جزییات اولین مناظره انتخابات آمریکا؛ ترامپ برنده شد؟!

جزییات اولین مناظره انتخابات آمریکا؛ ترامپ برنده شد؟!
استفانی مورفیِ نماینده سابق کنگره که یک دموکرات است به بی‌بی‌سی گفت در طول مناظره لحظاتی پیش آمد که سن و سال جو بایدن خودش را نشان داد.
کد خبر: ۲۵۴۷۳
|
۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸

زی‌سان- نخستین مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، شامگاه پنج‌شنبه به میزبانی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در حالی انجام شد که هر دوی این چهره‌ها یک دوره سابقه ریاست جمهوری را دارند و از کارنامه و میراث خود دفاع کردند.

به گزارش زی‌سان، دو رقیب دموکرات و جمهوری‌خواه هنگامی که روی صحنه آمدند با یکدیگر دست ندادند، کمااین‌که در مناظره‌های سال ۲۰۲۰ نیز با یکدیگر دست نداده بودند، منتها آن زمان پروتکل‌های مربوط به بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ چنین ایجاب می‌کرد.

مناظره پنجشنبه شب در فاصله پنج ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴، یکی از زودهنگام‌ترین مناظره‌های انتخاباتی در تاریخ آمریکای مدرن به‌شمار می‌رود.

مجریان مناظره جیک تپر و دانا بش بودند و برخی حامیان ترامپ از مواضع تند تپرعلیه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا انتقاد کرده‌اند.

ترامپ: اگر بایدن رئیس‌جمهوری خوبی بود من اصلا اینجا نبودم

دونالد ترامپ با اشاره به اینکه برای نجات آمریکا و به دلیل بی‌کفایتی جو بایدن می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، گفت اگر بایدن رئیس‌جمهوری خوبی بود، من الان در یکی از اقامتگاه‌های خودم استراحت می‌کردم. اما چرا به دادگاه کشیده شده‌ام، چون بایدن پشت آن است.

دونالد ترامپ در واکنش به بایدن که گفت اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود جنگ جهانی سوم در راه خواهد بود و ترامپ به پوتین می‌گوید به حمله ادامه بدهد، گفت: این جنگ در دولت من اتفاق نمی‌افتاد. در دولت من روسیه به اوکراین حمله نکرد و بخش‌هایی را ضمیمه خاک خود نکرد.

ترامپ: نتیجه انتخابات عادلانه را قطعا می‌پذیرم

دونالد ترامپ در پاسخ به اینکه آیا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ را می‌پذیرد، گفت: قطعا اگر انتخابات عادلانه باشد، بله.

او گفت اما بایدن برای حریف خودش پرونده قضایی ایجاد می‌کند تا برنده شود.

بایدن: ترامپ مالیات را افزایش خواهد داد

بایدن گفت ترامپ مالیات را افزایش خواهد داد اما من مالیات درآمد زیر ۴۰ هزار دلار در سال را افزایش نمی‌دهم.

ترامپ: دولت من جمهوری اسلامی را ورشکسته کرده بود

دونالد ترامپ گفت در انتقاد از دولت بایدن گفت، بایدن با اجازه ورود مهاجران غیرقانونی کشور ما را ناامن کرده است. او نیروهای ما را به‌طور شرم‌آوری از افغانستان خارج کرد. ترامپ گفت: ما در دولت بایدن از اسرائیل حمایت نکردیم. ترامپ گفت: دولت من ایران را ورشکسته کرده بود. او در پایان گفت که دوباره آمریکا را باعظمت خواهد کرد.

بایدن: ترامپ شاید از من کوچکتر باشد اما بی‌کفایت است

بایدن در واکنش به اینکه در دهه ۸۰ سالگی می‌تواند رئیس‌جمهوری کارآمد‌ی باشد، ادعا‌هایی درباره تولید شغل، سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی و تولید تراشه در دولت خودش مطرح کرد. او گفت، ترامپ شاید از من کوچکتر باشد اما بی‌کفایت است.

ترامپ: بایدن حتی نمی‌تواند یک توپ گلف بزند

ترامپ درباره موضوع سن گفت که من هرسال آزمایش جسمانی می‌دهم اما بایدن از انجام تست خودداری کرده است. ترامپ گفت باتوجه به هوش وضعیت خوب جسمانی در مسابقه گلف برنده شده است، اما بایدن حتی نمی‌تواند توپ گلف را بزند. ترامپ به کاهش وزن خودش به عنوان گامی در جهت بهبود وضعیت سلامتی اشاره کرد.

ادعای نزدیکان به بایدن: سرماخورده است

درحالی که برخی گاف‌ها و بیان ضعیف کلمات در اظهارات بایدن، توجه‌ها را جلب کرده است، برخی نزدیکان به رئیس‌جمهوری آمریکا می‌کوشند برخی ضعف‌های او در مناظره را به ابتلای او به سرماخوردگی ارتباط دهند.

ان‌بی‌سی به نقل از دو منبع مطلع نوشت: بایدن سرما خورده است.

بایدن: نمی‌توانم بگویم تروریستی از مرز رد نشده است

بایدن در پاسخ به پرسش مجری درباره ورود تعداد زیادی از مهاجران غیرقانونی به آمریکا، از سیاست‌های مهاجرتی خود دفاع کرد و مدعی شد که تعداد مهاجرانی که از مرز عبور می‌کنند کمتر شده است. او در عین حال گفت، نمی‌تواند بگوید که تروریستی از مرز رد نشده است. اما ترامپ اغراق می‌کند.

ترامپ: ما بزرگترین تروریست‌ها مانند «قاسم سلیمانی» را کشتیم

ترامپ در حمایت از سیاست‌های مرزی خود گفت، ما امن‌ترین سیاست مرزی را داشتیم و کشور امن بود. بایدن تنها کاری که باید می‌کرد این بود که این قانون را تغییر ندهد. اما الان تروریست‌ها و بیماران روانی در حال ورود به خاک آمریکا هستند. او در واکنش به بایدن که گفت در دوران ترامپ، تروریست‌ها وارد آمریکا شدند، گفت که در دولت من ما بزرگترین تروریست‌ها را کشتیم.

ترامپ گفت که مهاجران غیرقانونی در هتل‌های لوکس نیویورک زندگی می‌کنند و این امکانات برای کهنه‌سربازان ما نیست.

ترامپ گفت که بایدن اصلا نمی‌داند چه می‌کند.

ترامپ: پوتین بی‌کفایتی بایدن را در افغانستان دید و به اوکراین حمله کرد

دونالد ترامپ درباره جنگ روسیه و اوکراین گفت که پوتین وضعیت دولت بایدن درباره افغانستان را دید و گفت پس می‌توانم به اوکراین هم حمله کنم. این رویای پوتین بود. ترامپ تاکید کرد که اگر او بر سر کار بود، حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل اتفاق نمی‌افتاد.

ترامپ: بایدن می‌گوید حماس می‌خواهد جنگ را ادامه دهد، اما اسرائیل خواستار ادامه جنگ است

دونالد ترامپ با اشاره به اینکه بایدن گفت، طرح آتش‌بس ارایه شده اما حماس با آن مخالفت می‌کند، گفت، بایدن می‌گوید که حماس خواستار ادامه جنگ است. اما این درست نیست. این اسرائیل است که خواستار ادامه جنگ است برای اینکه حماس را از بین ببرد و ما باید به اسرائیل کمک کنیم.

بایدن: ایران به اسرائیل حمله کرد اما اتفاق خاصی نیفتاد

بایدن درباره حمله حماس به اسرائیل و جنگ در غزه و گروگان‌هایی که در اختیار حماس هستند به طرح سه مرحله‌ای پیشنهادی برای آتش‌بس اشاره کرد و گفت این حماس است که با آتش‌بس مخالفت می‌کند. او درباره حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل گفت که این حمله انجام شد اما اتفاق خاصی نیفتاد و ما اسرائیل را نجات دادیم.

ترامپ: ایالت‌ها بایدن درباره سقط جنین تصمیم بگیرند

ترامپ درباره سقط جنین گفت، این ایالت‌ها هستند که باید درباره سقط جنین تصمیم بگیرند و نظر مردم را اجرا کنند. من فردی هستم که به استثناها اعتقاد دارم. برای موارد رابطه جنسی با فرزند یا خواهر و برادر برای مثال یا تجاوز باید استثنا وجود داشته باشد. اما وقتی جنینی تشکیل شده و می‌خواهند او را بکشند، موضوع دیگری است. بایدن با انتقاد از موضع ترامپ برای تصمیم‌گیری ایالتی درباره سقط جنین گفت که پزشک باید بتواند در این زمینه تصمیم بگیرد. او در واکنش به انتقاد ترامپ از سقط جنین در ماه‌های آخر حاملگی گفت که این فقط در صورتی است که خطر جانی برای مادر وجود داشته باشد.

ترامپ: دولت بایدن به طرز فاجعه‌باری از افغانستان خارج شد

دونالد ترامپ درباره روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: دولت من داشت روند خروج از افغانستان را با کرامت و احترام اجرا می‌کرد اما دولت باید با فاجعه‌بارترین وضعیت این اقدام را انجام داد.

بایدن باز هم تقصیر را به گردن ترامپ انداخت

بایدن در واکنش به سئوالی درباره وضعیت بد اقتصادی، تقصیر با به دوش ترامپ انداخت و مدعی شد که باید ببینید او چه میراثی برای من گذاشت. بایدن در مناظره‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ نیز در پاسخ به بسیاری از پرسش‌ها، ترامپ را هدف حمله قرار می‌داد. باید همچنین گفت که ترامپ کار زیادی نکرد و وقتی کاخ سفید را ترک کرد، هرج و مرج حاکم بود.

ترامپ: در دولت من جنگی اتفاق نیفتاد

ترامپ در پاسخ به پرسش درباره وضعیت اقتصادی، از دستاوردهای اقتصادی دولت خود حمایت کرد و گفت یکی از بهترین وضعیت‌های اقتصادی در دولت او حاکم بود. او تاکید کرد که در دولت من جنگی اتفاق نیفتاد. او به مدیریت کرونا نیز اشاره کرد و گفت که بایدن عملکرد فاجعه‌باری در این زمینه داشت. ترامپ به وضعیت خوب بورس در دولت خودش هم اشاره کرد.

جزییات اولین مناظره انتخابات آمریکا؛ ترامپ برنده شد؟!

ترامپ؛ برنده مناظره؟

ناظران و تحلیل‌گران جمهوری‌خواه و دموکرات که مناظره امشب را به دقت زیر نظر داشتند با پایان آن شروع به اظهارنظر کرده‌اند.

استفانی مورفیِ نماینده سابق کنگره که یک دموکرات است به بی‌بی‌سی گفت در طول مناظره لحظاتی پیش آمد که سن و سال جو بایدن خودش را نشان داد.

«لحظاتی بود که بسیار سخت می‌شد فهمید او چه می‌گوید».

اما در جهت مقابل، خانم مورفی می‌گوید بسیاری از اظهارات دونالد ترامپ «مطابق واقعیت نبود» و نیاز است که ادعاهای او صحت‌سنجی شود اما آنچه او را نگران کرده این بوده که آقای ترامپ از پاسخ صریح درباره پذیرفتن نتیجه نهایی انتخابات نوامبر امسال طفره رفت.

از نظر خانم مورفی این مناظره باعث برجسته شدن نگرانی از سن و سال جو بایدن شد و فرمت کنترل شده مناظره به دونالد ترامپ اجازه داد که بهتر ظاهر شود.

در نظری دیگر، رادنی دیویس، نماینده سابق جمهوری‌خواه هم به بی‌بی‌سی گفت از نظر او این مناظره «یک پیروزی آشکار و قاطع برای دونالد ترامپ» بوده است. آقای دیویس گفت که از نظر او این مناظره «پیشتازی» آقای ترامپ در کارزار انتخاباتی امسال را تضمین کرده است.

او هم همچون خانم مورفی گفت:‌ «این فرمت مناظره به دونالد ترامپ کمک کرد».

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون