المپیک برای ایران آغاز می‌شود! / در انتظار بارانداز مدال روی تشک پاریس

المپیک برای ایران آغاز می‌شود! / در انتظار بارانداز مدال روی تشک پاریس
با آغاز رقابت‌های کشتی در حقیقت بازی‌های المپیک پاریس از امروز برای ایران آغاز می‌شود!
کد خبر: ۲۹۴۴۱
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹

ورزش اول ایران در المپیک همیشه کشتی بوده. رشته‌ای که بار سنگین افتخارات ایران را به دوش می‌کشد و همیشه جورکش ورزش ایران در فستیوال پنج حلقه‌ای لقب گرفته. از دیرباز تا به امروز این کشتی بوده که همیشه المپیک برای ما افتخارآفرینی کرده و چشم‌های ما برای موفقیت در بزرگترین رویداد ورزشی جهان همیشه به تشک دوخته شده است.

کشتی آزاد و فرنگی ایران با مجموع ۱۱ مدال طلا، ۱۵ نقره و ۲۱ برنز و کسب ۶۲ درصد مجموع مدال‌های ورزش ایران، با فاصله زیاد پرافتخارین رشته ورزشی ایران در تاریخ المپیک است.

از المپیک ۱۹۴۸ لندن که نخستین حضور کشتی ایران در ادوار المپیک بوده، تاکنون ۳۸ مدال توسط آزادکاران در میادین المپیک بدست آمده که شامل ۷ مدال طلا، ۱۴ نقره و ۱۷ برنز می‌شود. همچنین سهم کشتی فرنگی نیز ۹ مدال شامل ۴ طلا، یک نقره و ۴ برنز بوده است.
بعد از یک هفته نومیدکننده برای ورزش ایران، هفته دوم با آغاز رقابت‌های کشتی برای ما رنگ دیگری خواهد یافت. رشته‌ای که با ساز و برگ کامل و شرایطی ایده آل به پاریس می‌رود تا سهم ایران را از المپیک بگیرد.

برای کشتی در المپیک کشتی آزاد با ۵ سهمیه و بطور ناقص به پاریس می‌رود در حالیکه کشتی فرنگی برخلاف توکیو با ۶ سهمیه کامل در پاریس حاضر خواهد شد.وضعیت این دور رشته در المپیک با یکدیگر متفاوت است اگرچه در هر دو امید به کسب مدال‌های رنگارنگ داریم. با آغاز رقابت‌های کشتی در حقیقت بازی‌های المپیک پاریس از امروز برای ایران آغاز می‌شود!

کشتی آزاد

کشتی آزاد برخلاف دوره قبلی که در توکیو ۶ سهمی کامل داشت، برای المپیک با ۵ سهمیه و به شکل ناقص در پاریس حضور خواهد یافت.

رحمان عموزاد در ۶۵ کیلو، یونس امامی در ۷۴ کیلو، حسن یزدانی در ۸۶ کیلو، امیرعلی آذرپیرا در ۹۷ کیلو و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلو ترکیب تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات المپیک را تشکیل می‌دهند.

تیم ملی آزاد در ماه‌های منتهی به المپیک آبستن اتفاقات بسیاری بوده که مهمترین آنها تغییر در کادر فنتی بود. بعد از نتایج نه چندان خوب و نومیدکننده در رقابت‌های قهرمانی ۲۰۲۳ پژمان درستکار سرمربی این تیم به شکل محترمانه و با استعفا از تیم ملی کنار گذاشه شد تا محسن کاوه مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد به عنوان سرمربی انتخاب شود. تغییری که همان اندازه مدافع داشت و بسیاری درستکار را گزینه‌ای در حد تیم ملی نمی‌دیدند، انتقاداتی را هم برانگیخت که در فاصله ۸ ماه مانده به المپیک تغییر کادر فنی عاقلانه نیست.

ترکیب تیم کشتی آزاد یک ترکیب جوان، اما باتجربه است. هر ۵ نفر سابقه کسب مدال طلای جهانی را دارند، اما همه می‌دانند که المپیک با رقابت‌های جهانی متفاوت است. بی تردید مهمترین چهره تیم ملی کشتی آزاد کاپیتان حسن یزدانی است. پادشاه ایرانی که بعد از ناکامی در رقابت‌های جهانی برابر تیلور کتف مصدومش را به تیغ جراحی سپرد و تردید‌های جدی بر سر حضورش در پاریس وجود داشت، اما در نهایت مسافر پاریس شد. اتفاق بزرگ در وزن ۸۶ کیلو غیبت دیوید تیلور جادوگر امریکایی و گربه سیاه یزدانی است که در رقابت‌های انتخابی به آرون بروکس جوان باخت و به المپیک نرسید. اتفاقی که یزدانی را از منظر روانی در شرایط مطلوبی قرار داده. چه آنکه برنده همیشگی اش دیگر نیست.

در ترکیب کشتی آزاد در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع نیز یکی از شانس‌های مسلم طلاست. ستاره‌های که در المپیک قبلی و در توکیو روی یک اشتباه فاحش کشتی برده را در ثانیه‌های پایانی به طا‌ها آکگول ترک باخت و برنز گرفت، اما بعد از المپیک تمامی حریفان و مدعیان بزرگ این وزن را برده و با درس گرفتن از تجربه ۳ ساله قبل و پخته‌تر شدن فقط به طلا فکر می‌کند. جالب اینکه احتمال رویارویی امیحسین و طا‌ها همانند دوره قبلی در نیمه نهایی وجود دارد.

رحمان بی رحم نیز در ۶۵ کیلو یک مدعی جدیست اگرچه وزن ۶۵ کیلو شلوغترین و پرترافیک‌ترین وزن المپیک است و رحمان باید برای مدال گرفتن در این وزن اشتباه نکند. اسماعیل موسوکایف کشتی گیر روسی الاصل مجارستان و دارنده مدال طلای جهان ۲۰۲۳ و حاجی علی اف دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک و ۳ طلای جهان از آذربایجان رقبای جدی برای عمزاد هستند.

در ۷۴ کیلو یونس امامی سد بزرگی به نام کایل دایک امریکایی دارد که حکایت یونس با او همانند داستان یزدانی و تیلور است. دارنده مدال برنز المپیک و ۴ طلای جهان از آمریکا به عنوان نفر نخست رنکینگ در همان دور دوم یونس را ملاقات خواهد کرد. یونس در این وزن شلوغ اگر طلا می‌خواهد باید این غول امریکایی را بالاخره شکست دهد.

کشتی فرنگی

در جمع فرنگی کاران برخلاف تیم آزاد همه چیز آرام و بدون تغییر است. آرامشی که سبب شده تا تیم کشتی فرنگی با ۶ سهمیه کامل در المپیک حضور پیدا کند. مهدی محسن‌نژاد در ۶۰ کیلو، سعید اسماعیلی در ۶۷ کیلو، امین کاویانی‌نژاد در ۷۷ کیلو، علیرضا مُهمدی در ۸۷ کیلو، محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلو و امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم ترکیب تیم ملی در رقابت‌های المپیک را تشکیل می‌دهند.

بعد از حضور حسن رنگرز به جای محمد بنا در راس کادر فنی در ۲ سال گذشته فرنگی کاران تا به امروز آرامش را تجربه کرده اند و زیر نظر یکی از بهترین مربیان جهان خود را برای المپیک آماده کرده اند. حضور رنگرز در راس کادر فنی تصمیم منطقی بود که دوست و دشمن متفق القول آن را تایید می‌کنند.

رنگرز بدنه تیم ملی را کاملا جوان کرده و بیا یک ترکیب نونوار و پوست انداخته به پاریس می‌رود. در ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی دیگر خبری از برادران گرایی نیست و این مهمترین اتفاق تیم کشتی فرنگی ایران است. نه محمدعلی کاپیتان کهنه کار و نه محمدرضا تنها طلایی ایران در المپیک توکیو در جمع مسافران پاریس جای ندارند و جای خود را بر اساس چرخه انتخابی به نفرات جوانتر داده اند. اتفاقی که می‌تواند یک شمشیر دولبه برای کشتی فرنگی ایران باشد.

در وزن ۹۷ کیلو محمدهادی ساروی دارنده برنز دور قبل حالا باتجربه‌تر پای به المپیک می‌گذارد و درصدد است تا مدال دور قبل را با یک طلای خوشرنگ تاخت بزند. مهمترین رقیب او آرتور الکسانیان ستاره باتجربه و کارکشته ۳۴ ساله ارمنستانی با ۴ طلای جهان و المپیک است که دوره قبل آرزو‌های هادی را کال گذاشت، اما او ۳ سال پیرتر شده و ساروی ۳ سال باتجربه‌تر و می‌خواهد انتقام شکست المپیک قبل را از او بگیرد. نکته مهم اینکه با توجه به رنکینک خوب ساروی مسیر او تا فینال هموار است و می‌تواند این بار در فینال انتقام شکست نیمه نهایی دوره پیش را در فینال از الکسانیان بگیرد.

در ۱۲۵ کیلوگرم امین میرزازاده دیگر شانس اصلی طلای ایران است. قهرمان بودن حرف و حدیث کشتی فرنگی جهان که در سال‌های اخیر هر چه حریف نامدار بوده را شکست داده و بهترین ورزشکار ایران در سال گذشته لقب گرفته. با این وجود بدشانسی بزرگ امین اینجاست که لوپز غول کوبایی در ۴۰ سالگی دوباره به میادین بازگشته تا پنجمین طلای المپیک خود را صید کند. ابرستاره کشتی فرنگی که در المپیک قبلی ۸ بر صفر میرزازاده را برد و در پاریس نیز مهمترین و جدی‌ترین حریف اوست. بدشانسی بزرگتر امین، اما زمانی رقم خورد که در قرعه کشی لوپز در گروه امیر قرار گرفت و در دور دوم شیر گتوند ایرانی به مصاف غول کوبایی خواهد رفت. لوپز اگرچه پیر و کند شده، اما بردن او با این شرایط هم کار ساده‌ای نیست.

منبع: خبرآنلاین

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون