۱۰ کار که اگر صبح انجام دهید عضله‌های ذهن‌تان قوی می‌شود!

۱۰ کار که اگر صبح انجام دهید عضله‌های ذهن‌تان قوی می‌شود!
ذهن هم نیاز به عضله‌سازی دارد. نه آن عضله که تا امروز می‌شناسیم. عضلات ذهن، مثل خودش، غیر قابل دیدن هستند. ذهنی که تمرین نکند و برای خودش وقت نگذارد، نمی‌تواند از سلامت، نشاط و قدرت برخوردار باشد و خیلی زود فرسوده می‌شود. بیایید یاد بگیریم ذهنمان را قوی کنیم.
کد خبر: ۲۹۸
|
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

زی‌سان: ذهن ما مرکز کنترل بدن ماست. به همین دلیل سلامتی‌اش کیفیت زندگی ما را تعیین می‌کند. ذهن متعادل سلامت جسمانی، بهره وری، روابط و شادی را بهبود می‌بخشد. روال صبحگاهی شما می‌تواند به طور قابل توجهی بر بقیه روزتان تأثیر بگذارد. ترکیب عادات مفید می‌تواند کمک زیادی به حفظ یک ذهن سالم کند.

در اینجا ۱۰ عادت صبحگاهی را آورده‌ایم که می‌تواند ذهنیتی پر جنب‌وجوش و انعطاف‌پذیر را برای شما در طول روز بسازد.


۱. بدن‌تان را به آرامی آبرسانی کنید

روز خود را با نوشیدن دو فنجان آب در حالی که به آرامی آن‌ها را می‌نوشید آغاز کنید. بدن ما تقریباً ۶۰ درصد آب است که هیدراتاسیون را برای سلامتی ما ضروری می‌کند. نوشیدن آب اول صبح به آبرسانی به بدن شما بعد از ساعت‌ها خواب کمک می‌کند، هضم غذا را ساده‌تر سموم را دفع می‌کند. همچنین شروعی تازه و پرانرژی برای روز به شما می‌دهد.

*روش کار: به جای اینکه به محض بیدار شدن از خواب یک لیوان آب را یک‌هو سر بکشید، برای این‌کار وقت بگذارید. در حالی که نشسته‌اید به آرامی جرعه‌جرعه بنوشید. هم‌زمان بدن‌تان را کشش دهید یا طلوع خورشید را تماشا کنید. همچنین اضافه‌کردن یک تکه لیمو را برای افزایش طعم و مزایای سلامتی‌اش در نظر بگیرید.

۱۰ کار که اگر صبح انجام دهید عضله‌های ذهن‌تان قوی می‌شود!

۲. تختخواب‌تان را مرتب کنید

هرچند که ساده به نظر می‌رسد، اما مرتب‌کردن رختخواب‌تان باعث ایجاد نظم و انضباط می‌شود. این عمل کوچک نظم و ترتیب روز شما را با احساس موفقیت آغاز می‌کند. این‌کار مثل یک حرکتِ نمادین برای تمام‌کردن زمان استراحت و قدم گذاشتن در کار‌های روزانه است؛ بنابراین وضوح ذهنی و تمرکز ایجاد می‌کند.

*روش کار: بعد از بلندشدن از خواب، ملحفه‌ها را صاف کرده و بالش‌های روی تخت خود را صاف و مرتب کنید. حتی می‌توانید چند کوسن رنگی هم اضافه کنید تا ظاهری جذاب به تخت‌تان ببخشید.

 

۳.     یک موسیقی آرام‌بخش پخش کنید

موسیقی تأثیر عمیقی بر روحیه و احساسات ما دارد. تنظیم موسیقی آرام‌بخش در صبح می‌تواند به آرامش ذهن، کاهش استرس و افزایش تمرکز کمک کند. آهنگ‌هایی را انتخاب کنید که حس صلح و آرامش را القا کنند و شما را برای روز پیش‌رو آماده بسازند.
*روش کار: همان‌طور که برای روز آماده می‌شوید یا صبحانه را آماده می‌کنید، موسیقی آرام‌بخش را در پس‌زمینه پخش کنید. این می‌تواند موسیقی کلاسیک، صدا‌های طبیعت، یا آهنگ‌های ساز با سرعت آهسته باشد.

۱۰ کار که اگر صبح انجام دهید عضله‌های ذهن‌تان قوی می‌شود!

۴. یک محتوای الهام‌بخش بخوانید

محتوایی که مصرف می‌کنید می‌تواند به طور قابل توجهی بر افکار و احساسات شما تأثیر بگذارد. شروع روزتان با خواندن یا تماشای چیزی الهام‌بخش می‌تواند ذهنیت شما را به طور مثبت شکل دهد. خواه یک بیوگرافی الهام‌بخش، نقل قول‌های انگیزشی یا ویدیو‌های نشاط‌آور باشد. محتوایی را انتخاب کنید که شما را تشویق و الهام بخشد تا آن روز را با اشتیاق در آغوش بگیرید.

*روش کار: در یک سرویس نقل قول الهام‌بخش روزانه مشترک شوید یا کتابی از داستان‌ها یا زندگی‌نامه‌های نشاط‌آور را در کنار تخت خود نگه دارید. هر روز صبح یک یا دو صفحه بخوانید تا مقداری انگیزه به دست‌آورید.


۵. تنفس عمیق را تمرین کنید

تمرینات تنفس عمیق به عنوان یک کاهش‌دهنده استرس فوق‌العاده شناخته شده است. آن‌ها به کاهش ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کنند، احساس آرامش و آرامش را تقویت کرده و حتی می‌توانند خواب شما را بهبود بخشند. هر روز صبح چند دقیقه را به تمرینات تنفس عمیق اختصاص دهید تا ذهن خود را با رفتاری آرام و انعطاف‌پذیر برای روز مجهز کنید.

*روش کار: یک مکان راحت و آرام در خانه خود پیدا کنید. چشمان خود را ببندید و روی تنفس خود تمرکز کنید. نفس عمیق بکشید، چند ثانیه نگه دارید، سپس به آرامی بازدم کنید. این چرخه را برای پنج تا ده دقیقه تکرار کنید.
بیش‌تر بخوانید: چطور باید مدیتیشن کرد؟

۱۰ کار که اگر صبح انجام دهید عضله‌های ذهن‌تان قوی می‌شود!
۶. ورزش صبحگاهی داشته باشید

ورزش به همان‌اندازه که برای بدن مفید است برای ذهن هم فایده دارد. یوگا، حرکات کششی، پیاده‌روی یا هر نوع تمرینی جریان خون را افزایش می‌دهد، اندورفین (تقویت‌کننده خلق طبیعی بدن ما) را آزاد می‌کند و به اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. حتی یک جلسه ورزشی کوتاه می‌تواند به طور چشمگیری سلامت ذهنی شما را بهبود بخشد و روند مثبتی را برای روز شما ایجاد کند.

*روش کار: یک برنامه تمرینی صبحگاهی، مانند ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در محله خود، یک جلسه یوگا، یا یک تمرین سریع در خانه انجام دهید. راهنما‌ها و ویدیو‌های آنلاین متعددی وجود دارند که می‌توانند به شما در شروع کار کمک ببخشند.

 

۷.  خودتان را کمی در نور خورشید غرق کنید!

نور خورشید در صبح زود منبع عالی ویتأمین D است که اغلب به آن «ویتامین آفتاب» می‌گویند. این ویتأمین به حفظ استخوان‌ها و دندان‌های سالم کمک می‌کند، حامیِ سلامت سیستم ایمنی است و تصور می‌شود در برابر بیماری‌های خاص از ما محافظت می‌کند. نور خورشید همچنین به تولید سروتونین کمک می‌کند، هورمونی که مسئول تقویت خلق‌و‌خو است و به تقویت ذهنی آرام و متمرکز کمک می‌کند.

سعی کنید چند دقیقه‌ای را در زیر نور آفتاب صبحگاهی بگذرانید تا دوز روزانه شادی و تندرستی داشته باشید.

*روش کار: قهوه یا چای صبحگاهی خود در بیرون از خانه و در بالکن بنوشید، اگر این امکان را ندارید کنار پنجره بنشینید، در آفتاب اولیه صبح قدم بزنید، یا پرده‌های خود را کاملاً باز کنید تا نور خورشید به اتاق شما راه یابد.

۱۰ کار که اگر صبح انجام دهید عضله‌های ذهن‌تان قوی می‌شود!
۸. دما درمانی کنید

دما درمانی می‌تواند شروعی با طراوت برای روز شما باشد، چه در دوش آب سرد باشد یا غوطه‌ور شدن در وان آب گرم!
دوش آب سرد می‌تواند هوشیاری، گردش خون و متابولیسم را افزایش دهد. از سوی دیگر، آب گرم می‌تواند به آرامش ماهیچه‌ها، تسکین بدن‌های سفت یا دردناک و حتی کمک به خواب کمک کند. روشی را انتخاب کنید که با ترجیحات و نیاز‌های شما مطابقت دارد.

*روش کار: سعی کنید دوش صبحگاهی معمولی خود را با آب سرد به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه پایان دهید. از طرف دیگر، اگر در خانه وان آب گرم دارید، هر روز صبح زمانی را برای خیساندن بدن‌تان در آن اختصاص دهید.


۹. برای روز خود برنامه‌ریزی کنید

وقت گذاشتن در صبح برای برنامه‌ریزی روز و تعیین اولویت‌ها به افزایش تمرکز، سازماندهی و بهره وری شما کمک می‌کند. این می‌تواند با ارائه یک ایده روشن از آنچه باید انجام شود، استرس را کاهش داده و به شما امکان دهد زمان خود را به طور مؤثر مدیریت کنید. وقتی برنامه‌ریزی منظمی برای روز داشته باشید، اعتماد به نفس و کنترل بیشتری روی کارهایتان خواهید داشت.

*روش کار: از یک برنامه‌ریز روزانه یا یک اپلیکیشن در تلفن خود استفاده کنید تا بتوانید وظایف و قرار‌های روزانه را در آن ثبت کنید. بعد آن‌ها را بر اساس فوریت و اهمیت آن‌ها اولویت‌بندی کنید.

۱۰ کار که اگر صبح انجام دهید عضله‌های ذهن‌تان قوی می‌شود!

۱۰. اهداف خود را تجسم کنید

تجسم ابزار قدرتمندی برای رشد شخصی است. شما میل و انگیزه خود را برای دستیابی به اهداف خود با به تصویرکشیدن آن‌ها تقویت می‌کنید. زمانی را در صبح صرف تجسم اهداف خود کنید، نه فقط برای روز، بلکه برای چشم‌انداز وسیع‌تر زندگی.

این تمرین را می‌توان قبل از خواب نیز انجام داد و به ضمیر ناخودآگاه شما اجازه می‌دهد حتی زمانی که استراحت می‌کنید روی آرزو‌های شما کار کند.

*روش کار: هر روز صبح چند دقیقه را صرف تصویر کردن نتایج مورد نظر خود در روز کنید. تکمیل وظایف و پیشرفت به سمت اهداف بزرگ‌تر خود را تجسم کنید. به طور مشابه، قبل از رفتن به رختخواب، کمی وقت بگذارید تا اهداف بلندمدت خود را طوری تجسم کنید که گویی از قبل به دست آمده‌اند.


در آخر...

گنجاندن این عادات در برنامه صبحگاهی می‌تواند به طور چشمگیری وضعیت ذهن شما را بهبود بخشد و روندِ مثبت و سازنده‌ای را برای روز شما رقم بزند.

یادتان باشد که ثبات داشتن و تداوم در این کار‌ها حیاتی است. تغییرات ممکن است فوری نباشند، اما با گذشت زمان، این عادات بر سلامت روان و کیفیت کلی زندگی شما تأثیر می‌گذارد.

پس برخیز و بدرخش و صبح را با گامی به سوی ذهنی سالم در آغوش بگیر!

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون