ایران قهرمان مسابقات کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۴ پاریس

ایران قهرمان مسابقات کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۴ پاریس
با کسب ۲ مدال طلا، ۱ مدال نقره و ۱ مدال برنز تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان بار دیگر در رقابت‌های المپیک تاریخ ساز شد.
کد خبر: ۲۹۹۵۶
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۴

رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک پاریس روز‌های ۱۵ لغایت ۱۸ مردادماه برگزار شد. در پایان این مسابقات تیم کشتی فرنگی کشورمان با کسب ۲ مدال طلا، ۱ مدال نقره و ۱ مدال برنز برای اولین بار با کسب ۴ مدال در المپیک تاریخ ساز شد و بهترین عملکرد را بین تیم‌های حاضر از خود به جای گذاشت.

برای تیم ایران سعید اسماعیلی در وزن ۶۷ کیلوگرم و محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا علیرضا مهمدی در وزن ۸۷ کیلوگرم به مدال نقره و امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند.

همچنین مهدی محسن نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم پنجم شد و امین کاویانی نژاد نیز در وزن ۷۷ کیلوگرم در جایگاه هشتم قرار گرفت.

نتایج کشتی گیران کشورمان در این مسابقات به شرح زیر است:

در وزن ۶۰ کیلوگرم مهدی محسن نژاد پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۹ بر صفر عبدالکریم فرگات از الجزایر را از پیش رو برداشت. وی در دور بعد با نتیجه ۹ بر صفر مغلوب کنیچیرو فومیتا دارنده مدال‌های نقره المپیک و جهان از ژاپن شد و با توجه به حضور این حریف ژاپنی در دیدار فینال، محسن نژاد به گروه بازنده‌ها رفت. محسن نژاد در این گروه با نتیجه ۱۰ بر ۱ کوین رودریگوئز دی آرماس از کوبا را مغلوب کرد و به دیدار رده بندی راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه ۳ بر ۱ مغلوب ژولامان شارشنبکوف قهرمان جهان از قرقیزستان شد و در جایگاه پنجم ایستاد.

در وزن ۶۷ کیلوگرم سعید اسماعیلی در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر اسحاق قایو از الجزایر را شکست داد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۹ بر صفر از سد لوئیس اورتا سانچز قهرمان جهان و المپیک از کوبا گذشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. اسماعیلی در این مرحله در یک کشتی هیجانی با نتیجه ۱۰ بر ۴ از سد اسلاویک گالستیان از ارمنستان گذشت و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار پایانی با نتیجه ۶ بر ۵ از سد پرویز نصیب اف نایب قهرمان المپیک از اوکراین گذشت و به مدال طلا دست یافت.

در وزن ۷۷ کیلوگرم امین کاویانی نژاد در دور نخست با نتیجه ۱ بر ۱ از سد یوسوانیس پنا فلورس از کوبا گذشت. وی در دور بعد با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب مالخاز آمویان دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان از ارمنستان شد و با توجه به شکست این کشتی گیر در مرحله نیمه نهایی از دور رقابت‌ها کنار رفت و هشتم شد.

در وزن ۸۷ کیلوگرم علیرضا مهمدی در دور نخست در یک کشتی بسیار زیبا و با نتیجه ۹ بر صفر کارلوس مونوز جارامیلو از کلمبیا را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱۰ بر ۱ آرکادیوز کولینیچ از لهستان را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. مهمدی در این مرحله در یک کشتی سخت با نتیجه ۳ بر ۳ از سد ژان بلنیوک قهرمان جهان و المپیک از اوکراین گذشت و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار پایانی با نتیجه ۷ بر صفر مغلوب سمن نوویکوف دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان شد و به مدال نقره رسید.

در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی در دور اول با نتیجه ۱۰ بر ۱ جوزف راو از آمریکا را شکست داد. وی در دور بعد با نتیجه ۸ بر صفر اوزور ژوژوپبکوف از قرقیزستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. ساروی در این مرحله با نتیجه ۶ بر صفر محمد جبر از مصر را از پیش رو برداشت و به دیدار فینال راه یافت. ساروی در دیدار پایانی با نتیجه ۴ بر ۱ از سد آرتور الکسانیان قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان گذشت و با کسب مدال طلا، کاروان ورزشی ایران را نیز صاحب اولین مدال طلا در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ کرد.

در وزن ۱۳۰ کیلوگرم امین میرزازاده در دور نخست با نتیجه ۳ بر ۱ آدام کون از آمریکا را از پیش رو برداشت. وی در دور بعد مقابل میخاین لوپز دارنده ۴ مدال طلای المپیک، ۵ مدال طلا و ۳ مدال نقره جهان کوبا مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، به گروه بازنده‌ها رفت. میرزازاده در این گروه با نتیجه ۹ بر صفر لی سئونگ چان از کره جنوبی را مغلوب کرد و به دیدار رده بندی راه یافت. نماینده کشورمان برای کسب مدال برنز مقابل صباح شریعتی از آذربایجان قرار گرفت و با نتیجه ۴ بر صفر حریف خود را از پیش رو برداشت و ضمن کسب اولین مدال برنز تاریخ سنگین وزن کشتی فرنگی ایران در المپیک، اولین مدال کاروان ورزشی ایران را بدست آورد.

رده بندی انفرادی مسابقات:

۶۰ کیلوگرم: ۱- کنیچیرو فومیتا (ژاپن) ۲- لیگیو کائو (چین) ۳- ژولامان شارشنبکوف (قرقیزستان) و سی یئونگ ری (کره شمالی) ۵- مهدی محسن نژاد (ایران) و ریبر رودریگوئز اروزکو (ونزوئلا)
۶۷ کیلوگرم: ۱- سعید اسماعیلی (ایران) ۲- پرویز نصیب اف (اوکراین) ۳- حسرت جعفراف (آذربایجان) و لوئیس اورتا سانچز (کوبا) ۵- اسلاویک گالستیان (ارمنستان) و امانتور اسماعیل اف (قرقیزستان)
۷۷ کیلوگرم: ۱- نائو کوزاکا (ژاپن) ۲- دمیو ژاداریف (قزاقستان) ۳- آکژول محموداف (قرقیزستان) و مالخاس آمویان (ارمنستان) ۵- سانان سلیمان اف (آذربایجان) و آرام واردانیان (ازبکستان) ۸- امین کاویانی نژاد (ایران)
۸۷ کیلوگرم: ۱- سمن نوویکوف (بلغارستان) ۲- علیرضا مهمدی (ایران) ۳- ژان بلنیوک (اوکراین) و توپرال بیسلطانوف (دانمارک) ۵- داوید لوسونزی (مجارستان) و آرکادیوز کولینیچ (لهستان)
۹۷ کیلوگرم: ۱- محمدهادی ساروی (ایران) ۲- آرتور الکسانیان (ارمنستان) ۳- گابریل روسیلو کیندلان (کوبا) و اوزور ژوژوپبیکوف (قرقیزستان) ۵- رستم آساکولوف (ازبکستان) و محمد جبر (مصر)
۱۳۰ کیلوگرم: ۱- میخائین لوپز (کوبا) ۲- یاسمانی آکوستا فرناندز (شیلی) ۳- امین میرزازاده (ایران) و لینگژی منگ (چین) ۵- صباح شریعتی (آذربایجان) و عبدالطیف محمد (مصر)

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون