«تارا باب‌الفتح»؛ پرچم‌دار کاروان سوئد و دختر قهرمان کُشتی ایرانی کیست؟

«تارا باب‌الفتح»؛ پرچم‌دار کاروان سوئد و دختر قهرمان کُشتی ایرانی کیست؟
تارا باب‌الفتح جودکار ایرانی-سوئدی که مدال برنز را برای سوئد به دست آورده است، به عنوان پرچمدار کاروان سوئد معرفی شد.
کد خبر: ۳۰۵۴۹
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳

المپیک ۲۰۲۴ پاریس بعد از فراز و نشیب‌های زیاد بالاخره تمام شد. کاروان‌های مختلف ورزشی پرچمداران خودشان را معرفی کردند.

سوئد در المپیک امسال دست پر به خانه برمی‌گردد و با ۴ مدال طلا، ۴ مدال نقره و ۳ مدال برنز پرافتخار است. در میان مدال‌آوران نام «تارا باب‌الفتح» نیز می‌درخشد که زاده سوئد، اما اصالتا ایرانی است.

او با ۱۸ سال سن، مدال برنز را در رقابت‌های جودوی المپیک به گردن آویخت.

به گزارش راستان، تارا متولد استکهلم سوئد است و از خانواده‌ای ایرانی در این کشور به دنیا آمد. این دختر که در آغاز جوانی مدال برنز المپیک و مسابقات جهانی را به دست آورده، حالا سعی دارد بتواند در المپیک بعدی نیز یکی از چهره‌های طلایی سوئد باشد.

«تارا باب‌الفتح»؛ پرچم‌دار کاروان سوئد و دختر قهرمان کُشتی ایرانی کیست؟

تارا باب‌الفتح، جودوکار جوان و پویای اهل سوئد با عملکرد قابل توجه خود در وزن زیر ۴۸ کیلوگرم، توجه جهانیان جودو را به خود جلب کرده است.

او که در ۳ ژانویه ۲۰۰۶ در استکهلم به دنیا آمد، به سرعت در رتبه‌های بالاتری قرار گرفت و به یکی از امیدوارکننده‌ترین استعداد‌های این ورزش تبدیل شد.

تارا دومین جودوکار جوان این بازی‌های المپیک است. او می‌تواند اولین زن سوئدی باشد که برنده مدال شده و در بین ده نفر از جوان‌ترین زنان مدال آور المپیکی قرار بگیرد.

سفر جودوی باب‌الفتح در سن هشت سالگی و با پیوستن او به باشگاه جودوی “IK Södra” آغاز شد. پدر و مادرش او را تشویق کردند که به ورزشی غیر از ورزش کُشتی که خودشان دستی در آن داشتند، روی بیاورد و خوشبختانه او به سرعت عاشق جودو شد.

استعداد و فداکاری او امروز نتیجه داده و تارا حالا در سنین جوانی به دستاورد‌های قابل توجهی رسیده است.

«تارا باب‌الفتح»؛ پرچم‌دار کاروان سوئد و دختر قهرمان کُشتی ایرانی کیست؟

او در حال حاضر در باشگاه جودو استکهلمز، تحت هدایت مربی‌گریِ شخصی «آن لوف»، مربی باشگاه اولف لیندبلوم و مربی ملی جین بریج، قهرمان سابق جهان در کلاس منهای ۴۸ کیلوگرم تمرین می‌کند.

تارا اولین بازی بین المللی خود را در مسابقات بین المللی بزرگسالان در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ در دوحه انجام داد؛ جایی‌که علی‌رغم خروج زودهنگام، تجربیات ارزشمندی به دست آورد.

با این حال، سال ۲۰۲۴ برای او یک سال مهمر بوده است. او در مسابقات جهانی ابوظبی مدال برنز گرفت و در گرند اسلم باکو طلا گرفت و جوان‌ترین برنده تاریخ این مسابقات شد. همچنین برنز گرند اسلم تاشکند را به دست آورد و در گرند اسلم توکیو در سال ۲۰۲۳ به مقام پنجم رسید.

این دستاورد‌ها او را به یکی از جوان‌ترین و هیجان‌انگیزترین رقبای المپیک ۲۰۲۴ پاریس تبدیل کرده است، جایی که قرار است اولین بازی خود را آنجا انجام دهد.

سبک مبارزه باب‌الفتح پویا و سازگار است، با تکنیک‌های ترجیحی از جمله اوچی گاری، اوگوشی و سئوناگه. او در زمین به طور موثری از تکنیک Sankaku (خفگی پا) استفاده می‌کند.

نام مستعار او، «پیپی» است که از شخصیت تخیلی سوئدی «پیپی جوراب بلند» الهام گرفته شده و نشان دهنده شخصیت پرشور و ماجراجویانه اوست.

خارج از تشک، او از اسب سواری و اسنوبورد لذت می‌برد، فعالیت‌هایی که عشق او به آدرنالین و سرعت را ارضا می‌کند.

«تارا باب‌الفتح»؛ پرچم‌دار کاروان سوئد و دختر قهرمان کُشتی ایرانی کیست؟

تارا که بین حرفه ورزشی و تحصیلاتش تعادل برقرار می‌کند، در حال تحصیل در رشته اقتصاد و حقوق در “Idrottsgymnasium” استکهلمز است.

او به زبان‌های انگلیسی، فارسی و سوئدی صحبت می‌کند که نشان دهنده تطبیق پذیری فرهنگی‌اش است.

خانواده او منبع مهمی از حمایت و الهام بوده اند. پدرش، محمد باب‌الفتح، در المپیک ۲۰۰۴ آتن در کشتی یونانی-رومی شرکت کرد و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ به عنوان مربی ملی سوئد خدمت کرد.

مادرش، آیدا هلستروم نیز در مسابقات بین المللی کشتی شرکت کرد. خواهر تارا، هانا، قهرمان سوئدی در رشته جودو است که ورزش را به یک سنت خانوادگی تبدیل کرده است.

فلسفه ورزشی تارا این است: «رویای بزرگ داشته باشید، رویا آزاد است و شما می‌توانید هر کاری انجام دهید.»

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون