خواص آووکادو | از تخمک‌گذاری تا بهبود حافظه

خواص آووکادو | از تخمک‌گذاری تا بهبود حافظه
شاید آووکادو در نظر شما یک میوه چرب و بدمزه به نظر برسد، اما همین میوه چرب و بدمزه می‌تواند از بدن‌تان در برابر بروز بیماری‌های زیادی محافظت کند. در این مطلب خواص آووکادو را بخوانید تا از این پس به آن به عنوان یک درمان طبیعی نگاه کنید.
کد خبر: ۲۶۳۷۴
|
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴

زی‌سان: در این که آووکادو یک میوه همه فن حریف است شَکی نیست؛ اما از آن جایی که با ذائقه بیشتر مردم در ایران جور نیست، توجه کمی به آن می‌شود. شاید طعم آووکادو به تنهایی برای‌تان جالب نباشد، اما می‌توانید این میوه پُرخاصیت را در سالاد یا انواع سُس و چاشنی‌های غذا بریزید و این گونه از خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره ببرید. در ادامه خواص آووکادو را بخوانید. قطعاً پس از مطالعه این مطلب دیگر به سادگی از آووکادو نخواهید گذشت.

آووکادو چیست؟

به گزارش زی‌سان، آووکادو، (Persea americana)، درختی از خانواده Lauraceae و میوه خوراکی آن. آووکادو بومی نیمکره غربی از جنوب مکزیک تا مناطق آند است و به طور گسترده در آب و هوای گرم رشد می‌کند. میوه‌های آووکادو دارای گوشتی مایل به سبز یا زرد با قوام کَره‌ای و طعمی غنی از مغز‌ها هستند. آووکادو اغلب در سالاد مصرف می‌شود، در بسیاری از نقاط جهان به عنوان دسر نیز مصرف می‌شود.

آووکادوی له شده ماده اصلی گوآکامول است که یک چاشنی سُس مانند در غذا‌های معروف مکزیکی است. آووکادو تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. علاوه بر این خواص دیگری نیز دارد که در ادامه آنها را می‌خوانید.

خواص آووکادو

چگونه بفهمیم آووکادو رسیده است؟

انتخاب یک آووکادو رسیده سخت نیست. آووکادو‌های تیره با رگه‌های سبز رنگ آماده و رسیده هستند. اگر قصد خوردن فوری آووکادو را دارید، باید آووکادویی را انتخاب کنید که رنگ سبزِ تیره یا تقریباً قهوه‌ای داشته باشد و وقتی آن را فشار می‌دهید، منعطف باشد. گوشت این آووکادو‌ها برخلاف پوسته‌ی آنها به رنگ سبز روشن است، بافت کَره‌ای دارد و به راحتی از هسته جدا می‌شود. در ادامه این مطلب نحوه خوردن آووکادو را توضیح داده‌ایم.

ارزش غذایی آووکادو

نکته‌ای که باید در مصرف آووکادو به آن توجه داشته باشید این است که آووکادو کالری نسبتاً زیادی دارد و باید در خوردن آن تعادل را رعایت کنید.
در جدول زیر ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آووکادو را می‌خوانید.

خواص آووکادو

خواص آووکادو برای مردان

به گزارش زی‌سان، از آن جایی که آووکادو یک منبع غنی از ویتامین‌های گروه B به خصوص اسید فولیک است، مصرف آن در افزایش کیفیت اسپرم و تعداد آن، در نهایت افزایش احتمال باروری نقش زیادی دارد. علاوه بر این رویِ موجود در آووکادو می‌تواند در تولید هورمون تستسترون (هورمونی که باعث تقویت میل جنسی در آقایان می‌شود) نقش داشته باشد.

پیشنهاد: بهترین میوه از نگاه متخصصان تغذیه کدام است؟

خواص آووکادو

خواص آووکادو برای زنان

همان طور که می‌دانید، زنان در چرخه‌های قائدگی مقدار زیادی خون از دست می‌دهند، مصرف آووکادو می‌تواند خونِ از دست رفته در این دوران را به بدن برگرداند. همچنین فولات موجود در آووکادو باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان می‌شود.

خواص آووکادو برای رحم و تخمدان

به گزارش زی‌سان، مصرف آووکادو می‌تواند به افزایش قدرت باروری در زنان کمک کند. علاوه بر این مصرف آووکادو می‌تواند از ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک و سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.
در کل می‌توان گفت مصرف آووکادو باعث بهبود سلامت رحم و تخمدان می‌شود.

خواص آووکادو برای تخمک گذاری

آووکادو یک منبع غنی از چربی‌های اشباع نشده است. این نوع چربی‌ها باعث افزایش کیفیت سلول‌های تخمک و بهبود فرایند‌های تولید مثل در زنان می‌شوند.

پیشنهاد: تقویت سلامت زنان با مصرف این ۸ ویتامین!

خواص آووکادو در بارداری

مصرف آووکادو در دوران باردرای بسیار مفید است. در ادامه چند مورد از فواید مصرف آووکادو در دوران بارداری را بخوانید.

۱_ کاهش حالت تهوع صبحگاهی

۲_ تقویت رشد مغز و اعصاب جنین

۳_ کاهش گرفتگی عضلات

۴_ کمک به هضم بهتر غذا

۵_ جلوگیری و درمان یبوست

۶_ جلوگیری از بروز کم خونی

۷_ تأمین انرژی روزانه بدن مادر

۸_ کمک به کنترل وزن مادر

خواص آووکادو برای کبد

به گزارش زی‌سان، ترکیبات موجود در آووکادو باعث کاهش سلول‌های چربی تجمع یافته در کبد می‌شود و از این طریق باعث بهبود کبد چرب و در نهایت حفظ سلامتی کبد می‌شود.
شاید عجیب به نظر برسد، اما با مصرف منظم آووکادو می‌توانید کبد چرب را درمان کنید.

خواص آووکادو برای لاغری و کاهش وزن

فیبر موجود در آووکادو و کالری بالای آن باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید و میل به غذاخوردن پس از مصرف آووکادو کاهش می‌یابد؛ پس اگر به دنبال لاغری و کاهش وزن از راه‌های سالم هستید، آووکادو را برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

پیشنهاد: ۳ راهکار برای از بین بردن چربی‌های دور شکم و کمر!

خواص آووکادو برای تقویت بینایی

آووکادو حاوی ویتامین A است که همیشه به بهبود بینایی کمک می‌کند. اما آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و زآگزانتین هستند که به کاهش و پیشگیری از خطر بیماری‌های چشمی کمک می‌کنند و همچنین از چشم محافظت می‌کنند.

خواص آووکادو برای تقویت حافظه

به گزارش زی‌سان، آووکادو سرشار از اسید اولئیک است. اسید اولئیک نوعی اسید چرب امگا ۹ به حساب می‌آید و در بیشتر سلول‌های بدن یافت می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که این نوع اسید می‌توانند به تقویت حافظه کمک کنند. پس با مصرف آووکادو می‌توانید حافظه‌تان را تقویت کنید.

خواص آووکادو برای سلامت قلب و عروق

آووکادو حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های خوب است و خوردن مقدار متوسطی از آن، به کاهش کلسترول بد (LDL) کمک می‌کند. مصرف آووکادو از طریق کاهش کلسترول بد خون و در پی آن کاهش فشار خون، می‌تواند باعث حفظ سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی شود.

خواص ماسک آووکادو برای پوست و مو

آووکادو با وجود چربی‌های سالم و ویتامین‌های فراوان، یکی از بهترین مرطوب‌کننده‌ها و روشن کننده‌های طبیعی برای پوست است. آووکادو علاوه بر خواص بی شمارش، یک میوه است و این یعنی خبری از مواد شیمیایی مضر نیست. پس با خیال راحت می‌توانید از آووکادو به عنوان یک ماسک طبیعی و معجزه‌گر برای پوست و مو استفاده کنید.

خواص آووکادو

خواص هسته آووکادو

جالب است بدانید حتی هسته آووکادو نیز خواص بسیاری برای بدن دارد که در ادامه برخی از آنها را می‌خوانید. برای بهره‌گیری از این خواص می‌توانید هسته آووکادو را خشک، سپس پودر کنید و در نوشیدنی‌ها یا اوتمیل و یا حتی به صورت پودر شده روی سالاد بپاشید و مصرف کنید.
خواص هسته آووکادو عبارتند از:

۱_ بهبود سطح کلسترول خون

۲_ کنترل قند خون

۳_ سلامت چشم

۴_ پیشگیری از بیماری‌های قلبی

۵_ پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

۶_ پیشگیری از ابتلا به پارکینسون

۷_ پیشگیری از سرطان

۸_ درمان زخم معده

۹_ درمان اختلالات پوستی

هسته آووکادو دارای خواص زیادی است، اما، چون از نظر پزشکی بی‌خطر بودن به اثبات نرسیده است بهتر است در مصرف هسته آووکادو زیاده‌روی نکنید.

آووکادو را چگونه بخوریم؟

برای این که آووکادو را بخورید ابتدا باید آن را برش بزنید. در ادامه روش برش زدن آووکادو را به شما توضیح داده‌ایم.

مرحله اول: میوه را بشویید و خشک کنید سپس با یک دست به شکلی ملایم یک طرف آووکادو را بگیرید و به وسیله یک چاقوی تیز و بزرگ، آووکادو را از طول و به دور هسته آن برش بزنید.

مرحله دوم: دو تکه آووکادو را به طرف مخالف یک‌دیگر بچرخانید تا از هم جدا شوند.

روش جدا کردن هسته آووکادو

روش‌های بسیاری برای جدا کردن هسته آووکادو وجود دارند که در ادامه چند روش آن را می‌خوانید.

روش اول: به وسیله یک قاشق به آرامی هسته آووکادو را جدا کنید.

روش دوم: آووکادو را پوست بگیرید و قسمت حاوی هسته را مجدد برش دهید. پس از این که یک برش دیگر در آن قسمت ایجاد کردید، هسته آووکادو به راحتی جدا می‌شود.

روش سوم: به گزارش زی‌سان، این روش مخصوص سرآشپز‌های حرفه‌ای است و کمی مهارت می‌طلبد. قسمت حاوی هسته را با یک دست و با دستمال آشپزخانه یا یک حوله که به حفاظت از دست‌تان کمک کند بگیرید و با دست دیگر و به وسیله یک چاوی تیز به صورت ضربه‌ای روی هسته آووکادو بزنید به طوری که چاقو در هسته گیر کند سپس چاقو را به آرامی بچرخانید و هسته را جدا کنید.

روش‌های بی‌شماری برای مصرف آووکادو وجود دارند. شما می‌توانید این میوه پُرخاصیت را به صورت خام یا پخته مصرف کنید. یکی از متداول‌ترین روش‌های مصرف آووکادو به صورت خام و در سالاد است، اما در ادامه چند روش دیگر نیز برای خوردن آووکادو به شما پیشنهاد کرده‌ایم.

خواص آووکادو

مصرف آووکادو به صورت دیپ

به گزارش زی‌سان، برای تهیه دیپ آووکادو، یک عدد آووکادو را با چنگال له کنید سپس با نصف پیاز ریزشده، ۲ پیمانه ماست چکیده، ۲ حبه سیر له شده و کمی نمک و فلفل مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید سپس آماده مصرف است.

مصرف آووکادو به صورت گوآکامولی 

برای تهیه گوآکامولی ۱ عدد آووکادو رسیده له شده را با ۲ قاشق غذاخوری گشنیز تازه که ریز خُرد شده باشد، ۱ قاشق غذاخوری پیاز نگینی ریز، نصف پیمانه گوجه فرنگی نگینی، ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید.

مصرف آووکادو به صورت پوره 

ترکیب پوره آووکادو و نان تست یک صبحانه مغذی مخصوصاً برای کودکان بدغذا است. برای پوره کردن آووکادو کافی است گوشت آن را درآورده و درون مخلوط‌کن بریزید تا کاملاً روان شود سپس می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید تا به غلظت موردنظرتان برسد.

مصرف آووکادو به صورت سرخ شده

به گزارش زی‌سان، می‌توانید آووکادو را مانند سیب زمینی در روغن سرخ کنید و در کنار انواع غذا‌ها یا به عنوان پیش غذا استفاده مصرف کنید. در واقع می‌توان گفت آووکادو جایگزین سالم‌تری برای سیب زمینی سرخ شده است.

مصرف آووکادو به صورت اسموتی و معجون

برای تهیه اسموتی آووکادو، ۱ عدد آووکادو رسیده را با نصف یک موز بزرگ، ۱ پیمانه شیر، نصف پیمانه ماست یونانی، نصف پیمانه اسفناج یا کرفس خُرد شده و چند تکه یخ درون مخلوط کن یا غذاساز بریزید و خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود سپس درون لیوان بریزید و با چند تکه یخ اضافی نوش جان کنید.

مصرف آووکادو برای صبحانه   

نصف یک آووکادو را له کنید و روی نان تست بکشید سپس مقداری تخم مرغ پخته شده روی آووکادو بگذارید و نوش جان کنید.

+ پیشنهاد: خوردن این صبحانه خطر حمله قلبی را کم می‌کند

خواص آووکادو

سخن پایانی

آن‌چه در این مطلب مطالعه کردید تنها بخشی از خواص آووکادو بود. امیدواریم پس از مطالعه این مطلب آووکادو را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید و از خواص آن برای سلامتی بهره ببرید.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون