۱۰ نکته درباره مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

طوفان پزشکیان و پورمحمدی علیه زاکانی با رمز «تا آخر می‌مانی؟»

طوفان پزشکیان و پورمحمدی علیه زاکانی با رمز «تا آخر می‌مانی؟»
شاید جنجالی‌ترین موضوع پیش آمده در مناظره سوم، در ارتباط با بحث پیرامون پوششی بودن زاکانی و باقی ماندن او در صحنه تا روز پایانی بود.
کد خبر: ۲۴۸۳۱
|
۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۱

زی‌سان: سومین مناظره نامزد‌های انتخابات چهاردهم ریاست جمهور دیشب (جمعه / اول خرداد) برگزار شد. این مناظره از ساعت ۲۰ تا ۲۴ با اجرای مهدی خسروی و با محوریت انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی برگزار شد. 

به گزارش «زی‌سان»، همانند مناظره‌های اول و دوم ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای سومین بار مقابل یکدیگر به طرح برنامه‌های فرهنگی خود در صورت رسیدن به پاستور پرداختند. در ادامه مهم‌ترین حاشیه‌ها و موضوعات دومین مناظره ارائه شده است.

۱- نخستین نکته حاشیه‌ای مناظره سوم، قرعه محمد باقر قالیباف برای نوبت سخنرانی بود. قالیباف در هر سه مناظره انجام شده قرعه دوم به نامش افتاده که در نوع خود بسیار قابل توجه است. بر خلاف قالیباف تمامی ۶ نامزد دیگر هر بار نوبت متفاوتی را در قرعه‌ها داشته‌اند. 

۲- همانند دو مناظره قبلی، مجددا مصطفی پورمحمدی با توپ پر و موضع انتقادی وارد میدان شد. او در همان ابتدا گفت: عده‌ای با زبان باتوم در حوزه فرهنگ صحبت می‌کنند که جوابش هم فحش است. در حوزه فرهنگ نمی‌شود با خشونت صحبت کرد. در مرحله دوم دور اول مناظره، او پا را فراتر گذاشت و ادعا کرد: آنچه در خیابان‌ها در [بحث حجاب]می‌بینیم، جهت بیان اعتراض است؛ لایحه حجاب را پس خواهم گرفت. انچه در خیابان‌ها در [بحث حجاب]می‌بینیم، جهت بیان اعتراض است. می‌شود در حوزه حجاب با برخورد‌های تند عمل کنیم. این اظهارات در نوع خود بسیار بی‌سابقه بود. 

۳- مسعود پزشکیان هم در نویت اول سخنان خود به شدت رویکرد برخورد با زنان در خیابان را مورد انتقاد قرار داد. او تاکید کرد: در خیابان ها، برخورد‌هایی با زنان می‌شود، وقتی هم اعتراض می‌کنیم، برای‌مان پرونده‌سازی می‌کنند. این طور که می‌گویند پس باید وضع زنان ما باید بسیار خوب می‌شده پس چطور شده که وضع زنان و دختران در جامعه به این شکل درآمده است. او تصریح کرد: برخورد ما با زنان در خیابان‌ها درست نیست. برخورد ما با زنان اخلاقی نیست. در تئوری هر چه هم بگوییم در عمل رفتار ما درست نیست. او در ادامه تاکید کرد: با زور و قانون، رفتار زنان تغییر نمی‌کند. با زور نمی‌توانیم زنان را با حجاب کنیم. باید نگاهمان را نسبت به زنان را عوض کنیم. اینکه فکر کنیم زنان صرفا یک زن رتبه دو هستند و صرفا نبرای خانواده آفریده شده اند، غلط است.

۴- در خواست تلویحی سعید جلیلی از سایر کاندیدا‌ها برای حرف نزدن درباره گشت ارشاد یکی دیگر از نکات حاشیه‌ای مناظره سوم بود که توجهات را به سوی خود جلب کرد. البته او همزمان تصریح کرد که نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان در عرصه‌های مختلف سانسور شود.

۵- انتقاد شدید اللحن محمد باقر قالیباف نیز یکی دیگر از نکات مهم مناظره سوم بود. او در این زمینه تاکید کرد: با فیلترینگ مخالفم، چون خطرات و فساد در بر دارد. سال ۱۴۰۱ البته بحثش جداست ولی بقیه اوقات نباید اوضاع اینترنت این شکل باشد. پس از فیلترینگ، استفاده از vpn به ۶۷ درصد رسیده است. در آینده، این اعصاب خوردی سرعت اینترنت حل می‌شود. [در خصوص فیلترینگ]سال ۱۴۰۱ البته بحثش جداست، در همه جای دنیا امنیت اولویت دارد فیلترینگ کلی از شغل‌ها را از بین برده و زندگی‌ها را هم از بین برده است. 

۶- شاید جنجالی‌ترین موضوع پیش آمده در مناظره سوم، در ارتباط با بحث پیرامون پوششی بودن زاکانی و باقی ماندن او در صحنه تا روز پایانی بود. مسعود پزشکیان خطاب به علیرضا زاکانی گفت: آقای زاکانی هم یک حرف‌هایی می‌زنند که لازم نیست جوابشان را بدهیم،، چون همانطور که گفتند معلوم نیست که تا آخر هم بمانند و این سخنان درباره ستاد من را تا آخر دنبال خواهید کرد. در مقابل علیرضا زاکانی خطاب به مسعود پزشکیان گفت: این چه نحوه صحبت کردن است؟ چرا عصبانی می‌شوید؟ هنر داشته باشید برنامه تان را بگویید؛ چرا تخریب می‌کنید؟

طوفان پزشکیان و پورمحمدی علیه زاکانی با رمز «تا آخر می‌مانی؟»

پزشکیان در پاسخ به زاکانی گفت: تا آخر می‌مانید دیگر؟ زاکانی نیز به پزشکیان جواب داد: حتماً؛ حتماً. حتما می‌مانم و نمی‌گذارم شما رئیس جمهور شوید. شما کلی گویی می‌کنید و مطالبه گری فقط می‌کنید؛ برنامه ارائه کنید به مردم. در راند دوم مناظره مجددا مسعود پزشکیان خطاب به علیرضا زاکانی که به پزشکیان گفته بود «من نمی‌گذاریم رئیس جمهور شوید»، گفت: اینکه آقای زاکانی گفته است، نشان می‌دهد یا جای خدا نشسته یا جای مردم. رقابت است که مردم در آن جواب می‌دهند. هیچ کسی نمی‌تواند جلوی کسی را بگیرد و این مردم هستند که قضاوت می‌کنند حق با چه کسی است.

۷- نعریف و تمجید زاکانی از خود یکی دیگر از حاشیه‌های مناظره سوم بود. او در بخش پایانی مناظره و در مقام جمع‌بندی این‌گونه از خود تمجید کرد: به من گفتند نکاتی که توی می‌گویی، کشور را متحول می‌کند. من مشهورم به اینکه در حق خواهی جوری عمل می‌کنم که مخالفین به من پناه می‌برند تا حقوقشان را استیفا کنم.

۸- در یکی از بخش‌های مناظره پزشکیان با کنایه به چهار نامزد اصلی مخالف خود گفت: همین دولت روحانی که انقدر بهش گیر می‌دهید، برجام همین دولت روحانی را دنبالش هستید و نتوانستید احیایش کنید. این کنایه در درون از یک سو انتقاد آنها از برجام را مورد نیشخند قرار می‌داد و از سوی دیگر، مرجع بودن اصل احیای برجام را به آنها گوشزد کرد. 

۹- یکی از نکات دیگری که شاید در مناظره سوم بیشتر جلب توجه کرد در ارتباط با قوی‌تر ظاهر شدن مسعود پزشکیان بود. به نظر می‌رسد در دو مناظره قبلی که محور مباحث اقتصادی بود، نامزد جبهه اصلاحات از تسلط لازم برخوردار نبود، اما در حوزه فرهنگی به مراتب با دست پر و آمادگی بیشتر پا به استودیوی صدا و سیما گذاشته بود. 

۱۰- همانند دو مناظره قبلی همچنان انتقاد‌ها از کیفیت پایین مناظره‌ها ادامه داشت. بسیاری بر این باور هستند که هنوز سطح انتظارات و توقعات به معنای واقعی در مناظره‌ها برآورده نشده است. سوالات و پاسخ‌های رد و بدل شده بین کاندیدا‌ها کلیشه‌ای است، آنها کارشناسی نشده‌اند. برخی دیگر نیز بر این باورند که مناظره‌ها هنوز هیجان، تحلیل و تبیین خوبی به مخاطبان ارائه نکرده است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون