خواص سماق برای مردان چیست؟

خواص سماق برای مردان چیست؟
سماق یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها در بین مردم کشور‌های خاورمیانه‌ای به خصوص ترکیه و عربستان است. از عطر و طعمش که بگذریم، سماق یک ادویه پُرخاصیت است. در این مطلب خواص سماق برای مردان را می‌خوانید.
کد خبر: ۲۷۰۷۳
|
۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵

خواص سماق برای مردان زیاد است. البته این بدان معنا نیست که فواید سماق صرفا مخصوص مردان است و قرار است سر زنان بی‌کلاه بماند. در این مطلب خواص عمومی سماق و آن دسته از فوایدش که مخصوص مردهاست را با هم برمی‌شمریم. با سلامت زی‌سان همراه باشید.

زی‌سان: احتمالاً همه شما برای یک بار هم که شده سماق را در کنار یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های ایرانی یعنی کباب کوبیده، میل کرده‌اید. سماق یکی از ادویه‌های خوشمزه و پُرکاربرد است که علاوه بر خوشمزه کردن غذاها، خواص فراوانی نیز دارد. 

سماق چیست؟

به گزارش زی‌سان، سماق (Rhus) در واقع یک نوع درختچه است و اغلب در نواحی کوهستانی می‌روید. میوه سماق به صورت خوشه‌ای قرمز یا قهوه‌ای رنگ است که پس از برداشت، آن را خشک و آسیاب می‌کنند سپس به صورت ادویه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سماق غالباً طعم ترشی دارد و به عنوان ادویه اصلی در غذا‌های خاورمیانه‌ای به ویژه ترکیه و عربستان استفاده می‌شود.

کوهستان‌های آذربایجان غربی از جمله شهرستانی به نام هوراند در منطقه ارسباران قطب تولید سماق مرغوب ایرانی است که هر سال مقدار زیادی سماق کاملا ارگانیک را وارد بازار‌های ادویه فروشی درنقاط مختلف ایران می‌کند.

خواص سماق برای مردان چیست؟

طبع سماق چیست؟

از دیدگاه طب سنتی مزاج یا طبع سماق، سرد و خشک است و برای افراد گرم مزاج بسیار مفید است. از آن جایی که سماق بسیار پُرخاصیت است، حتی افرادی که سرد مزاج هستند نیز نباید از مصرف متعادل آن غافل شوند.
افراد سرد مزاج می‌توانند در کنار سماق، خرما یا نبات مصرف کنند تا اثر سردی سماق کمتر شود.

فواید عمومی سماق چیست؟

سماق به عنوان یک ادویه پُرکاربرد و پُرخاصیت در طب سنتی و آشپزی شناخته می‌شود و خواص آن فراتر از حد تصور است. در ادامه برخی از خواص برجسته سماق برای سلامتی را می‌خوانید.

خواص سماق برای حفظ سلامت قلب و عروق

به گزارش زی‌سان، خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی سماق به حفظ سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بروز بیماری‌های مرتبط به قلب و عروق به ویژه سکته قلبی و فشار خون بالا کمک می‌کند.

+ یک راهکار ساده و جالب برای سلامت قلب را بخوانید.

خواص سماق برای مردان چیست؟

خواص سماق برای حفظ سلامت کلیه و پاکسازی بدن

سماق یک ادویه ادرارآور است که هم به دفع بهتر ادرار کمک می‌کند و هم بدن را از سموم پاکسازی می‌کند.

پیشنهاد: خواص شگفت انگیز لوبیا قرمز برای بهبود عملکرد کلیه!

خواص سماق برای پیشگیری از بروز سرطان

خواص آنتی اکسیدانی سماق به پیشگیری از بروز سرطان، به خصوص سرطان ریه و سرطان پستان کمک می‌کند.

خواص سماق برای مبارزه با پوکی استخوان

به گزارش زی‌سان، مصرف سماق می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد. این ادویه می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از کاهش تراکم استخوانی کمک کند.

+ این ویتامین‌ها از پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند

خواص سماق برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

سماق خاصیت ضد التهابی دارد؛ از این رو دمنوش و چای سماق می‌تواند به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

خواص سماق برای جلوگیری از پیری زودرس

سماق حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌توانند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند و به کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو کمک کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها، مانند ویتامین C و فلاوونوئیدها، می‌توانند از پوست را در برابر آسیب‌های آزاد رادیکال‌ها محافظت کنند و از پیری زودرس پوست جلوگیری کنند.

+ تنها راه به تعویق انداختن علائم پیری چیست؟

خواص سماق برای مردان چیست؟

خواص سماق برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش

خواص ضد التهابی و ضدباکتریایی سماق می‌تواند باعث کاهش التهاب‌ها و عفونت‌های مرتبط با سیستم گوارشی شود؛ همچنین برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف سماق باعث بهبود علائم مرتبط با مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، رفلاکس معده و عفونت‌های روده می‌شود.

خواص سماق برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در سماق باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌شود.

خواص سماق برای لاغری و کاهش وزن 

به گزارش زی‌سان، ممکن است برای‌تان جالب باشد اگر بگوییم سماق حاوی فیبر است و فیبر موجود در سماق باعث احساس سیری می‌شود؛ از این رو مصرف سماق می‌تواند برای کاهش وزن و لاغری مفید باشد.

فواید سماق برای مردان

از جمله فواید سماق برای مردان می‌توان به افزایش قوای جنسی اشاره کرد. از آن جایی که سماق یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌های قوی است، باعث تقویت سیستم ایمنی آقایان می‌شود و تمایل جنسی آنها را بالا می‌برد.

مضرات سماق برای مردان

مانند هر ادویه دیگر، مصرف بیش از حد سماق ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی در فرد شود. برخی از این عوارض جانبی شامل: واکنش‌های آلرژیک، خارش یا تحریک پوستی و مشکلات گوارشی مانند تهوع و اسهال می‌شود.

سماق را با چی بخوریم؟

دانه‌های سماق تازه یا خشک را در آب خنک به مدت چند ساعت بخیسانید سپس صاف کنید. می‌توانید آب سماق را با عسل یا استویا شیرین کنید و به عنوان نوشیدنی سالم و خنک‌کننده مصرف کنید.

پودر سماق را می‌توانید به عنوان ادویه به غذا‌های مختلف از جمله سالاد، سوپ، خورش، کباب، مرغ، ماهی و حتی میوه‌ها اضافه کنید. طعم ترش و تند سماق باعث خوش‌طعم شدن غذا‌ها می‌شود.

یک قاشق غذاخوری پودر سماق را در یک فنجان آب جوش بریزید و صبر کنید ۱۰ دقیقه دَم بکشد سپس به عنوان چای مصرف کنید.

سخن پایانی

در این مطلب برخی از خواص سماق را توضیح دادیم؛ امیدواریم از این پس این ادویه پُرخاصیت را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون