هشدار سازمان بهداشت جهانی؛ از پودر بچه استفاده نکنید!

هشدار سازمان بهداشت جهانی؛ از پودر بچه استفاده نکنید!
سازمان بهداشت جهانی: پودر بچه احتمالا سرطان‌زا است. تالک ماده معدنی طبیعی است که به طور گسترده در پودر بچه و لوازم آرایشی استفاده می‌شود و طبق شواهد جدید با سرطان مرتبط است
کد خبر: ۲۶۸۴۶
|
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳

زی‌سان: به گزارش بیزینس اینسایدر، سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که تالک موجود در پودر بچه و لوازم آرایشی «احتمالا» سرطان‌زا است.

طبق گزارش ها، شرکت «جانسون اند جانسون» که به تولید محصولات دارویی، و بهداشت و مراقبت شخصی مشهور است، از ژوییه ۲۰۲۳ با بیش از ۴۰ هزار پرونده قضایی مواجه است که تمامی این پرونده‌ها به یک اتهام پرداخته‌اند: محصولات حاوی «تالک» این شرکت به آزبست آلوده‌اند. در این شکایت‌ها ادعا شده که این آلودگی می‌تواند زمینه را برای ابتلای مصرف‌کنندگان به سرطان تخمدان یا مزوتلیوما (نوعی سرطان نادر و تهاجمی که سلول‌های پوششی سطح بیرونی اندام‌های بدن به نام مزوتلیال را تحت تاثیر قرار می‌دهد)، فراهم کند. 

با اینکه این شرکت از آن زمان به جای استفاده از ماده معدنی تالک در تولید پودر بچه از نشاسته ذرت استفاده می‌کند، مراکز بهداشت و درمان همچنان بر خطر ابتلا به سرطان ناشی از پودر تالک تاکید می‌کنند و حالا یک سازمان مرتبط با سازمان بهداشت جهانی هم دوباره این نکته را مطرح کرده است. 

خواص سرطان‌زایی تالک 

تالک یک ماده معدنی طبیعی است که در تولید پودر بچه و لوازم آرایش به طور گسترده استفاده می‌شود. سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) اخیرا تالک را به‌عنوان عامل «احتمالا سرطان‌زا برای انسان» معرفی کرده است.

تصمیم اخیر این سازمان متاثر از چندین عامل اتخاذ شد: شواهد محدود، اما ثابتی وجود دارد که نشان می‌دهد بین ابتلا به سرطان تخمدان و استفاده از تالک، در زنانی که از آن در ناحیه تناسلی‌شان استفاده می‌کردند، ارتباط وجود دارد. علاوه بر این، درباره اینکه تالک باعث سرطان در موش‌ها می‌شود، شواهد کافی به دست آمده است. در نهایت، گزارش‌ها حاکی از آن است که این ماده معدنی اثر سرطان‌زایی بر سلول‌های انسان نشان می‌دهد.

سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان تاکید می‌کند مجموعه این عوامل کنار هم چنین نتیجه‌ای را به دنبال داشته است و هنوز نمی‌توان این یافته‌ها را قطعی دانست. 

سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان به رغم طبقه‌بندی این محصولات در گروه سرطان‌زا، از مردم می‌خواهد که در تفسیر این یافته‌ها دقت کنند. زیرا نتایج ارزیابی این سازمان یک ارتباط مستقیم و علت و معلولی را ثابت نکرده و بر «بالقوه سرطان‌زا بودن» این محصولات تحت شرایط نامشخص متمرکز است.

این بدان معنا است که مدرک انکارناپذیری که به طور قطع وجود ارتباط مستقیم بین استفاده از تالک و ابتلا به سرطان را تایید کند، موجود نیست. این دقت و احتیاط برای درک عمومی بسیار مهم است، زیرا احتمال سوء‌تعبیر از ارزیابی‌های این سازمان وجود دارد. 

اطلاعیه اخیر سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان پس از توسعه‌های حقوقی و شرکتی اخیر صورت گرفت. «جانسون اند جانسون»، یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات مبتنی بر تالک، با پرداخت ۷۰۰ میلیون دلار به دلیل گمراه کردن مشتریان در مورد ایمنی محصولاتش موافقت کرد و محصولات حاوی تالک را از بازار خارج کرد.

با این حال در متاآنالیز انجام‌شده در سال ۲۰۲۰ روی بیش از ۲۵۰ هزار زن در ایالات متحده، بین استفاده از پودر تالک در ناحیه تناسلی و ابتلا به سرطان تخمدان هیچ ارتباط آماری پیدا نشد. این تفاوت و تناقض بیانگر پیچیدگی این مسئله است و بر نیاز به تحقیقات بیشتر تاکید می‌کند. زیرا یافته‌ها تنها به خطرات احتمالی اشاره دارند، اما شواهد قطعی ارائه نمی‌دهند؛ بنابراین مصرف‌کنندگان، متخصصان بهداشت و تولیدکنندگان صنعتی باید به تحقیقات علمی مستمر توجه داشته باشند تا آگاهانه‌تر و مبتنی بر استاندارد‌های ایمنی تصمیم‌گیری کنند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون