بهبود شرایط بدنی ورزشکاران برنامه‌ریزی شده است.

پاپولوس یک برنامه تجاری جامع هم برای ورزشگاه آرامکو تهیه کرده است تا موفقیت پایدار و سوددهی قابل توجهی را پس از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۴ برای دولت عربستان سعودی تضمین کند. این برنامه، که براساس نظریات مبتنی بر داده و تحقیقات بازار تهیه شده است، بر تجربیات بازدیدکنندگان، روابط اجتماعی و قابلیت‌های تجاری تمرکز دارد و ورزشگاه آرامکو را به یک دارایی پایدار بدل می‌کند.

شیرین حمدان، مدیر نمایندگی شرکت پاپولوس در عربستان سعودی، بر اهمیت خاص ورزشگاه آرامکو تاکید کرد و گفت: «موقعیت خیره‌کننده این مکان در سواحل خلیج فارس به ما امکان داده است تا معماری متمایزی ایجاد کنیم که بی‌همتایی‌اش بلافاصله دیده شود. این طراحی به نمادی مهم در دنیای فوتبال بدل خواهد شد و هم‌راستا با چشم‌انداز دولت عربستان سعودی برای توسعه بیشتر الظهران در مقام یک مقصد جهانی ورزشی- گردشگری خواهد بود.»

وزیر ورزش و گردشگری عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده بود که بازی‌های جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴ را در پنج شهر و ۱۵ ورزشگاه برگزار خواهند کرد که ۱۱ ورزشگاه از این تعداد قرار است در سال‌های آینده ساخته شوند.

منبع: ایندیپندنت

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون